2012-03-13, 14:27
Medlem
Aktieklipparns avatar
Jag är sjukpensionerad sedan 30-års ålder och kommer att få minimum 500.000 från AMF.

När jag läser på nätet så fattar jag det som att man kan välja att få beloppet utbetalt
från 55-års ålder (antar att det gäller löntagare).

Man kan också välja att få beloppet utbetalt mellan 5-10år samt även livslångt...

Vilket är det mest ekonomiska och förmånligaste alternativet?
Om man väljer månatligen (livslångt) och man blir gammal så blir ju beloppet mer
men om man går i graven vid 70år, vad händer då? efterlevandeskydd? eller loosar man?

Någon som vet? borde ju vara mest värt att ta ut på 10år, iaf om pengar ej går i arv...

OBS: Såg över mina pensionsförsäkringar och eftersom mina pensionsrätter grundas
på mitt pensionsunderlag och ej min sjukpension, så verkar det ju inte skilja så mkt
mellan vad jag får utbetalt före eller efter 65års ålder konstigt nog...
Citera
2012-03-13, 15:36
Medlem
Aktieklipparns avatar
Har nu själv fått svar på min fråga, men det kanske kan vara intressant för andra att läsa!

Avtalspensionen/tjänstepension LÖNAR sig bara ekonomiskt att ta ut livslångt om man blir över
85år om man nu har användning för pengarna när man ligger på hemmet...eftersom pensionen
beräknas på 20år from 65års ålder. Bättre att använda pengarna fram till 75

Går man i graven vid ex 75år så kan efterlevandeskyddet träda in i ytterliggare 10år.

Så i mitt fall är valet självklart: Ta ut beloppet under 5-10år och själv förvalta kapitalet.

Men har man ingen användning för pengarna så är det ju mest ekonomiskt att ta ut livslångt
och hoppas att man blir 100år så ens efterlevande får nyttja pengarna, när man själv inte kan.

Överlever man 85år så får man ju mera kapital från AMF-Pension.
Senast redigerad av Aktieklipparn 2012-03-13 kl. 15:39.
Citera
2012-03-13, 17:02
Medlem
mm men nu får du ju räkna med också att det antagande om livslängd du fått är baserat på din ålder NU,. det förändras ju varje år så att säga att du tjänar på att bli 85 om vi leker med tanken på att du är 40 år nu det är fel. oavsett hur de räknar så är det det kapital du har i försäkringne som ligger till grund för hur mycket du får dvs de kan tom sänka din pension.
Citera
2012-03-13, 17:14
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
mm men nu får du ju räkna med också att det antagande om livslängd du fått är baserat på din ålder NU,. det förändras ju varje år så att säga att du tjänar på att bli 85 om vi leker med tanken på att du är 40 år nu det är fel. oavsett hur de räknar så är det det kapital du har i försäkringne som ligger till grund för hur mycket du får dvs de kan tom sänka din pension.

Ja, mkt kan hända!

Lika bra att planera sin pension själv och ta resterande pensionspengar som en bonus.
Citera
2012-03-13, 18:01
Medlem
se till skatteeffekt med, men att ta ut din försäkring temporärt med ett återbetalningsskydd under samma period gör ju att du säkrar upp allt försäkringskapital ist för att spekulera i att du blir 112
Citera
2012-03-13, 18:41
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
se till skatteeffekt med, men att ta ut din försäkring temporärt med ett återbetalningsskydd under samma period gör ju att du säkrar upp allt försäkringskapital ist för att spekulera i att du blir 112

Precis! jag tar ut allt på 5 eller 10år

Vi är ju bara gäster på jorden, och då skall man leva medan man kan
Citera
2012-03-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Precis! jag tar ut allt på 5 eller 10år

Vi är ju bara gäster på jorden, och då skall man leva medan man kan

500 papp på 5 år blir ca 8300 + antagande om tillväxt. betänk nu du kan ha andra pensioner som faller ut så du inte får skatta över brytpunkten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in