2012-03-13, 23:54
Medlem
Hej flashbackers!

Den här tråden passar på lite olika ställen, men jag kör den här, annars kan den flyttas...

1) Om man som svensk medborgare skriver säg i ett annat land, ex Monaco eller Luxemburg och blir då istället ex. "Luxemburgare" (hur det nu böjs :P), hur länge kan man stanna i Sverige lagligt?

2) Vad händer om stannar för länge, så att man är i Sverige olagligt? Mig veterligen kan man bo hos kompisar, andra utan att man säger att man är i Sverige och svenska staten inte märker någonting, om de sedan skulle göra det, så kan man ju fly på många olika sätt ganska lätt!

3) Vad händer om man har två medborgarskap, ex i Sverige och ett skatteparadis a la Monaco,kan man ha sina pengar "ostört" från svenska staten, eller är man tvungen att skriva sig i ett specifikt land? (Min kompis har två medborgarskap och han heter olika i de båda länderna)

4) Jag vet att man får vara i USA i tre månader i sträck, och jag vet att folk har sagt att man behöver bara åka tillbaka till Sverige och sedan till USA igen efter några dagar och vara där ytterligare tre månader, stämmer detta? Jag menar att de är väldigt hårda när det gäller sådana här frågor och i Sverige måste det ju vara lättare, särskilt när man kan resa fritt inom EU etc.

5) Om man har hus i Sverige och är skriven i ett annat land, hur länge får man stanna? Svenska staten borde ju ändå så bli glad att man spendera pengar i Sverige...

Det kanske finns liknande trådar, men inte exakt med samma frågor och inte riktigt up to date, så vi kör på den här nya tråden.

Om ni endast vet svaret på en fråga, svara endast på den då!

Mvh,
malle186
Citera
2012-03-14, 01:16
Medlem
På fråga 1) svarar jag: Som svensk medborgare får du stanna hur länge du vill...
Citera
2012-03-14, 02:35
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malle186

4) Jag vet att man får vara i USA i tre månader i sträck, och jag vet att folk har sagt att man behöver bara åka tillbaka till Sverige och sedan till USA igen efter några dagar och vara där ytterligare tre månader, stämmer detta? Jag menar att de är väldigt hårda när det gäller sådana här frågor och i Sverige måste det ju vara lättare, särskilt när man kan resa fritt inom EU etc.

Vad jag vet får du vara där i tre månader, ja.

Du behöver alltså inte ansöka om visum.

Däremot ska du ansöka om resetillstånd eller vad det nu kallas. Gör du såhär finns det väll en risk att du inte får ett nytt. Annars skulle väll inte visumen ha nån större betydelse. Bara att knata över gränsen till kanada en gång vad 3e månad.

Har du varit i USA 360 dagar om året senaste två åren kanske man förstår att du inte är där som turist utan ska söka om visum istället.

Nu är jag inte direkt insatt i hur dessa processer går till men.......Du förstår.
Senast redigerad av Bbobi 2012-03-14 kl. 02:40.
Citera
2012-03-14, 02:40
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Vad jag vet får du vara där i tre månader, ja.

Du behöver alltså inte ansöka om visum.

Däremot ska du ansöka om resetillstånd eller vad det nu kallas. Gör du såhär finns det väll en risk att du inte får ett nytt. Annars skulle väll inte visumen ha nån större betydelse. Bara att knata över gränsen till kanada en gång vad 3e månad.

Men jo. Visst är det lätt i sverige. bara att knata in.

Men då du är svensk medborgare spelar ju det ingen roll.

Måste av den nordamerikanska kontinenten om inte de förslappat reglerna nyligen. Kanada eller mexico duger alltså inte för att få nya 90 dagar i usa.
Citera
2012-03-14, 02:59
Medlem
ugglor-i-mossens avatar
I Sverige förlorar man väl inte sitt medborgarskap bara för att man bott utomlands ett tag. Vet att det är så (eller har varit) i Schweiz, (läste böckerna om den vita massajen Där en Schweizisk kvinna gifter sig med en Massaj och bor i Afrika några år innan hon tar deras gemensamma barn och flyr landet. Väl hemma får hon reda på att hon inte längre har rätt att befinna sig i det landet hon växt upp i och där hela hennes släkt och vänner bor. Löste sig dock efter lite byråkratitjafs)
Citera
2012-03-14, 14:21
Medlem
Okay, vi har kommit fram till att man kan vara i USA 3 månader och sedan åka ifrån Nord Amerika och sedan tillbaka några dagar senare, håller detta eller någon som är mer insatt?

Några andra som vet svar på de andra frågorna?
Citera
2012-03-15, 02:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malle186
Okay, vi har kommit fram till att man kan vara i USA 3 månader och sedan åka ifrån Nord Amerika och sedan tillbaka några dagar senare, håller detta eller någon som är mer insatt?

Några andra som vet svar på de andra frågorna?

Ang nordamerika så har immigrationskontrollanterna stor frihet att neka dig inträde. Det finns säkert någon regel som gör att de inte släpper in dig om du kommer för ofta och för länge (de skulle misstänka att du jobbar svart).

Svenska staten är mkt intresserade av att dra in skatt. Som jag förstår måste du vara i Sverige mindre än 180 dagar per år för att slippa skatt och dessutom inte ha stor anknytning till Sverige. Ett hus i Sverige kan leda till att Skatteverket klämmer åt dig enligt vad jag hört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in