2012-03-13, 22:51
Medlem
svantarn88s avatar
Från http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/cannabis-skapar-varken-vald-eller-brott_6467822.svd

Citat:
Vidare finns det inga vetenskapliga belägg för att en avkriminalisering av cannabis skulle öka antalet missbrukare. Faktum är att antalet brukare och missbrukare i Portugal minskade med nästan hälften efter att all narkotika avkriminaliserades för eget bruk 2001. Liknande åtgärder i exempelvis Nederländerna och Schweiz har givit goda resultat.

Skulle du röka mindre om cannabis blev avkriminaliserat? Eller kanske slutat helt ett tag? Kom gärna med teorier kring varför bruket minskar i de länderna enligt urklippet ovan.
Senast redigerad av svantarn88 2012-03-13 kl. 22:53.
Citera
2012-03-13, 22:57
Medlem
Bigmaws avatar
Några av de bidragande faktorerna torde vara bla: att brukare inte upplever sig som socialt stigmatiserade, dvs utanför, och därav ev har ett mindre behov av att röka, och - så att säga - "dämpa" ångesten (om man kan kalla det så) som uppstår av stigmatiseringen, och utanförskapet. En annan orsak skulle kunna vara att det inte längre är lika rebelliskt, eller "häftigt", att röka cannabis, varvid många säkert avstår, eller drar ned på sitt rökande...

Faktorerna borde vara många, och dessa två är de jag spontant kom att tänka på.
Mitt eget rökande vet jag inte... Hittills fluktuerar det enligt andra faktorer - i mina ögon då. Jag tror inte jag skulle röka mindre, direkt - förutom de (många) gånger jag rökt medvetet för att försöka normalisera att jag som person röker, och normalisera cannabis öht bland andra människor, ute i samhället, som i vänskapskretsar. Om jag skulle sluta upp ett tag pga av att det avkriminaliserades? Nej, det tror jag inte.
Citera
2012-03-13, 23:00
Medlem
Sketeds avatar
Jag skulle inte röka mindre, kanske mer, eftersom att jag skulle då dricka mycket mindre. I dagsläget kan jag inte röka ofta alls pga olika anledningar.

Anledningen till att färre ''missbrukar'' efter en avkriminalisering är väl just för att då klassas man inte som en ''missbrukare'' för att man unnar sig en spliff i veckan?

Sålänge det inte är avkriminilaserat eller lagligt så är du en missbrukare även om du max röker ett gram i månaden.
Citera
2012-03-13, 23:02
Medlem
cogito.ergosums avatar
Mindre? Nej, med handen på hjärtat kan jag erkänna att jag inte hade rökt mindre än vad jag gör idag, röker inte ofta alls. Jag hade däremot inte behövt kolla över axeln när jag är utomhus längre och det hade varit lättare att planera sina inköp, man behöver inte ha en plan B ifall plan A sket sig.
Citera
2012-03-13, 23:05
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantarn88
Skulle du röka mindre om cannabis blev avkriminaliserat?
Nej.
Citat:
Eller kanske slutat helt ett tag?
Nej.
Citat:
Kom gärna med teorier kring varför bruket minskar i de länderna enligt urklippet ovan.
CATO Institute har redan granskat de undersökningar som gjorts efter Portugals avkriminalisering och sammanställt det i en rapport som finns på institutets hemsida. Missbrukarna känner sig helt enkelt mer trygga i att söka hjälp när de repressiva åtgärderna tas ur bruk.

Vidare är din påstådda undersökning är idiotisk eftersom du inte särskiljer bruk från missbruk. Det finns inget egenvärde i att bruket i sig minskar.
Citera
2012-03-13, 23:10
Medlem
Tjack-i-starkols avatar
Röker redan väldigt sällan och skulle nog inte röka mindre, dock så skulle jag minska
min alkoholkonsumtion betydligt och oftare sitta ute i någon park/ hemma hos vänner
röka lite gräs i stället för att mötas upp på puben efter jobbet på en after work som
oftast slutar med fylla.
Citera
2012-03-13, 23:21
Medlem
Jehova.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjack-i-starkol
Röker redan väldigt sällan och skulle nog inte röka mindre, dock så skulle jag minska
min alkoholkonsumtion betydligt och oftare sitta ute i någon park/ hemma hos vänner
röka lite gräs i stället för att mötas upp på puben efter jobbet på en after work som
oftast slutar med fylla.

