2012-03-11, 13:54
Medlem
EvelKnievels avatar
Jag vaknar upp efter 2-3 timmar om jag somnar med en snus under läppen och får ofta skumma drömmar också. Om jag däremot tar ut snusen strax innan jag lägger mig så sover jag hela natten.
Citera
2012-03-11, 15:37
Medlem
Jamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edenbelow
Har den senaste tiden allt oftare dragits med sömnproblem och misstänker starkt att det har något med mitt snusande att göra. Har snusat i drygt tre år (dagligen), och mitt problem är att jag i princip varje natt vaknar till efter drygt tre timmars sömn, oavsett hur trött jag är. Enda undantaget är väl om jag supit till det ordentligt vad jag kan komma på. Jag drömmer även mycket intensivt och kommer nästan alltid ihåg vad jag har drömt efter att jag har vaknat. Försöker jag somna om efter dessa tre timmar så somnar jag fort, drömmer igen, vaknar, tittar på klockan och ser att jag bara sovit i 45 min - 1 timme..

Min hemmasnickrade teori är att kroppen vaknar till eftersom den vill ha mer snus, eller att tobaken är så centralstimulerande att kroppen blir lite tokig av det. Snusar granit eller kaliber, om det har någon relevans.

Detta blir allt mer störande och har börjat påverka min vardag allt oftare, varav jag vill gå till botten med problemet. Frågeställningen är alltså: Är jag ensam om detta? Har ni som snusar också märkt att er sömn påverkats av ert snusande? Är det kanske inte snusen som är boven i dramat?

Alla svar uppskattas väldigt mycket!

Har alltid haft sömnproblem, snusat i ungefär 7 år. Mitt problem beror inte på min snus.
Citera
2012-03-11, 18:13
Medlem
Hamnbolls avatar
Ja, snus har en inverkan på sömnen. Problemet med snus är att nikotinet stannar i höga doser mycket längre i blodet än vad till exempel cigaretter gör; där de stiger snabbt och dalar snabbt. Detta betyder att: om du tar en snus precis innan insomnandet så kommer du ha höga nivåer av nikotin i flera timmar efteråt som dalar sakta. Nikotin är starkt centralstimulerande (starkare än koffein) och påverkar således sömnen. Nikotinet gör kroppen redo för strid eller flykt (flight or fight) då det stimulerar noradrenalin. Detta höjer vakenhetsgraden och medför högre blodtryck, snabbare andning, snabbare puls osv.

Jag kan somna ganska bra även om jag tar en snus innan jag går och lägger mig, men om jag gör det så drömmer jag ofta riktigt konstiga drömmar (ofta mardrömmar). Numera väntar jag en halvtimme i alla fall med att gå och lägga mig efter att jag har slängt ut snusen.

Det du kan testa är att gå ner till miniportionssnus. Dessa innehåller 4 mg nikotin per påse jämfört med 8 mg, och är således svagare och kommer underlätta eller eleminera dina sömnproblem orsakade av snusets centralstimulerande effekter helt.
Citera
2012-03-11, 18:19
Medlem
Ko.i.kukens avatar
har inga problem med det själv, men har hört folk som vaknar mitt i natten för att dom måste ta en snus. är det kanske det problemet du har?
Citera
2012-03-11, 18:23
Medlem
birgerburgers avatar
TS, du har helt rätt!
Själv är jag snusfri sedan 2 månader tillbaka efter nästan 10 år av snusande (med några kortare uppehåll).

En av de första effekterna jag märkte var att jag sover otroligt mycket bättre nu, har lättare att somna på kvällen, sover hela natten samt vaknar betydligt mer utvilad. Jag snarkar inte heller lika mycket på nätterna.
Citera
2012-03-11, 18:54
Medlem
Edenbelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tikkie
Ja, det låter då rakt inte som att du bedrivit en särdeles empirisk studie i detta

OK, jag har snusat dagligen (mellan 1-2 dosor om dagen, lössnus) i nästan 20 år, aldrig märkt av detta. Vild chansning är att det är nåt annat som bråkar med dig. Kan vara gluten, käkar du mackor på kvällen eller flingor? nåt sånt. När dricker du senaste koppen kaffe varje dag? Dricker du te med koffein i eller höga nivåer tein?

Jobbar du om dagarna? Ligger man o kör rodel i soffan hela dagarna bränner man ingen energi och således sover man lättare.

Sömncyklerna delas in i 90-minuters-cykler. Börja klocka vilka tider du vaknar på o jämför med när du går o lägger dig, då får du åtminstone en uppskattad tid på ungefär hur mycket du sovit innan du vaknar.

I somras började jag vakna om nätterna, visade sig vara sömnapné. Snarkar du när du sover? Snarkning kan vara ett symptom på annalkande apné nämligen och då kan det vara så att du vaknar av att du slutat andas.

Du kan även kolla pumpen, om du har nån lättare hjärtsvikt kan det göra så vilopulsen sjunker ner alldeles för mycket för att din kropp ska vara bekväm med det.

Skyll inte på snuset goddammit. Sluta snusa, du ger oss andra muntra snusare dåligt rykte

Empiriska studier har ej bedrivits utan jag vände mig direkt till de kloka här på flashback i hopp om hjälp och råd. Det är mycket möjligt att det inte alls är snuset som är orsaken till problemet, utan (för att svara på dina frågor) så kan det vara att jag dricker kaffe för sent. Sista koppen brukar tas efter middagen, alltså runt 6-7 på kvällen. Jag studerar men går en utbildning där vi inte behöver vara på plats i skolan så ofta, vilket självklart gör att jag mest sitter hemma och degar, och gör det svårare att få in fasta rutiner. Snarkar ej vad jag vet. Har jag sovit borta eller med någon har ingen någonsin anmärkt på några snarkningar, så jag tror inte det.

