Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2012-03-10, 20:15
Medlem
mrdominiks avatar
Jag tycker flashback är väldigt bra och jag gillar starkt idén om att man kan diskutera allting utan censur och fortfarande vara anonym.

Vi har också lärt sig att detta gäller i alla fall då killen som hängde sig själv framför webcamen inte blev outad till polisen trots att hans liv skulle då kanske gå att rädda.

Skulle flashback stå bakom denna regel i ALLA situationer?

Skulle flashback skydda en seriemördares IP-nummer som beskriver och filmar hur han mördar folk i sverige och det enda som skulle stoppa honom skulle vara flashback?

Skulle det krävas att någon i Jan Axelssons närhet blev hotad av denna seriemördare för att han skulle bli outad, eller skulle då flashback fortfarande att skydda hans identitet?

Hur skulle flashback göra om dem skulle kunna avslöja en atmombombs-importör som hotade att spränga upp hela stockholm? (och därmed en stor del av flashbacks medlemmar)

Så, flashback, Jan Axelsson, hur ser ni på saken? Finns det verkligen inte några undantag ifrån denna ideologi?

Uppskattar svar från någon som representerar dessa frågor.
Citera
2012-03-10, 20:45
Medlem
deyys avatar
Tror faktiskt inte att flashback skulle ge ut IP't någonsin. Möjligtvis om någon hotade Jan Axelssons bekanta eller dylikt.
För om nu flashback skulle ge ut ip-adresser skulle nog massvis utav medlemmar lämna sidan. Allt rykte som flashback har byggt upp skulle raseras direkt.
Citera
2012-03-10, 21:00
Medlem
hostvinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Uppskattar svar från någon som representerar dessa frågor.
Här har du några svar:

https://www.flashback.org/sp13965531
https://www.flashback.org/sp25537323
https://www.flashback.org/sp31997363
Citera
2012-03-10, 22:04
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hostvind
Här har du några svar:

https://www.flashback.org/sp13965531
https://www.flashback.org/sp25537323

Tack för länkarna, men det var inte svar på sådana fall som jag nämnde.

T.ex. om seriemördaren, atombombs-innehavaren som tänker spränga stockholm eller hot direkt mot forumets ägare.
Citera
2012-03-10, 22:05
Medlem
ojns avatar
Alldeles utmärkta svar ju. Jag kan inte för mitt liv förstå vad som är otydligt med dem.
Citera
2012-03-10, 22:10
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deyy
Tror faktiskt inte att flashback skulle ge ut IP't någonsin. Möjligtvis om någon hotade Jan Axelssons bekanta eller dylikt.
För om nu flashback skulle ge ut ip-adresser skulle nog massvis utav medlemmar lämna sidan. Allt rykte som flashback har byggt upp skulle raseras direkt.

Jag tycker om idén med flashback, eller snarare älskar den. Jag försöker inte få flashback att ändra åsikt och med största sannolikhet får jag inte dem att göra det.

Jag är mer intresserad av moralfrågan, om deras samvete inte gnager då en seriemördare torterar och mördar brutalt och dem enda som kan stoppa denne personen är flashback forum.

Jag själv hade inte varit kapabel till något sådant, jag skulle lämna ut IP till polisen i ett sådant fall. Eller så har forumets ägare en antisocial personlighetsstörning eller så måste han leva med ett dåligt samvete, eller ha ett jävligt bra argument till varför utlämning av IP inte är bra i en sådan situation.

Jag kan tänka mig att ett av argumenten kan vara:
"Skulle inte flashback ha denna regeln från början så skulle varken seriemördaren eller atombombsmannen börja skriva här överhuvudtaget" - och här har vi en poäng, men ändå, jag själv skulle inte känna mig dåligt att jag svikit en seriemördares förtroende.

Jag kan tänka mig att flashback kommer svara mig att dem aldrig kommer ge ut IP-nummer, inte ens i seriemördarfallet men ändå gör det då det verkligen händer.

