2014-10-27, 12:36
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xpitz
Vi ska stanna 4 (!!!) dagar tyvärr. Läst om att man inte behöver för 72h vistelse så ska försöka boka om flyg nu, annars går det inte bara att betala bötern när man lämnar landet? (500cny/dag överträdelse) eller kan det tillkomma andra problem?

Mvh

Nej, du kommer inte ens bli insläppt.
Citera
2014-10-27, 12:54
Medlem
xpitzs avatar
Okej, det blir att boka nytt flyg.

Tack som fan för hjälpen!
Citera
2014-10-27, 12:57
Medlem
Busstations avatar
Om ni vill till Kina så fort som möjligt kan ni åka till Hong Kong (kräver inget visum) och fixa visumet till mainland Kina där. Tar ett par dagar bara.
Citera
2014-10-27, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Busstation
Om ni vill till Kina så fort som möjligt kan ni åka till Hong Kong (kräver inget visum) och fixa visumet till mainland Kina där. Tar ett par dagar bara.

Går även att fixa samma dag som man kommer ditt om man skaffar ett gruppvisum, gäller dock bara i en månad och man måste in/ut ur landet tillsammans, men det lär inte vara några problem för dom.
Citera
2014-10-28, 12:11
Medlem
Gurkmojjs avatar
Hallå allihop! Någon som vet hur petiga dom är med uppvisning av hotellbokning eller "letter of invitation"? Jag har varit där tre ggr tidigare med visum för både studier och arbete men nu ska jag dit som turist utan att boka hotell (bor hos en vän) men orkar inte gräva fram ett letter of invitation då polaren inte har något kinesiskt ID. Går dom med på att skippa skiten och nöja sig med det andra?
Citera
2014-10-28, 22:27
Medlem
Flairrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurkmojj
Hallå allihop! Någon som vet hur petiga dom är med uppvisning av hotellbokning eller "letter of invitation"? Jag har varit där tre ggr tidigare med visum för både studier och arbete men nu ska jag dit som turist utan att boka hotell (bor hos en vän) men orkar inte gräva fram ett letter of invitation då polaren inte har något kinesiskt ID. Går dom med på att skippa skiten och nöja sig med det andra?

Boka ett rum på valfritt billigt skithotell sen avboka skiten eller bo där en natt. Tror inte dom kollar det.
Citera
2014-10-31, 15:54
Medlem
FrankReynoldss avatar
Jag ska för första gången ansöka om visum till Kina i Sverige. Är det möjligt att få ett 3 månaders turist visum nuförtiden?
Citera
2014-11-01, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huiswho
Ja, det är så jag har förstått det också. Kravet som brukar ställas är att man har en utresebiljett av något slag, så har du det så är du safe.

"För att få 72-timmars visumet anländer du till tullen och går till den särskilda disken ”72-Hour Visa-Free Transit.” Perioden räknas från det att du får ditt tillstånd, inte från att det att du landar på flygplatsen (undantag gäller för Guangzhou). Man får ett tillstånd inklistrat i passet som indikerar datum/klockslag när man senast måste ha återvänt till flygplatsen.

Under den här tiden får man inte lämna staden som man ansökt om att få tillstånd till. Du måste också kunna visa upp att du har en giltig biljett till tredje land inom ramen för besöket."

http://motkina.se/guide/visum-till-k...-timmars-visum

Behöver man visa när man ska mellan landa ?
Citera
2014-11-01, 14:23
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankReynolds
Jag ska för första gången ansöka om visum till Kina i Sverige. Är det möjligt att få ett 3 månaders turist visum nuförtiden?

Ja det är möjligt men inte 3 månader på raken. Du kan få 2x60 dagar vilket menas att du måste lämna landet efter 60 dagar och sedan kan du återigen komma in i Kina och förbruka ytterligare 60 dagar, dvs två inträden på vardera 60 dagar.

Lycka till med ansökan och välkommen till Kina!
Citera
2014-11-01, 14:29
Medlem
LittleDaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Behöver man visa när man ska mellan landa ?

Beror på vart i Kina du tänkt åka. Många av dom större städerna har ett s.k 72h-visum som inte behöver ansökan om hemifrån utan kan ansökan om direkt på plats på flygplatsen men detta kräver som sagt att du ska vidare till ett tredje land efter dessa 72 timmar. Så skulle du åka ARN-PEK-ARN så skulle du behöva ansöka om ett visum hemifrån. Hoppas detta klargjorde lite!?
Citera
2014-11-01, 15:03
Medlem
FrankReynoldss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleDave
Ja det är möjligt men inte 3 månader på raken. Du kan få 2x60 dagar vilket menas att du måste lämna landet efter 60 dagar och sedan kan du återigen komma in i Kina och förbruka ytterligare 60 dagar, dvs två inträden på vardera 60 dagar.

Lycka till med ansökan och välkommen till Kina!

Tack för svaret och välkomnandet Dave.
Har dock bott i Kina sedan 2010.
Citera
2014-11-01, 17:42
Medlem
takeitchills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankReynolds
Tack för svaret och välkomnandet Dave.
Har dock bott i Kina sedan 2010.

Hur kan du ha bott i Kina sedan 2010 om detta är första gången du sökt visum till Kina? Hur kom du in i Kina till att börja med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in