2012-03-09, 14:10
Medlem
Som rubriken lyder..

kan man?
Citera
2012-03-09, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjurFitta
Som rubriken lyder..

kan man?

I kontanter när som helst istället för att spara? Nej, det går inte.
Citera
2012-03-09, 14:48
Medlem
TripleXLs avatar
Staten och pensionsbolagen har tyvärr tagit dina pengar i beslag och vägrar låta dig ta del av dessa tills de tar ett beslut om att låta dig gå i pension.
Citera
2012-03-09, 21:42
Medlem
hejsan07s avatar
Du kanska får ut det vid 73- 75år tycks ju de nya vara för att vi har så många som inte hinner/vill/eller inte kanske kan jobba och bidra med skatt till systemet tillräckligt länge i livet och betala in så systemet har råd med pensionärer...

...vi behöver nog alla tänka efter på vad som krävs för att samhället skall fungera.
Citera
2012-03-10, 10:21
Medlem
Kompiiitens avatar
Om du blir obotligt sjuk och kommer att dö inom kort, tror jag det kanske är möjligt. I annat fall får du nog vänta.
Citera
2012-03-10, 18:33
Medlem
TripleXLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kompiiiten
Om du blir obotligt sjuk och kommer att dö inom kort, tror jag det kanske är möjligt. I annat fall får du nog vänta.

Tyvärr inte ens då.

Om du har privata pensionsförsäkringar får ditt dödsbo ta del av dessa efter du dött.
Citera
2012-03-10, 19:15
Medlem
Kompiiitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Tyvärr inte ens då.

Om du har privata pensionsförsäkringar får ditt dödsbo ta del av dessa efter du dött.

Eller? http://www.dn.se/nyheter/sverige/ska...-om-cancersjuk
(Handlar dock om privat sparande)
Citera
2012-03-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TripleXL
Tyvärr inte ens då.

nej ett dödsbo får aldrig ta del av en privat pensionförsäkring. den styrs av ett förmånstagareförordnande som säger vem som ska ha pengarna (maka/sambo, barn i första led).
förordnandet går tom över testamente!
Citera
2012-03-10, 20:46
Medlem
Fick ett oranget kuvert idag med lite allmänt skit. Blev så upprörd så jag vet fan inte vart jag ska he mig själv! "Såhär mycket har du sparat ihop till din pension". Jag har för fan inte sparat ihop ett piss! Att spara torde innebära att man självmant väljer att avsätta en viss summa pengar. Annars kallas det stöld. Och så upplever jag det i detta fallet. Jag kommer på måndag ringa och kräva att alla de pengar jag arbetat ihop som Pensionsmyndigheten snott ska återbetalas. Myndigheten skäms inte över att berätta att de snott pengar från mig, vilket är så jävla oförskämt att man blir rosenrasande. Skatt är vidrigt, men då bidrar jag åtminstone till de "gemensamma angelägenheterna". Jag verkar inte vara ensam om min idé, men det låter på er som att Pensionsmyndigheten skulle få rätt vid en juridisk tvist. Stämmer det?
Citera
2012-03-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ggr
Fick ett oranget kuvert idag med lite allmänt skit. Blev så upprörd så jag vet fan inte vart jag ska he mig själv! "Såhär mycket har du sparat ihop till din pension". Jag har för fan inte sparat ihop ett piss! Att spara torde innebära att man självmant väljer att avsätta en viss summa pengar. Annars kallas det stöld. Och så upplever jag det i detta fallet. Jag kommer på måndag ringa och kräva att alla de pengar jag arbetat ihop som Pensionsmyndigheten snott ska återbetalas. Myndigheten skäms inte över att berätta att de snott pengar från mig, vilket är så jävla oförskämt att man blir rosenrasande. Skatt är vidrigt, men då bidrar jag åtminstone till de "gemensamma angelägenheterna". Jag verkar inte vara ensam om min idé, men det låter på er som att Pensionsmyndigheten skulle få rätt vid en juridisk tvist. Stämmer det?

av det du tjänar sätts 18.5% av till din pension. har du arbetat de senaste 10-12 åren som det nya pensionssystemet funnits ?
Citera
2012-03-10, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chaux
av det du tjänar sätts 18.5% av till din pension. har du arbetat de senaste 10-12 åren som det nya pensionssystemet funnits ?

Ja, det har jag och gör det fortfarande. Kan dock vara läge att överväga hur lönt det är att fortsätta med den saken när staten tar sig friheten att stjäla en del betydande del av min (MIN) inkomst.
Citera
2012-03-10, 23:04
Medlem
Plocka ut allmän pension? Månatliga utbetalningar av den allmänna pensionen är inte möjliga innan 61 års ålder, mig veterligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in