2012-03-13, 22:37
Medlem
Quoters avatar
Hells Angels-medlemmen Gerard "Gerry" Tobin blev dödad på en motorväg mitt på ljusa dagen av ett par lirare från ett rivaliserande gäng, söndagen den 12 augusti 2007. Ett avrättningsliknande mord, med viss risk för att "oskyldiga" människor strukit med. Lyckades då polisen få någon ordning på fallet? Jo, faktiskt.

Detta inträffade när årets Bulldog Bash - en riktig samlingsplats för MC-knuttar - gick av staplen och Tobin var på väg hem. Händelsen skedde på motorvägen som binder samman London och Birmingham. Gerard Tobin färdades tillsammans med 2 andra kamrater från samma kriminella klubb. Han tog täten och bilen med gärningsmännen i inväntade honom. När de såg trion köra förbi följde de helt enkelt efter och - när de kom ikapp - sköt ihjäl honom.

Just detta dåd ledde till att en gigantisk bilkö bildades på vägen. Till en början så trodde man att dödsfallet var en trafikolycka men kulhål på kroppen avslöjade mord. Identiteten på offret hade de omgående via de identitetshandlingar han hade på sig. Direkta vittnen till brottet blev offrets polare. De var inte speciellt talföra med polisen. Utgångspunkten i det här läget var alltså att snuten hade ett ganska svårt fall på halsen.

Det första farbror polis gjorde var en extremt noggrann undersökning av vägsträckan. Det ledde till att en hylsa hittades (som antagligen kom från ett av mordvapnen). Nästa bevis/indicium som dök upp var en brinnande bil som man fått tips om. Gärningsmännens bil var därmed identifierad. Fyndet av bilen ledde till ägaren: Sean Creighton. Sen snurrade utredningen på med bra fart.

Polisen hittade många misstänkta och flera åtalades och dömdes. Jag har inte kläm på hur det såg ut med bevisen, men det fanns bilder från övervakningskameror bland bevisningen. Vad jag förstår kom figurerna från Outlaws. En av männen erkände sin inblandning. Det blev många år i finkan för de dömda.

Inte så ovanligt att rivaliserande gängmedlemmar tar kål på varandra, men att det sker öppet på en motorväg (dagtid) torde inte tillhöra det ordinära. Känner ni till något mer som är värt att föra ut i tråden om detta brott? Har motsättningarna mellan Hells Angels och Outlaws varit mer än bara påtagliga i trakten av London?

Den här texten bygger till stor del på avsnittet med nämnda fall från TV-serien "Real Crime". I programmet framställs offret som en ganska trevlig typ, intresserad av motorcyklar och bra på att mecka. Normalt så brukar helyllekillar inte bli dödade, men jag vet inte. Var och en får dra sina egna slutsatser. Nu kan ladda hem detta avsnitt här nedanför. (Uppdelat i 2 delar.)

Profiles: Hells Angel Gerry Tobin and his killers (The Guardian, 27 november 2008)

Life for seven motorway killers of biker Gerry Tobin (The Guardian, 28 november 2008)

» "Real Crime - Fallen Angel", säsong 3 avsnitt 3 - DEL 1 / DEL 2
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in