2012-03-10, 23:58
Medlem
albhs avatar
Har fått klartecken från min hyresvärd att hyra ut min lägenhet i andrahand medans jag provar på livet i skottland. Ska till en början bo hos min pojkvän och hans familj medans jag söker jobb och vi letar eget boende. Frågan är: Kan soc få reda på att jag hyr ut min lägenhet i andrahand och därmed neka mig pengar? Jag tänker självklart endast fortsätta få ekonomiskt bistånd då jag ännu inte hittat jobb och börjat få lön ..

Tack!
Citera
2012-03-11, 00:34
Bannlyst
du lär inte få bidrag om du flyttar utomlands.
Citera
2012-03-11, 01:05
Medlem
albhs avatar
Hade ju inte direkt tänkt berätta något..
Citera
2012-03-11, 01:48
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albh
Hade ju inte direkt tänkt berätta något..

Och? Tror du att det är så lätt att få försörjningsstöd och att du bara ska klara av att hålla tyst om sanningen?

Socialtjänsten har rätt att kräva både hyresavtal, hyresavi och kvitton på betald hyra. De får också ringa till hyresvärden vid behov. Vilket innebär att de kan få reda på att du hyr ut i andra hand och bor i Skottland.

Du måste vara folkbokförd i Sverige. Sedan ska du visa upp hyreskontrakt. Du ska dessutom bara inskriven på Arbetsförmedlingen och gå på regelbundna möten där. Du får också skicka in ansökan om ekonomiskt bistånd varje månad, ansökan kommer via post och du ska ofta skicka den via posten också. Sedan ska man gå på möten hos socialtjänsten också för att få pengar. Här varierar det. Om man har tur, allt går som det ska med Arbetsförmedlingen etc, så behöver man bara träffa socialsekreteraren 2-3 gånger om året för att uppdatera sin handlingsplan. I annat fall får man vara beredd på möten 1 gång i månaden.

Hur har du tänkt kunna sköta kontakten med Arbetsförmedlingen och gå på möten och sköta olika aktiviteter där, + ha möten då och då på socialtjänsten? Om du ska bo i Skottland alltså. Du måste vara inskriven på AF, eller vara sjukskriven med läkarintyg och få vård/behandling. Annars får du inte ekonomiskt bistånd.
Senast redigerad av Spyrran 2012-03-11 kl. 01:54.
Citera
2012-03-11, 08:58
Medlem
arboratoruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av albh
Har fått klartecken från min hyresvärd att hyra ut min lägenhet i andrahand medans jag provar på livet i skottland.

Om den som flyttar in folkbokför sig i din lägenhet kommer alla varningsklockor ringa på socialkontoret.
Citera
2012-03-11, 09:51
Medlem
arcen2011s avatar
Om du blir påkommen så kommer de att polisanmäla dig och du riskerar att bli åtalad för bedrägeri.

Men man kanske inte ska vänta sig något annat av en sån som du som uppenbarligen inte vill göra rätt för dig och jobba hårt som alla vi andra.
Citera
2012-03-11, 18:18
Medlem
avriiils avatar
hahaha, hoppas att du skojar nu? För det första så måste man på nästan alla socialkontor lämna in ansökan personligen varje månad, så redan där är du körd. Och du kommer ju aldrig kunna komma på möten , varken med socialtjänsten eller med Arbetsförmedlingen...så de kommer ju ganska omgående märka att du inte är i landet. Och det kommer ju att synas på ditt kontoutdrag dessutom, för det antar jag att du måste visa upp varje månad?? fattar verkligen inte hur du tänkte nu, men jag fick mig ett gott skratt iaf...
Citera
2012-03-11, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av avriiil
hahaha, hoppas att du skojar nu? För det första så måste man på nästan alla socialkontor lämna in ansökan personligen varje månad, så redan där är du körd. Och du kommer ju aldrig kunna komma på möten , varken med socialtjänsten eller med Arbetsförmedlingen...så de kommer ju ganska omgående märka att du inte är i landet. Och det kommer ju att synas på ditt kontoutdrag dessutom, för det antar jag att du måste visa upp varje månad?? fattar verkligen inte hur du tänkte nu, men jag fick mig ett gott skratt iaf...

Fick också ett gott skratt.

Fast på vissa socialkontor så kan man få ansökan via posten, och så skickar man tillbaka den med post till socialtjänstens kontor. Fast då krävs det ju att man är i landet (eller fuskar genom att låta någon annan sköta ansökan). Sedan är det möte 2-3 gånger om året för att uppdatera handlingsplanen.

Bra att du drog upp det där med kontoutdraget. Visst är det så att man måste lämna in kontoutdrag för 3 månader bakåt, och sedan kontoutdrag regelbundet (en månad bakåt för varje ny återansökan)? Nu tar jag dessutom för givet att trådskaparen själv har råd att köpa flygbiljett till Skottland, och betala för andra flygrelaterande saker (flygbuss, om personen inte bor i Göteborg/Stockholm så blir det ju tågbiljett etc), vilket kommer att märkas på kontoutdraget. Då har man nog även sparade pengar = big no no. Om jag har rätt.
Citera
2012-03-12, 22:20
Medlem
albhs avatar
Alltså, okej, låt mig förklara hur jag menar. För jag är inte helt dum i huvudet och tro att jag kan leva på soc härifrån och bo där under hur lång tid som helst..

Jag har en lägenhet. Har precis avslutat en sjukskrivning. Går på soc sedan några månader tillbaka så har redan lämnat in hyresavtal, hyresavi, kontoutdrag osv. Och nu har jag bestämt mig för att flytta till skottland. Har fått klartecken att hyra ut min lägenhet i andrahand och detta kommer endast att vara de 3 månader uppsägningstiden gäller. OM det inte finns någon som har möjlighet att skriva 1a handskontrakt på denna lägenheten direkt då 1or är väldigt eftertraktade här. OCH det jag menade med att "får soc reda på något?" gäller max en månad (alltså månaden jag flyttar, tills jag gjort mig hemmastadd där och börjat söka jobb). Så jag menar, att om jag köper mina biljetter, packar väskan, lämnar in min ansökan till soc, får den godkänd, och sedan flyttar, kan dom då i efterhand få reda på att jag flyttat?!

Förstår ni hur jag menar?
Citera
2012-03-12, 22:26
Medlem
albhs avatar
Och nej, här måste vi inte lämna in kontoutdrag månadsvis, utan endast vid inskrivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in