Samma här.
Citera
2012-03-13, 23:21
Medlem
svantarn88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
...

Missbruk är väl ändå en underkategori till generellt bruk. Jag vill gärna höra allas åsikter, inte bara de som behöver hjälp för att de inte kan hantera ett ogräs.
Citera
2012-03-13, 23:22
Medlem
Jonnypukas avatar
Citat:
Från http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/cannabis-skapar-varken-vald-eller-brott_6467822.svd

Skulle du röka mindre om cannabis blev avkriminaliserat? Eller kanske slutat helt ett tag? Kom gärna med teorier kring varför bruket minskar i de länderna enligt urklippet ovan.

Argumentationen som förs här om man tittar på de källor som använts är att det inte finns forskning som pekar på att bruk ökar när det gäller cb, och att missbruk överlag minskar för narkotika som avkriminaliseras. Ser inte några rön om att cb bruk isolerat skulle minska enligt artikeln tror knappast det verkar rimligt heller. Resten är spekulationer av hur samhället borde prioritera i frågan enligt artikelförfattarna. Den argumentationen verkar adekvat dvs att istället för o knata runt o jaga enskilda puffers med skattepengarna kan man använda de till vård samt resurser på organiserad brottslighet.

dessutom skulle staten tjäna sig en hacka om de tog monopol och lade på duktigt med skatt vilket de garanterat skulle göra (nämns ej som argument men det tror jag nog de tänker på). Mindre våld och ett skonsammare samhälle om man ska tro den kanadensiska rapporten. Nothing new really.
Citera
2012-03-13, 23:26
Medlem
Dr.Muggless avatar
Skulle varken röka mer eller mindre. Röker 1-4 ggr i veckan med undantag givetvis, Bryr mig inte direkt om att det är emot lagen och med risk att detta låter lite "FTP" så är jag inte alls "sån" sköter det istället snyggt. Röker inte på olämpliga platser vid olämpliga tider, försöker inte gömma mig på ställen som kanske är svåra att förklara vid eventuell inspektion eller liknande, heller inte på alltför synliga platser vid fel tidpunkt. Har för vana att använda cleareyes om jag är utomhus och att inte lämna roachar på sina favvo spots. Röker för att jag gillar det och låter ingen hindra mig så länge jag sköter mitt övriga. Så ser ingen anledning att röka mer vid avkriminalisering då jag ej har behovet av detta och ser ingen anledning att röka mindre, ser det lite som att om man brukar ligga i 120 på 110 vägarna och att de en dag blev fri hastighet liknande autobahn att man den dagen skulle börja köra 70-80 på samma sträcka, kanske dum jämförelse men...
Citera
2012-03-13, 23:30
Medlem
I början lär det ha varit en stor ökning i Portugal o så då jag kan tänka mig att alla "firade" lite. Men efter ett halvår så antar jag att det lugnade ner sig och folk insåg att man kan chilla lite på gräset. Så ja, i längden så lär jag röka mindre. Men när det just av-kriminaliserats? Nej, då blir det väldig ökning!
Citera
2012-03-13, 23:34
Medlem
Jonnypukas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Muggles
Så ser ingen anledning att röka mer vid avkriminalisering då jag ej har behovet av detta och ser ingen anledning att röka mindre, ser det lite som att om man brukar ligga i 120 på 110 vägarna och att de en dag blev fri hastighet liknande autobahn att man den dagen skulle börja köra 70-80 på samma sträcka, kanske dum jämförelse men...

Håller med muggles, din syn gäller nog för majoriteten av "vanligt folk" som diskret sköter sitt. men tror nog ändå att bredden skulle öka något om man inte kan åka dit. sen finns det alltid de som missbrukar, de som kör konstant fortare än tillåtet om man skall fortsätta på temat. det ändrar ingen lag på.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in