2012-03-11, 12:45
Medlem
Hej

Ja som rubriken lyder så skippar jag nästan alltid lunch. Och nu när jag nu har börjat konditionsträna med både promenader samt träning på min crosstrainer så undrar jag om det är dumt? Mitt mål är ju viktminskning, 165cm och 87kg så ja det finns mycket som ska bort. Det är ju så att jag jobbar 3 skift och finner det lättast att försöka hålla dygnsrytmen ganska sent. Vilket innebär att 2 av 3 veckor går jag upp rätt sent, och då blir det nästan alltid att man skippar frukost och lunch. Ibland kan det bli någon hårdbröd macka innan jag sticker iväg och jobbar. Sen blir första riktiga målet till middag och sen lite kvällsfika rätt sent på kvällen.

Sen va det snack på jobbet om att gå ned i vikt och där sa många att man ska äta blandat men små portioner och ofta för att gå ned i vikt bäst. Det lät som om man äter ofta men lite så höjs förbränningen, kan det stämma? Det jag själv tänker lite på är ju om man förbränner mer kalorier än man får i sej borde man väl gå ned i vikt? Och igenom att jag skippar både Frukost och lunch så får jag ju inte i mig så mycket kalorier resten av dagen om jag äter nyttigt. Å andra sidan är man ju lite mer hungrig till middag när man inte ätit något alls. Men av att ha skippat frukost och lunch kan man då ta sej en liten större matpotion?

Men visst om det är bättre att äta ofta så kan jag ju alltid börja försöka få i mig lunch varje dag. Frukosten kommer alltid bli lidande annars kommer det bli fruktansvärt sen lunch + middag. Annars äter jag typiskt husmanskost och äter väldigt sällan snabbmat. Och har även börjat följa tallriksmodellen.

Tacksam för svar

Mvh

Johan
Senast redigerad av SkurkenJohan 2012-03-11 kl. 12:48.
Citera
2012-03-11, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkurkenJohan
Sen va det snack på jobbet om att gå ned i vikt och där sa många att man ska äta blandat men små portioner och ofta för att gå ned i vikt bäst. Det lät som om man äter ofta men lite så höjs förbränningen, kan det stämma?

Nej, stämmer ej.

Citat:
Det jag själv tänker lite på är ju om man förbränner mer kalorier än man får i sej borde man väl gå ned i vikt?

Helt korrekt.

Citat:
Och igenom att jag skippar både Frukost och lunch så får jag ju inte i mig så mycket kalorier resten av dagen om jag äter nyttigt. Å andra sidan är man ju lite mer hungrig till middag när man inte ätit något alls. Men av att ha skippat frukost och lunch kan man då ta sej en liten större matpotion?

Om det betyder att du fortfarande håller dig inom din kaloribudget så visst går det bra.
Citera
2012-03-11, 13:25
Medlem
Huffpuffens avatar
Det här med att äta små portioner fördelade över en dag är en rätt känd myt som inte alls kan kopplas till viktnedgång. Likadant med att det är dåligt att äta efter ett visst klockslag.

Själv äter jag nästan aldrig frukost då jag inte har något aptit 1-2h efter att jag vaknat och jag lever fortfarande! Har även kunnat gå ner i vikt utan att ätit frukost och utan att äta regelbundet eller inom en viss tidsram.
Citera
2012-03-11, 14:28
Medlem
Det som står ovan skriver jag också på. Det man ska tänka på är kanske att inte träna hårt och vara hungrig. Musklerna måste få energi någonstans ifrån och bryter i dessa fall ner muskelvävnad för att få energi.
Ät lagom, äter du ingenting sen ingenting och sedan jättemycket kommer du att bibehålla en stor magsäck som kommer ge dig en större hungerkänsla övrig tid på dygnet. Det kan vara tålamodsprövande och leder ofta till att man småäter. Äter man alltså mindre fler gånger så får man magsäcken att dra ihop sig vilket i sin tur kan underlätta viktminskningen. Förbränningen stiger alltså inte, som redan påtalats.
Tycker det låter vettigt annars med promenader och konditionsträning.
Keep up the good work
Citera
2012-03-12, 11:40
Medlem
Jensofswedens avatar
Exxus har fel; visst höjs metabolismen av många, små mål men LIKVÄRDIGT med få och större mål.

På ett underskott går du alltid ner i vikt, muskler/fett/vatten beroende på omständigheter som diet, träning osv.

