2012-03-14, 00:58
Medlem
Kadde1s avatar
Tjena folket,
Ni får ursäkta nig om det är kasst skrivet dragen/ telefon

Jag har ett litet problem, befinner mug i whistler för tillfället och tyckde att jag behövde nya goggles men jag har fått problem med att mina nya goggles immar igen på minuter å väg upp i liften som jg med mina andra giggles aldrig haft. Kollat med folket i affären och dom vill att jag torkar dom noga före dom byter linsen.

Vad gör man för att förebygga sånt? Vad kan problemet vara ect? Ldeig haft det. Problemet med goggles förut så behöver lite tipps.

Tack på för hand!
Citera
2012-03-14, 01:09
Medlem
Zelogaths avatar
Kan det kanske vara så att de inte är täta nog?

Hade nämligen samma problem med ett cyklop när jag var mindre, det immade som fan och kom man ned på djupet så läckte det in värre än en rysk ubåt.

Då din kropp (troligtvis) blir varm så skapas det kondens inuti glasögonen vid kontakt med syre.
Tyckte iallafall att det lät som en hyfsad teori, men vad vet jag
Citera
2012-03-14, 01:11
Medlem
htebacinoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kadde1
Tjena folket,
Ni får ursäkta nig om det är kasst skrivet dragen/ telefon

Jag har ett litet problem, befinner mug i whistler för tillfället och tyckde att jag behövde nya goggles men jag har fått problem med att mina nya goggles immar igen på minuter å väg upp i liften som jg med mina andra giggles aldrig haft. Kollat med folket i affären och dom vill att jag torkar dom noga före dom byter linsen.

Vad gör man för att förebygga sånt? Vad kan problemet vara ect? Ldeig haft det. Problemet med goggles förut så behöver lite tipps.

Tack på för hand!

Som liten hade jag samma problem med cyklopen. Att gnugga cyklopen med saliv och sedan skölja av i vatten funkade bra. Byta ut salivet mot raklödder fungerade ännu bättre. Detta gällde då som sagt cyklop, men principen är väl densamma?
Citera
2012-03-14, 05:09
Medlem
zonedisks avatar
Nu vet jag inte vad för gogglar du har, men jag hade iaf alltid samma problem när jag förr använde "budget gogglar", typ Scott för 100:- på stadium eller den lokala sportbutiken vid skidbacken. Antar att det som Zelogath sa kanske beror på att dom inte håller tätt eller något. Hur som helst när jag för några år sedan började använda lite dyrare Oakley och Anon goggles har jag aldrig haft problem med imma på dom.
Citera
2012-03-17, 19:12
Medlem
Vad är det för goggles du har?

Jag brukar föredra goggles som har dubbelt glas, vilket motverkar imma. Har nästan aldrig haft något problem med imma med de goggles jag haft med dubbelt glas. Som föregående talare, kika in Oakley, fullkomligt älskar deras prylar.
Citera
2012-03-23, 13:53
Medlem
Denim_Demons avatar
Så här ligger det till med goggles.
Har du ett par goggles modellen bättre kan det finnas ett antal anledningar till att de immar igen, det vanligaste är när man är varm att man sätter upp sina goggles på pannan och då immar de igen väldigt lätt för ventilationen fungerar inte som den ska och all fukt från pannan sätter sig insidan linsen. Vill du lufta ansiktet lite så ta av dig dina goggles helt och håll dom i handen.
Det kan även bero på att du slitit bort "im-skyddet" som finns på inre linsen, detta slits varje gång man putsar sina goggles på insidan även om man använder putsduken därför skall man undvika detta om man verkligen inte måste.
Dubbellins sitter nu mera på de flesta goggles som kostar över 149 kr men har man ingen dubbellins så immar det väldigt lätt på linsen, goggles som är lite billigare kan också ha lite sämre ventilation.
Citera
2012-03-28, 13:24
Medlem
Schizofrenens avatar
Har du dubbelglasade goggles? Om du bara har vanliga enkelglasade så immar dom väldigt lätt igen samt att imman inte försvinner. Om du istället köper ett par riktigt bra goggles (t.ex Oakley eller Anon) så kommer inte problemet uppstå.

Mina Anon är dubbelglasade och går inte ens att få immiga om man ens försöker
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in