Citat:
Ursprungligen postat av Beslutsångest
Att köra bil sent på natten när man är märkbart påverkad är inte att vara försiktig i min mening, då får man skylla sig själv tycker jag.
Ja skylla sej själv får man alltid, speciellt om man nu kör bil när man är MÄRKBART påverkad...
Men säg att jag tog väldigt lite tjack tidigt i morse (så lite så jag vet att det inte påverkar mej ett skit) innan jag gick till jobbet.
Sent på kvällen ska jag hämta min bil som står hos en kompis. Jag går dit och sätter mej i bilen för att köra hem. Jag är helt klar i huvudet och det amfetamin som finns i mitt blod påverkar inte körningen det minsta.
När jag kört 3km så blir jag stoppad av en konstapel, detta kan ske pga;
-rutinmässig kontroll (kan hända vem som helst, när som helst)
-dom vill anmärka på något på bilen( även det kan hända alla)
-du begår ett litet trafikbrott (självförvållat, men även mänskligt slarv,som dom gärna hakar upp sej på)......osv osv
-Kanske även polisen känner igen dej om du har otur, eller om du har någon med dej, som dom vet inte är något änglabarn....Eller så ser du kanske allmänt dåraktig ut i deras ögon?
Då det kanske är dåligt ljus ute så är det möjligt att dom lyser dej i ögonen...
Du är inte påverkad, och ser inte påtänd ut, men dina pupiller visar en aning annorlunda än normalt(du har trots allt en liten mängd narkotika i blodet)...
Dom ber dej spotta och säg att du precis rökt så är du ganska torr i munnen...
Nu får du kliva ur din bil för att åka pling-plong taxi till närmaste sjukhus för provtagning(som kanske visar på något annat gammalt oxå som inte heller påverkade din körning)
till följd av detta får du såsmåningom pissa ett par gånger framöver för att behålla kortet bla....
Slutsatsen är att man inte åker på pissprov BARA för att man har klåpat sej, utan kanske av ren otur....
(Altenativet är att låsa in sej x antal timmar tills allt garanterat lämnat kroppen)
Detta är ett exempel av många ...