2012-03-12, 20:56
Medlem
Fick linser idag, hade på dom några timmar sedan tog jag av dom för att det blev oskönt. Jag la dom i vätskan och nu har dom varit där sedans klockan 4, kommer ta på dom imorgon igen vid klockan 7. Hur länge kan dom vara i linsvätskan? Kan dom bli förstörda eller något liknande om dom är där inne 24 timmar?

Googlat utan resultat, tacksam för alla svar.
Citera
2012-03-12, 21:02
Medlem
sallypros avatar
nej de kan inte bli "dåliga" av att ligga i vätskan, det kanske inte är så bra att låta dem ligga där i en vecka men ett par dagar är inga problem! ( använt månadslinser dagligen i ca 5år )
Citera
2012-03-12, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sallypro
nej de kan inte bli "dåliga" av att ligga i vätskan, det kanske inte är så bra att låta dem ligga där i en vecka men ett par dagar är inga problem! ( använt månadslinser dagligen i ca 5år )
Tackar, det gäller att köpa vätskan själv va? Någon aning vad dom kostar? Har linser och hela kittet från SpecSavers.
Citera
2012-03-12, 22:05
Medlem
LailyRoses avatar
Linsvätskor kostar lite olika beroende på märke. Jag använder Optifree, kostar ca 85 kr för 355 ml hos den lokala optikern.
Citera
2012-03-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LailyRose
Linsvätskor kostar lite olika beroende på märke. Jag använder Optifree, kostar ca 85 kr för 355 ml hos den lokala optikern.
Det är så oerhört svårt att sätta in och ta in linserna, har du några tips? Tar mig 20-30 minuter och blir irriterad i ögonen.
Citera
2012-03-12, 23:38
Medlem
LailyRoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sooley
Det är så oerhört svårt att sätta in och ta in linserna, har du några tips? Tar mig 20-30 minuter och blir irriterad i ögonen.

Då förstår jag att du blir irriterad i ögonen…
Se till att linsen är helt ren och ligger åt rätt håll (annars skaver det). Håll isär ögonlocken ordentligt så att linsen kommer rakt på. Titta sedan neråt när du blinkar några gånger.
Annars är det väl träning som ger färdighet! Lycka till!
Citera
2012-03-13, 00:03
Medlem
kalasetistans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sooley

Öva på att peta dig själv på ögat till dess att du inte längre tycker det är obehagligt.
Citera
2012-03-13, 12:36
Medlem
miqqqas avatar
Det är ingen fara att ha dem i vätskan ett dygn, på min linsvätska står det att linserna max får ligga i vätskan i en månad tror jag. Tänk dock på att hälla ut vätskan när du tar i linserna och låter etuiet ligga öppet så det får torka över dagen.

Tänk också på att alltid tvätta händerna innan du ska sätta i/ta ut linserna, jag brukar torka händerna med kleenex för jag tycker det är det enda som torkar händerna utan att lämna "ludd" på fingrarna som sätter sig på linserna. Hantera linserna så lite som möjligt med händerna, ta upp linsen med fingerspetsen, kolla om den är vänd rätt, annars vänd den, och in med den i ögat. Jag brukar ha linsen på pekfingret, dra ner huden under ögat med ringfingret och hålla fast ögonlocket med andra handen när jag sätter in den för jag har en tendens att vilja blinka.

Köp samma linsvätska som du har nu, enligt min optiker ska man ha samma iaf.

I övrigt så är det bara att låta bli att pilla sig i/kring ögonen när linserna är inne.
Citera
2012-03-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Det är ingen fara att ha dem i vätskan ett dygn, på min linsvätska står det att linserna max får ligga i vätskan i en månad tror jag. Tänk dock på att hälla ut vätskan när du tar i linserna och låter etuiet ligga öppet så det får torka över dagen.

Tänk också på att alltid tvätta händerna innan du ska sätta i/ta ut linserna, jag brukar torka händerna med kleenex för jag tycker det är det enda som torkar händerna utan att lämna "ludd" på fingrarna som sätter sig på linserna. Hantera linserna så lite som möjligt med händerna, ta upp linsen med fingerspetsen, kolla om den är vänd rätt, annars vänd den, och in med den i ögat. Jag brukar ha linsen på pekfingret, dra ner huden under ögat med ringfingret och hålla fast ögonlocket med andra handen när jag sätter in den för jag har en tendens att vilja blinka.

Köp samma linsvätska som du har nu, enligt min optiker ska man ha samma iaf.

I övrigt så är det bara att låta bli att pilla sig i/kring ögonen när linserna är inne.

Så jävla jobbigt med linser, stått och försökt lägga in dom i två timmar nu, blir så jävla irriterad. Skippar linser och kör med glasögon!
Citera
2012-03-13, 16:24
Medlem
lithionits avatar
så länge inte linsvätskan torkar ut, är det den vanliga 30 dagars regeln som gäller (för månadslinser). Men skulle rekommendera att du byter vätska varje eller varannan dag ifall du inte använder dom för hygienens skull.

I början är det oftast obehagligt men man vänjer sig, MEN för vissa funkar det inte med linser. Om man har känsliga och torra ögon, hade linser själv men fick sluta för jag fick sår på undersidan av ögonlocken. Då är det bara att kapitulera för sina four eyes
Citera
2014-01-23, 10:19
Medlem
Lyckades tappa ena linsen. Min,optiker skulle beställa en ny vänsterlins men säger att man inte kan låta en,lins,ligga i vätska då så fort den öppnats så är det max 30 dagar framöver den får användas. Hur ligger det till?
Citera
2014-01-23, 23:54
Medlem
Fartgupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rostad360
Lyckades tappa ena linsen. Min,optiker skulle beställa en ny vänsterlins men säger att man inte kan låta en,lins,ligga i vätska då så fort den öppnats så är det max 30 dagar framöver den får användas. Hur ligger det till?

Det är nog optimalt att inte låta linsen ligga mer än 30 dagar om det är månadslinser, men har man haft linser ett par år så blir man (jag) lätt en daredevil. Det som händer om man går över tiden är att ögonen känns torra och grusiga, men handlar det bara om ett få antal dagar extra så borde det inte vara någon fara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in