På ett överskott går du upp i vikt på olika sätt beroende på substratfördelning i kosten, träning etc.

Sammanfattat är det viktiga antalet kcal du får i dig per dag och inte hur många måltider du äter. Men att konditionsträna helt fastande är inte så bra om du inte har aminosyror i blodet och kanske ligger lågt på glykogen. Om du nu menar att äta bara middag och framåt.

Men är din middag stor och proteinrik kan du klara dig fram till middag nästa dag så att säga, men det blir en hel del mat att äta. Jag har själv kört på att äta en gång per dag under deff och det fungerar nästan för bra, eftersom hungerskänslor kontraintuitivt nog mattas av under fastan. Däremot tror jag det kan påverka hormonvärden, vitamin/mineral-status etc lite att äta så sällan i längden.

Experimentera dig fram och fungerar det för dig att äta på kvällen, så kör på det. Det är inte farligt i sig och sannolikt bara nyttigt jämfört med att äta hela tiden, faktiskt.
Senast redigerad av Jensofsweden 2012-03-12 kl. 12:15.
Citera
2012-03-12, 12:04
Medlem
Det jag syftade på med mitt inlägg var såklart att flera små måltider ej höjer mer än färre större.
Bra att du klargjorde det så alla kan vara 100% på vad jag menade
Citera
2013-04-10, 14:18
Medlem
RVRSs avatar
God dag, lånar denna tråd då jag tycker det vore för skräpigt på forumet att skapa en ny.

Min fråga: Stämmer det verkligen att lunch verkligen ska vara dagens största mål pga att matsmältningen är störst på dagen? Rent biologiskt verkar det troligt.

Men om jag nu äter ett stort mål mitt på dagen och kvällsmålet är något enklare, finns det inte risk att man blir sjukt eftermiddagssömning isf? Tycker att detta brukar vara det som händer mig.

Hur gör ni?
Citera
2013-04-10, 14:34
Medlem
Schnauzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RVRS
God dag, lånar denna tråd då jag tycker det vore för skräpigt på forumet att skapa en ny.

Min fråga: Stämmer det verkligen att lunch verkligen ska vara dagens största mål pga att matsmältningen är störst på dagen? Rent biologiskt verkar det troligt.

Men om jag nu äter ett stort mål mitt på dagen och kvällsmålet är något enklare, finns det inte risk att man blir sjukt eftermiddagssömning isf? Tycker att detta brukar vara det som händer mig.

Hur gör ni?

Ät hur du vill. Finns absolut ingenting som säger att "lunch verkligen ska vara dagens största mål". Du kan lika gärna äta hela dagens mat som brunch och sen skita i det.
Citera
2013-04-13, 07:02
Medlem
Tirs avatar
I träningssyfte är det väl optimalt att äta vissa tidpunkter. Om du istället mestadels försöker gå ner i vikt är det verkligen så simpelt som kalorier in och kalorier in. Vissa verkar ju gå runt och tro att man faktiskt kan gå upp i vikt om man hoppar över måltider. Hade ju varit helt fantastiskt om det var på det viset och hade även gjort oss helt unika i jämförelse med alla andra kända varelser.
Citera
2013-04-14, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tir
I träningssyfte är det väl optimalt att äta vissa tidpunkter. Om du istället mestadels försöker gå ner i vikt är det verkligen så simpelt som kalorier in och kalorier in. Vissa verkar ju gå runt och tro att man faktiskt kan gå upp i vikt om man hoppar över måltider. Hade ju varit helt fantastiskt om det var på det viset och hade även gjort oss helt unika i jämförelse med alla andra kända varelser.

Om man hoppar över måltider som man normalt brukar äta och svälter mer eller mindre så tror kroppen att du inte får nog med mat. Då lagrar kroppen mer fett och det blir svårare att gå ner i vikt.
Citera
2013-04-14, 01:18
Medlem
ät mindre än vad du gjorde innan och börja konditionsträna och styrketräna. Räkna kalorierna också
Citera
2013-04-14, 14:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av paowwee
Om man hoppar över måltider som man normalt brukar äta och svälter mer eller mindre så tror kroppen att du inte får nog med mat. Då lagrar kroppen mer fett och det blir svårare att gå ner i vikt.

Nej, det där har du hittat på. Kul försök, dock.

TS: ät som du känner för. Konditionstränarn man skulle jag rekommendera att lägga till kolhydrater 2 timmar innan. Annars kan du egentligen leva på protein+fett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in