2012-03-12, 20:44
Medlem
arcen2011s avatar
Jag behöver kunna köra "Hitta Kursvinnare" och gick in på någon länk "VirtualBox" eller något sånt som Aktiespararna rekommenderade. Men jag fattar ingenting när jag ska starta emulatorn.

Vilken är den enklaste emulatorn? Så jävla irriterande, visste att man inte borde skaffat mac. :-(
Citera
2012-03-12, 20:49
Medlem
Parallels ska tydligen vara väldigt enkelt.

http://www.parallels.com/products/desktop/

Ett alternativ till en virtuell miljö är annars att installera Windows via Bootcamp. Fast då måste man starta om datorn varje gång man ska byta operativsystem. Fördelen är prestandan man får.
Citera
2012-03-12, 20:51
Medlem
arcen2011s avatar
Finns det inget gratisprogram, eller är de kassa?
Citera
2012-03-12, 20:51
Medlem
Wine finns väl till Mac? Inte använt det på Mac men på Linux är det en bra Windows-emulator.
Citera
2012-03-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arcen2011
Du nämnde själv ett gratisprogram, Virtualbox. Det verkar vara krångligare. Varför inte ladda ner trialversionen av Parallels som är gratis? Bara då kan du veta om det är värt att betala för det eller inte.

Bootcamp som jag nämnde är också gratis, det är nämligen Apples program och följer med i OSX.
Citera
2012-03-12, 20:56
Medlem
Citat:
Du kan väl använda BootCamp?

Hur är det med Oracle VM VirtualBox, är det någon som har testat det?

Edit: Förresten, inga av produkterna nämnda i tråden är emulatorer. Wine är ett kompatibilitetslager, BootCamp är ett installationsverktyg för drivrutiner, och resten är virtualiseringsmiljöer.
Senast redigerad av pr0teus 2012-03-12 kl. 21:01.
Citera
2012-03-12, 21:04
Medlem
arcen2011s avatar
Jag har använt datorer väldigt mycket, men det här känner jag mig extremt osäker på när man ska gå igenom alla stegen i VirtualBox och välja vilken hårddisktyp m.m. m.m. Känns inte bra att stycka upp datorns hårddisk när man inte fattar vad man gör och vilka "inställningar" man ska välja.

Hata. Varför gör dem inte en mac-version av programmet. Och varför skaffade jag mac?
Citera
2012-03-12, 21:09
Medlem
Citat:
Jag har använt datorer väldigt mycket, men det här känner jag mig extremt osäker på när man ska gå igenom alla stegen i VirtualBox och välja vilken hårddisktyp m.m. m.m. Känns inte bra att stycka upp datorns hårddisk när man inte fattar vad man gör och vilka "inställningar" man ska välja.

Hata. Varför gör dem inte en mac-version av programmet. Och varför skaffade jag mac?
Om du tycker det är drygt så kan du väl köra med Bootcamp istället? Med det kan man inte misslyckas, det är bara att trycka på Nästa ett par gånger i princip.

Jag var tvungen att se efter vilka systemkraven för Hitta kursvinnare är förresten. Hittade detta:

Processor: 1,0 GHz Pentium 3 eller bättre.
Internminne: 256 MB (128 MB fungerar också).
Hårddisk: 150 MB ledigt utrymme.
Grafikkort: Bör klara minst 800x600 och ha minst 64 MB minne, rekommenderad skärmupplösning är 1024x768 eller bättre.
Internetuppkoppling via nätverkskort eller modem.
Kringutrustning: Tangentbord och mus.
Webbläsare: Internet Explorer eller Netscape, någon av de tre senaste versionerna.

Citera
2012-03-12, 21:13
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xe89
Om du tycker det är drygt så kan du väl köra med Bootcamp istället? Med det kan man inte misslyckas, det är bara att trycka på Nästa ett par gånger i princip.

Jag var tvungen att se efter vilka systemkraven för Hitta kursvinnare är förresten. Hittade detta:

Processor: 1,0 GHz Pentium 3 eller bättre.
Internminne: 256 MB (128 MB fungerar också).
Hårddisk: 150 MB ledigt utrymme.
Grafikkort: Bör klara minst 800x600 och ha minst 64 MB minne, rekommenderad skärmupplösning är 1024x768 eller bättre.
Internetuppkoppling via nätverkskort eller modem.
Kringutrustning: Tangentbord och mus.
Webbläsare: Internet Explorer eller Netscape, någon av de tre senaste versionerna.

Haha jag vet. Det programmet har ett mycket nostalgiskt gränssnitt för övrigt.

Jo, jag "började" med Bootcamp men man måste ju bränna ut något på en skiva m.m. Alltså blir så trött på sånt här. Fattar hur gamlingar känner sig som är osäkra på datorn.

Har hursomhelst inga CR-R skivor tillgängliga, så jag får väl göra detta någon annan gång.

Varför kan ingen smart person göra ett enkelt program där man väljer typ "Öppna med..." och så voilá...
Citera
2012-03-12, 22:10
Medlem
oskichs avatar
WmWare fusion kör jag - funkar skitbra men kräver en del minne. om du har mindre än 4gb skulle jag satsa på bootcamp...
Citera
2012-03-12, 22:17
Medlem
ei96byods avatar
Citat:

Stycka datorns hårddisk??
VirtualBox styckar ingen hårddisk. Den skapar en virtuell hårddisk (låtsashårddisk) som egentligen är en fil bara. Efter detta får man stoppa i installationsskivan för Windows, eller hänvisa till en ISO-fil, om man har det, och sedan köra installationen. Väldigt enkelt faktiskt.

Programmet talar om för dig hur du skall göra i varje steg, och du kan bara acceptera förslagen som denna wizard ger.

BootCamp däremot "styckar" (partitionerar) hårddisken, så då bör du ha en bra backup via TimeMachine först.

Håller dock med om att det är idiotiskt att de inte gör en mac-version, nu när mac börjar bli så populärt. Det är ren lathet från deras sida anser jag.
Senast redigerad av ei96byod 2012-03-12 kl. 22:19.
Citera
2012-03-12, 22:57
Medlem
arcen2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ei96byod
Stycka datorns hårddisk??
VirtualBox styckar ingen hårddisk. Den skapar en virtuell hårddisk (låtsashårddisk) som egentligen är en fil bara. Efter detta får man stoppa i installationsskivan för Windows, eller hänvisa till en ISO-fil, om man har det, och sedan köra installationen. Väldigt enkelt faktiskt.

Programmet talar om för dig hur du skall göra i varje steg, och du kan bara acceptera förslagen som denna wizard ger.

BootCamp däremot "styckar" (partitionerar) hårddisken, så då bör du ha en bra backup via TimeMachine först.

Håller dock med om att det är idiotiskt att de inte gör en mac-version, nu när mac börjar bli så populärt. Det är ren lathet från deras sida anser jag.

Lite jobbigt om man inte har Windows-skiva eller en piratfil dock.
Detta stör mig enormt mycket.

Verkar ju ändå enklast att köra Bootcamp-varianten. För det kräver väl inte att jag anförskaffar Windows på någon krånglig och olaglig väg?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in