2012-03-12, 03:48
Medlem
Christopher.s avatar
Sitter och ser spartacus serien och förundras över den lyx slavägarna lever i. Hur rik måste man vara för att leva så här?
Citera
2012-03-12, 03:53
Medlem
menar du att äga slavar ? eller att hyra massa städerskor och horor
Citera
2012-03-12, 04:23
Medlem
Jävligt rik om det ska vara i något "respektabelt land.

En kompis till från asien säger dock att man kan hyra sådana "slavar" ganska billigt där, städa och laga mat och sånt ska dem göra men tveksamt med sex...
Citera
2012-03-12, 13:02
Medlem
Lär ju finnas en del fattiga i Rom också, iaf i förorterna.
Citera
2012-03-12, 15:01
Medlem
Finans.killens avatar
Inte alls, lågavlönad kommunalarbetare skulle jag tro.
Ingen TV, ingen EL, ingen dator, ingen tvättmaskin, ingen diskmaskin, ingen AC, ingen bil, inga TV-spel, osv osv osv osv.

De fattiga idag har det helt klart bättre än de rika i rom.
Citera
2012-03-13, 18:16
Medlem
tryffs avatar
En fullvuxen manlig negerslav kostade ungefär 1000 ounces silver i södra usa 1850. jag gissar på att priset låg ganska nära det i rom.

Petrus fick 30 shekel för att ange sin kompis jesus vid samma tid. En shekel mostvarar en halv ounce rent silver. (jag har läst ekonomisk historia om du undrar).

Jag har inte tittat på serien, men de som finansierade gladiatorspel var riktigt rika människor. Ungefär som Jan Stenbäck antar jag. Det säger sig själv. Att infånga exotiska djur och sen föra de till Rom kostade en slant.

Men som finanskillen påpekar. Idag lever vi alla bättre än kungarna gjorde för inte allt så länge sedan.
Vi har alla åtskilliga tjänare....vi träffar dem bara inte för de bor i kina.
Senast redigerad av tryff 2012-03-13 kl. 18:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in