Ska testa att skippa sista koppen och se om det hjälper något. Tack för ditt utförliga svar!

Citat:
Ursprungligen postat av Hamnboll
Ja, snus har en inverkan på sömnen. Problemet med snus är att nikotinet stannar i höga doser mycket längre i blodet än vad till exempel cigaretter gör; där de stiger snabbt och dalar snabbt. Detta betyder att: om du tar en snus precis innan insomnandet så kommer du ha höga nivåer av nikotin i flera timmar efteråt som dalar sakta. Nikotin är starkt centralstimulerande (starkare än koffein) och påverkar således sömnen. Nikotinet gör kroppen redo för strid eller flykt (flight or fight) då det stimulerar noradrenalin. Detta höjer vakenhetsgraden och medför högre blodtryck, snabbare andning, snabbare puls osv.

Jag kan somna ganska bra även om jag tar en snus innan jag går och lägger mig, men om jag gör det så drömmer jag ofta riktigt konstiga drömmar (ofta mardrömmar). Numera väntar jag en halvtimme i alla fall med att gå och lägga mig efter att jag har slängt ut snusen.

Det du kan testa är att gå ner till miniportionssnus. Dessa innehåller 4 mg nikotin per påse jämfört med 8 mg, och är således svagare och kommer underlätta eller eleminera dina sömnproblem orsakade av snusets centralstimulerande effekter helt.

Det där med konstiga drömmar känner jag igen allt för väl. Särskilt riktigt skruvade mardrömmar har plågat mig nu när jag börjat sova konstigt. Alltså så illa att jag inte vill eller vågar somna om för att jag blivit så illa berörd. Ska helt klart testa att slänga ut snusen en halvtimme innan sängdags och se om det gör någon skillnad.
Citera
2012-03-11, 20:18
Medlem
AnusMynnings avatar
Jag har snusat i 5 år ungefär, och har inte de problemen du beskriver. Brukar alltid spotta ut dagens sista snus ungefär en timme innan sovdags, så sover jag oftast gott.
Snusar jag precis innan jag ska sova så kommer jag upp i varv, hör hjärtat banka hårdare och snabbare i örat mot kudden.
Hade däremot en period för några år sedan då jag upplevde att snuset gjorde mig "konstig", speciellt när jag skulle sova. Blev yr på ett märkligt sätt och hjärtat slog dubbelslag.
Höll upp med snus i ett par månader, och sen kom inte de problemen tillbaks. Om de kommer tillbaks så slutar jag för gott, för det var verkligen ingen angenäm upplevelse.
Citera
2012-03-11, 20:18
Medlem
Sover inte alls konstigt bara när jag har en i , då kall svettas jag och sånt
Citera
2012-03-11, 20:19
Medlem
Hamnbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edenbelow
Det där med konstiga drömmar känner jag igen allt för väl. Särskilt riktigt skruvade mardrömmar har plågat mig nu när jag börjat sova konstigt. Alltså så illa att jag inte vill eller vågar somna om för att jag blivit så illa berörd. Ska helt klart testa att slänga ut snusen en halvtimme innan sängdags och se om det gör någon skillnad.
Been there... Har även vaknat upp med extrem hjärtklappning flera gånger och även haft såpass verkliga mardrömmar att jag hoppat ur sängen i panik. Håll dig så långt det går innan sängen med snus. En timma är bättre än en halv. Det du kan göra förresten är att ha en dosa mini till kvälls/natt-bruk. En dosa kostar väl 20-25 spänn typ, och då har du en portion för 20 nätter. Lika bra att använda så lite nikotin innan läggdags som möjligt IMO.

Om du inte vill köpa en dosa mini-portioner kan du helt enkelt bita eller klippa av en "vanlig" portion på mitten och köra på det sättet istället. Om du snusar lös kan du ta en minimal prilla som du spottar ut ett tag innan läggning.
Senast redigerad av Hamnboll 2012-03-11 kl. 20:23.
Citera
2012-03-11, 20:38
Medlem
cannaBes avatar
Detta är inget svar på din fråga direkt men tycker ändå att det kan vara värt att nämnas. Jag är oftast jävligt trött på morgonen, oavsett hur många timmar jag sover så jag extremt svårstartad. Jag slutade snusa i en period för ungefär ett halvår sedan och under den perioden så var jag svinpigg när jag vaknade. Hade i och för sig myror i benen också så antagligen ville kroppen ha nikotin.

Nu har jag dock börjat igen, tycker det är för gott för att låta bli
Citera
2012-03-11, 20:52
Medlem
plucaps avatar
Nikotin är stimulantia, så den piggar upp dig. Dessutom tas den upp oralt och därför är effekten fördröjd och varar längre.

Försök att inte snusa innan läggdags. I början kanske det inte fungerar om du vant dig vid att få nikotin vid den tiden. Men efter ett tag kommer du sannolikt vänja dig och sova djupare.
Citera
2012-03-12, 05:59
Medlem
Edenbelows avatar
God morgon tråden! Drack aldrig den sista koppen kaffe igår & la ut snusen en dryg halvtimme innan sängdags, och har nu lyckats sova hela 7 timmar denna natt! Vaknade visserligen till och kollade på klockan efter 4 timmar, men kunde somna om fort och pressa in ytterligare sömn. Ska helt klart fortsätta göra såhär så kanske jag får sova en hel natt i sträck om några nätter!

Stort tack till samtliga som svarat i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in