Väntar med spänning på ett svar.
Citera
2012-03-10, 22:13
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Alldeles utmärkta svar ju. Jag kan inte för mitt liv förstå vad som är otydligt med dem.

Utmärkt att du är nöjd med dem, håll dig till dem trådarna och var belåten där.

EDIT:
Du kan ju syfta på svaret:

Vi lämnar inte under några som helst omständigheter ut uppgifter om användarnas identitet. Flashback Forum har enligt gällande lagstiftning rätt att inte spara sådana uppgifter

Jag vet redan att flashback har en sådan ståndpunkt redan innan jag läst vad en admin skrivit.
Men läs om mina inlägg lite så kanske du förstår min något annorlunda frågeställning.
Senast redigerad av mrdominik 2012-03-10 kl. 22:17.
Citera
2012-03-10, 22:18
Moderator
Protons avatar
Jag kan förstå det moraliska dilemmat i detta, men om man nu börjar lämna ut IP-adresser för sådant, vad är då nästa steg? Vem ska dra gränsen för vad som är tillräckligt allvarligt för att det ska berättiga en outning?

Då tycker jag, hur motbjudande det än må vara, att nuvarande policy är den enda rätta, det blir ju liksom så mycket enklare att hålla en policy för alla, än att på nåt obskyrt sätt sitta och avgöra från fall till fall vad som kommer berättiga en outning eller ej, verkar inte det rätt logiskt?
Citera
2012-03-10, 22:23
Medlem
mrdominiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Jag kan förstå det moraliska dilemmat i detta, men om man nu börjar lämna ut IP-adresser för sådant, vad är då nästa steg? Vem ska dra gränsen för vad som är tillräckligt allvarligt för att det ska berättiga en outning?

Då tycker jag, hur motbjudande det än må vara, att nuvarande policy är den enda rätta, det blir ju liksom så mycket enklare att hålla en policy för alla, än att på nåt obskyrt sätt sitta och avgöra från fall till fall vad som kommer berättiga en outning eller ej, verkar inte det rätt logiskt?

Om du skulle äga ett sådant forum och atombombsmannen är i full gång att spränga stockholm, seriemördaren torterar små barn, skär deras kroppar i bitar i en väldigt långsam takt, lägger videorna på internet och länkar till dem här på flashback.

Seriemördaren har nu för tillfället din mycket nära väns dotter i sitt rum och håller på att skära i henne - skulle du hålla fast i denna mycket enkla och logiska policy?

EDIT: Kanske passar bättre i filosofiforumet?
Citera
2012-03-10, 22:30
Medlem
Hajvans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrdominik
Om du skulle äga ett sådant forum och atombombsmannen är i full gång att spränga stockholm, seriemördaren torterar små barn, skär deras kroppar i bitar i en väldigt långsam takt, lägger videorna på internet och länkar till dem här på flashback.

Seriemördaren har nu för tillfället din mycket nära väns dotter i sitt rum och håller på att skära i henne - skulle du hålla fast i denna mycket enkla och logiska policy?

FB åkte dit när det gällde piratdekoder så jag tror nog att dom i extrema fall skulle ge ut IP nummer när det gäller betydligt grövre brott.

Vad säger lagen någon som vet?
Citera
2012-03-10, 22:32
Medlem
SteelPizzas avatar
Fascinerande att FB hävdar att att man aldrig viker sig för påtryckningar
Citera
2012-03-10, 22:34
Medlem
Carelesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hajvan
FB åkte dit när det gällde piratdekoder så jag tror nog att dom i extrema fall skulle ge ut IP nummer när det gäller betydligt grövre brott.

Vad säger lagen någon som vet?
Citat:
Ursprungligen postat av admin4
Vi har inte heller några krav på oss att lagra uppgifter om användarna som t ex IP-adresser och liknande.

admin4
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här