Citat:
Ursprungligen postat av vittne
Alla kristna struntar inte i det, jehovas vittnen följer Bibeln bäst av alla kristna, de äter inte griskött och tömmer köttet på blod innan de äter det. Judarna och muslimerna äter inte heller gris och kött som inte töms på blod. Det e kanske därför man aldrig ser muslimer och judar på mcdonald. Eller kanske äter de mcfish. För fisk behöver inte tömmas på blod.
Jag tror att du missar kontexten lite i det paulus menar.
Låt säga att jag tycker att det är fel att äta blodpudding. För mig kommer det också att bli fel då, på grund av att medan jag äter blodpuddingen så tror jag att det är en synd. Då äter jag inte i "tro" så att säga. Jag äter trots att jag tror att det är en synd, och då är det också synd för mig.
Paulus sa att för honom så var det tillåtet att äta offerdjur, men om han hörde om en broder som tyckte att det var en synd så skulle han avstå för att inte hans broder i Kristus skulle kunna komma på fall ( altså synda mot sig själv ) för att för brodern så var det ju fel. Skulle då Paulus uppmuntra till att göra det som är fel för honom själv så att han åt och syndade?
För den kristne är allt tillåtet, till och med att äta griskött. Jesus har förklarat all mat för ren.
Hur många som förstår detta verkar vara en gåta.