2012-03-13, 13:57
Medlem
F1REs avatar
Är det farligt att trappa ner ssri eller är det bara jävligt obehagligt? känner mig helkonstig, ångest oro, overklighetskänslor. gått ner från cipralex 20mg till 10mg. livrädd, abstinens epilepsi?... ja, tankarna är många...

verkligen livrädd just nu
Senast redigerad av F1RE 2012-03-13 kl. 14:00.
Citera
2012-03-13, 14:04
Medlem
Falcãos avatar
Farligt vet jag inte men när jag skulle försöka sätta av mina sertralin så upplevde jag också en del konstigheter med rörelser som inte riktigt hängde med min hjärna osv. men det går ju över.
Citera
2012-03-13, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av F1RE
Är det farligt att trappa ner ssri eller är det bara jävligt obehagligt? känner mig helkonstig, ångest oro, overklighetskänslor. gått ner från cipralex 20mg till 10mg. livrädd, abstinens epilepsi?... ja, tankarna är många...

verkligen livrädd just nu

Hej.
Av vad jag har läst så verkar det vara rätt stora utsättningsproblem med just cipralex.

Om din läkare har bestämt att en utsättning skall ske så är det under kontrollerande former.
Kanske det blivit för kraftig nedtrappning att halvera dosen.
kontakta den som skrev ut medicinen och fråga.

Här är Googleresultat om just utsättning av cipralex.

http://www.google.se/search?hl=sv&redir_esc=&client=ms-android-sonyericsson&source=android-launcher-widget&v=133247963&qsubts=1331647505905&q=nedtrapp ning+cipralex&v=133247963
Citera
2012-03-13, 14:16
Medlem
archeons avatar
Jag trappade ner Remeron (Mirtazapin) 30 mg, efter att ha tagit hela tabletter (30mg) delade jag sedan på dom, till 15 mg, i nån vecka, sen 7.5 mg till i 3-4 dagar och sedan slutade jag helt.

Nej det är inte farligt att trappa ner SSRI preparat, hur ska man annars sluta med dom? Det är ju så man gör. Man tar alltså mindre och mindre.

Overklighetskänslor hade jag på 30 mg, denna medicinen funkade iaf inte alls på mig. Kunde lägga mig ner på golvet och gråta högljutt utan anledning på denna.
Citera
2012-03-13, 14:25
Medlem
F1REs avatar
kommer det kännas bättre imon tro? känner mig sjukt känslosam, gråtfärdig, till skillnad mot dom senaste 5 åren då jag varit känslokall.
Citera
2012-03-13, 14:28
Medlem
Din läkare borde ha berättat för dig att de effekter du nämner förekommer vid utsättning av SSRI-preparat. Ta kontakt med din läkare genast (som sagt) och be om råd. Jag tror att vederbörande kommer att be dig gå upp på originaldosen och sedan trappa ned mycket långsammare, kanske 17,5 mg (eller 15mg) under några veckor. Eftersom SSRI-effekten avtar så långsamt går det bra att ta varannan dag 20mg och varannan dag 15mg för att åstadkomma ett medelvärde på 17,5 mg över några veckor.
Man ska INTE behöva må som du gör.
Citera
2012-03-13, 14:33
Medlem
F1REs avatar
Okej, ska försöka kontakta läkare imon, ringe psykakut dom sa att det är helt normalt och framförallt ofarligt att gå från 20 till 10 mg.
Citera
2012-03-13, 14:40
Medlem
F1REs avatar
glömde säga att jag trappar ut 1 vecka för att sedan byta till effexor
Citera
2012-03-13, 14:44
Medlem
Citat:
Okej, ska försöka kontakta läkare imon, ringe psykakut dom sa att det är helt normalt och framförallt ofarligt att gå från 20 till 10 mg.
Ja, det är normalt att få utsättningsproblem om man trappar ned för snabbt. Men det är onödigt. Och ofarligt, visst, så kan man ju se det. Ur den vinkeln är även depression "ofarligt". Men man kan få för sig att göra saker under det att man är deprimerad, som inte är ofarliga. Och det är också onödigt, ju. Lycka till!
Citera
2012-03-13, 14:44
Medlem
Citat:

Absolut ingen fara att gå ned från 20 till 10 mg. De symptomen du beskriver är ganska vanliga om man har någon slags form utav ångestproblematik eller liknande, när man talar om utsättning av dessa preparat.

Dock är ju allting individuellt när det kommer till känslighet för utsättningssymptom och liknande, men vad jag vet så finns ju Cipralex även i 15 mg, så det kanske vore en idé att försöka mellanlanda med dessa innan du går ned till 10, för att efter detta gå ned till 5 mg osv.

Lycka till
Citera
2012-03-13, 14:45
Medlem
5137s avatar
När började du nedtrappningen?
Citera
2012-03-13, 14:46
Medlem
Citat:
glömde säga att jag trappar ut 1 vecka för att sedan byta till effexor