2012-03-12, 17:35
Medlem
svantarn88s avatar
Jag har tidigare skrivit ett inlägg men inte fått svar på min fråga.

Jag letar efter ett substitut till tobak, och det godaste jag kan komma till är råtobak utan nikotin som jag själv maler och röker. Men frågan är om detta är mer/mindre skadligt? Jag vill undvika få cancer till högsta pris och jag vill inte öka mina chanser till en tumör bara för att tobak är det enda som finns lagligt att röka och är allmänt accepterat.

Att det är mindre skadligt är självklart iom att nikotinet inte tillsätts men tjäran, den finns väl kvar?
Tips? Ro hit me'rom!
Citera
2012-03-12, 17:42
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Nikotinet är inte det farliga, det är tobaken i cigaretter.
Senast redigerad av 3-Negrer-Med-Kedja 2012-03-12 kl. 17:50.
Citera
2012-03-12, 18:42
Medlem
Det är själva partiklarna (små och synliga som rök) som är farligt. Själva röken alltså, inte nödvändigtvis tobaken eller nikotinet. All rök är farlig.
Citera
2012-03-12, 19:05
Medlem
Går det att få tag på råtobak med nikotinet borttaget?
Citera
2012-03-12, 19:24
Medlem
svantarn88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magnuz
Går det att få tag på råtobak med nikotinet borttaget?

Jag kan det, tror det gick på 300kr kilot eller liknande så det är svinbilligt!

Edit: och jävligt gott är det!

Det är inte borttaget utan tobak finns som planta med eller utan nikotin beroende på sort (se wikipedia) man kan tillsätta nikotinet i efterhand om man odlar egen tobak, men den kostar ~400 kr nezerilflaskan.
Senast redigerad av svantarn88 2012-03-12 kl. 19:33.
Citera
2012-03-12, 19:30
Medlem
svantarn88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A-C-L
Det är själva partiklarna (små och synliga som rök) som är farligt. Själva röken alltså, inte nödvändigtvis tobaken eller nikotinet. All rök är farlig.

Så om jag röker damiana får jag cancer också? Scullcap? Blå lotus? Är allt det cancerframkallande? Eller är det skadligt på något annat sätt, indirekt borde väl lungornas flimmerhår ta skada? Lungcancer är väl främst hämmat av regelbunden användning av tobak. Antar väl att även om det är nikotin eller inte så är tobaken lika skadlig för lungorna, men inte beroendeframkallande. Kan jag våga påstå något sådant??

Citat:
Nikotinet är inte det farliga, det är tobaken i cigaretter.

Okej, men då är det tjäran i tobaken som är det mest skadliga som lagras i kroppen upp till 10 år?

Och finns tjära i andra växter? Eller uppkommer den när man röker vad som helst.

Känner att jag kanske borde googla efter svaren men.
Senast redigerad av svantarn88 2012-03-12 kl. 19:32.
Citera
2012-03-12, 20:43
Medlem
Avva66s avatar
Allt organiskt bildar tjära vid förbränning, det kommer du aldrig ifrån.
Citera
2012-03-12, 22:04
Medlem
Hamnbolls avatar
Ja, det är röken som är skadlig, inte nödvändigtvis själva tobaken. Nikotinet är den minst farliga komponenten i cigarettrök (i de mängder som våra kroppar tar upp).

Sen förstår jag inte varför du skulle vilja röka utan nikotin? Vad är vitsen med det? Det är som att dricka alkoholfri öl eller koffeinfritt kaffe.

Och, jag tvivlar faktiskt på att det skulle vara möjligt att odla tobak utan nikotin, eller vad du pratar om. Nikotinet finns naturligt i tobaksplantan.

Jag föreslår istället rökfri tobak om du oroar dig över hälsoeffekterna - nikotin utan det farliga som cigaretterna medför.
Citera
2012-03-13, 18:24
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantarn88
Så om jag röker damiana får jag cancer också? Scullcap? Blå lotus? Är allt det cancerframkallande?
Nu antar jag att det är någon form av "Spice".

Ja det är farligt och kemikalierna vet man ju inte ens vad fan det är och hur det påverkar.

Kanske blir som en meth pundare efter några års dagligt rökande. Tänderna ramlar ut när du sover och du blir mager som en herrlös hund.
Citera
2012-03-24, 16:48
Medlem
svantarn88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Nu antar jag att det är någon form av "Spice".

Ja det är farligt och kemikalierna vet man ju inte ens vad fan det är och hur det påverkar.

Kanske blir som en meth pundare efter några års dagligt rökande. Tänderna ramlar ut när du sover och du blir mager som en herrlös hund.

Kemikalier? Det är blommor som växer ute på ängen.

Har hittat en liten länk som kan vara av belåtenhet:

http://www.organicfacts.net/health-b...f-smoking.html

Citat:
Health benefits of smoking vary amongst different varieties of herbs. Smoking is typically the inhalation of smoke obtained while burning cured tobacco leaves. Though cigarette smoking is injurious to health, smoking herbs is thought to be beneficial to the overall health and vitality. Lobelia, commonly known as the Indian tobacco, is very effective in quitting the smoking habit and is very much like the real nicotine sans its addictive properties. Smokers are benefited by using cigarettes made of lobelia in betel leaves as it is purely herbal with no side effects.

Citat:
Skullcap: It is an effective medicinal herb that is found to be useful in many diseases like insomnia, hysteria, delirium tremens, anxiety and withdrawal symptoms from tranquilizers. It is rich in vitamins and is used as a central nervous system booster and sedative. It reduces nervous anxiety and fine tunes the nervous system and is found to be especially effective in the management of nervous headache and restlessness.

Tack jag har hittat mitt svar. Blir att blanda en ört med en annan.
Senast redigerad av svantarn88 2012-03-24 kl. 16:51.
Citera
2012-03-24, 17:56
Medlem
M.Stanfields avatar
Köp en elcigarett istället? Då får du nikotin och rök, men röken är vattenånga och är därmed helt ofarlig (tror jag) för lungorna. Kostar 40kr från Kina, 200 från pgw.se
Citera
2012-03-24, 18:02
Medlem
silbersteins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svantarn88
Så om jag röker damiana får jag cancer också? Scullcap? Blå lotus? Är allt det cancerframkallande? Eller är det skadligt på något annat sätt, indirekt borde väl lungornas flimmerhår ta skada? Lungcancer är väl främst hämmat av regelbunden användning av tobak. Antar väl att även om det är nikotin eller inte så är tobaken lika skadlig för lungorna, men inte beroendeframkallande. Kan jag våga påstå något sådant??

Okej, men då är det tjäran i tobaken som är det mest skadliga som lagras i kroppen upp till 10 år?

Och finns tjära i andra växter? Eller uppkommer den när man röker vad som helst.

Känner att jag kanske borde googla efter svaren men.

Det som ar unikt for tobaksrok och anledningen till att den ar mer cancerogen an annan rok (tex cannabis) ar den innehaller http://sv.wikipedia.org/wiki/Nitrosaminer. Svenskt snus innehaller mindre av dessa vilket antagligen forklarar varfor det ar mycket mindre cancerogent an tex tuggtobak. Det ar alltsa formodligen inte nikotinet som ar den storsta boven nar det kommer till cancerrisk och tobak.
Senast redigerad av silberstein 2012-03-24 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in