2012-03-10, 16:12
Medlem
Hej,

Är påväg att bli ledamot i en folkets hus förening och skulle vilja veta om det är någon som vet ställen att söka bidrag på, denna förening har väldigt ont om pengar för renovering och andra saker. Nedan kommer en liten lista på vad som behöver göras och för att kunna genomföra detta behöver vi hjälp ekonomiskt.

* Dränering (pga. fuktproblem i källaren)
* Byte av stammar
* Ansiktslyftning inomhus
* Förbättra handikappanpassningen

Är det någon som är med i en förening och har ansökt om någon slags sponsorer i form av material istället för pengar från lokala företag som bygghandlare, färgaffärer osv. ?

Tacksam för svar
Citera
2026-03-02, 18:47
Medlem
Boostar denna tråden, då jag själv sitter i en liknande situation.

Det är ju en djungel att hitta bidrag!

Tacksam för alla svar!
Citera
2026-03-02, 18:50
Medlem
Folketshus är ju en del av arbetarrörelsen.
Sitter ni på madat från nån fackförening edy?
Fråga LO föreningen, fackföreningen mfl om hur de önskar bidragsansökningar.
Citera
2026-03-03, 20:19
Medlem
Jag sitter i styrelsen för en idrottsförening, vi behöver bygga nya omklädningsrum då det är riktigt ruttet just nu.
Men förstår inte riktigt var man hittar dessa bidrag, finns det verkligen inget ställe som samlar alla bidrag eller hjälper till på något sätt?
Citera
2026-03-03, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobat4
Jag sitter i styrelsen för en idrottsförening, vi behöver bygga nya omklädningsrum då det är riktigt ruttet just nu.
Men förstår inte riktigt var man hittar dessa bidrag, finns det verkligen inget ställe som samlar alla bidrag eller hjälper till på något sätt?
Idrottsföreningar kan söka anläggningsbidrag från Riksidrottsförbundet.
https://www.rf.se/bidrag-och-stod/stod-till-anlaggningar-och-idrottsmiljoer
Citera
2026-03-05, 10:19
Medlem
Långt innan internet fanns en bok med en massa olika ställen att söka bidrag hos för olika orsaker t ex
Länsstyrelsen
Allmänna Arvsfonden.

Har huset tillräckligt kulturellt värde för att få bidrag av den orsaken?

Ofta lättare att få bidrag då det är för barn/ungdom, för då finns redan "rutiner" för att bevilja bidrag.
Finns det någon ungdomsgård på orten? Annars kan Folkets Hus bli det - på deltid.

Gällande sponsorer - fråga
((Exempel: Iofs en sportklubb med nästan bara barn, men det var på "stenåldern" då det inte fanns några sponsorer alls inom den sporten (utom att det fanns en LITEN skylt som knappt syntes vid Svenska Mästerskapet). Men sedan kom jag som utöver att växa klubben började med att:
/se till att största tidningen i länet började ha stora artiklar. (Jag skrev färdiga artiklar åt dem
/En medlem jobbade på lokalradion och tjatade på dem att intervjua mig - till de gav upp och sa Ja för att han skulle sluta tjata. Då hade jag övat på att "prata i rubriker" som journalister älskar att intevjua, så efter första intervjun var det DE som ringde då och då och ville ha nya intervjuer. T ex sa jag "Vi ska upp i näst högsta serien" fastän vi låg i näst lägsta, inte "Vi siktar på", för det är ju ingen rubrik.
Efter att vi börjat växa snabbt och mediauppmärksamheten gick jag och frågade McDonalds om de ville sponsra oss ganska mycket (efter vårt mått) och de sa ja mot att de syntes tydligt på klubbtröjorna.
Hade lustiga texter på klubbtröjorna och la mycket pengar på priser i lokala tävlingar för barn, gick ut till alla skolor, så det blev mycket snack om klubben i länet.
Efter några år blev vi bra på ungdomssidan även på Sverigenivå och chockade andra i den sporten då vi kom "från ingenstans" och tog en stor del av topplatserna - iförda NEONfärgade tröjor så vi syntes lång väg.
Klubben växte mycket så det blev en massa företagschefer med barn med i verksamheten, vilket gjorde det mycket lättare att skaffa sponsorer
Då arrangerade vi en stor tävling där stjärndeltagare kom från hela landet då vi bjöd in dem med gratisdeltagande första året. (Kommande år kom de ändå). Till den fick jag med bl a Hemglass och OK som sponsorer genom att tala om vad DE skulle få för det. Bl a satte vi upp ganska många affischer inför den tävlingen med sponsorernas logos på, och en massa tävlingsprogramhäften, som delades ut gratis, där sponsorerna fick mer utrymme. (Mitt företag jobbade med reklam och gjorde alla originalen gratis och ett lokalt tryckeri gjorde tryckjobben som sponsring.
I en annan tråd hävdade någon att det var för dyrt att ha ungdomsverksamhet, men vi gick plus på den, så i praktiken bidrog ungdomsverksamheten till att finansiera seniorverksamheten (Seniorerna behövde hjälpa till lite med ungdomsverksamheten t ex vid större evenemang.))
Citera
2026-03-06, 20:08
Medlem
felstavadds avatar
Kolla efter ”Stora fondboken”, kan finnas som referensbok på biblan o det kommer en ny 2026 om den i te redan kommit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in