Citat:
Ursprungligen postat av Bossebus92
Du värkar veta en del så jag har lite frågor
1. Finns det olika GMU (vet att det står för grundläggande militär utbildning så är kanske en lite konstig fråga) utbildningar som man söker till eller är alla samma utbildning.
2. När jag gått klart de tre månaderna, söker jag då ett arbete eller tilldelas jag ett som de tror passar?
3. Vad finns det för olika hundförar jobb inom det militära, det verkar inte som att det är ett arbete som heter "hundförare" utan mer som att man jobbar tex på en flygbas och sedan söker en hund just där? är lite förvirrad :P
4. Hur går jag till väga för att bli hundförare, vad ska jag inrikta mig på? är det svårt att bli?
1. Det är en och samma GMU över hela landet oberoende var du tjänstgör. Det är det som kommer efter GMU som är olika. Då får du söka en anställning inom Försvarsmakten som GSS/K (Gruppbefäl, soldat, sjöman / Kontinuerlig anställning) eller GSS/T (Tidvis anställning).
2. Du söker ett arbete men du kommer bli erbjuden den tjänsten som du har genomfört GMU emot. Den du väljer på mönstringen OM du har godkända resultat från GMU vill säga.
3. Det finns en del. Du har hundförare i Hemvärnet. hundförare på Flygbas, marinbas. MP har också hundförare och det är (som tidigare skribent skrivit) kanske inte ett dåligt alternativ om du är sugen på polisiär tjänst också. När den "civila" polisutbildningen blir akademiskt så kan alternativet vara att man kan skola om sig från militärpolis till polis men det är inget jag kan lova.
4. Du ska först och främst lära dig arbeta med hund generellt. Det är lydnad och hur man sköter en hund. Sen tillkommer träning i spår, ljud, vind, skydd och allt vad det finns. beroende på vad du väljer för inriktning med hund så jobbar man med olika saker beroende på uppgift. Blir du polis och hundförare så kommer mycket självförsvar in i bilden och hur man nyttjar hunden som ett verktyg i polisiärt arbete. Väljer du att bli mer inriktad mot Försvarsmakten så blir inriktningen att använda hunden som ett verktyg för att hitta människor och upptäcka faror m.m.