2012-03-09, 11:38
Medlem
Hej! jag Jag heter bosse och fyller tjugio i år, jag gick jordbruksgymnasie. När jag tog studenten förra året så insåg jag att det inte alls var jordbruk jag ville jobba med men lyckades få arbete som resande servicetekniker och jobbade där i ett åtta månader för att sen bli arbetslös igen jag har nu funderat över vad jag vill göra med mitt liv och har hittat en sak jag brinner för. Jag vill bli hundförare, antingen inom det militära eller som civilpolis. Mitt problem är att jag inte vet hur jag ska gå till väga för att bli det, jag har sökt till PHS och till GMU. Att bli Hundförare inom polisen är inte så kompliserat (inte lätt dock) men att lyckas bli hundförare inom det militära värkar väldigt knepigt. Fattar ingenting av det jag läst på andras forum plus att de är gamla och reglerana har ändrats . Jag har hört att om jag lyckas bli militärpolis (som folk förklarar det så är det inte så svårt) så är det sen lättare att komma in på PHS. Jag har inte heller några fina papper som det står att jag kan jätte mycket om hundar men jag har ett väldigt bra djuröga och jag har levt med hundar hela mitt liv.
Citera
2012-03-09, 11:43
Medlem
Sparv88s avatar
Vad fick du för svar då du kontaktade FM? http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Forsvarsmakten/Kontakt/
Citera
2012-03-09, 11:50
Medlem
traedets avatar
Att bli hundförare i FM och polisen är ungefär lika lätt som svårt. Man måste vara hängiven och väldigt aktiv. utbildning är A och O både för dig som förare men också för hunden.
Polisen har lite högre krav på hundens ras än om du tittar på tex tjänstehund i FM. Brukshundsklubben anordnar utbildning för dig som vill bli hundförare i hemvärnet. Vill du bli hundförare på en flygbas eller liknande så ligger det ute tjänster att söka under den här GMU omgången man rekryterar till nu. Det finns tjänster på F21 där jag vet att det är brist på sökande! Då får du en hund tilldelad dig när du genomfört din GMU som du arbetar med och utbildar.
Citera
2012-03-09, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sparv88
Vad fick du för svar då du kontaktade FM? http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-Forsvarsmakten/Kontakt/

Jag letade men hittade inte kontakter på FM :P ska ringa dem direkt
Citera
2012-03-09, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av traedet
Att bli hundförare i FM och polisen är ungefär lika lätt som svårt. Man måste vara hängiven och väldigt aktiv. utbildning är A och O både för dig som förare men också för hunden.
Polisen har lite högre krav på hundens ras än om du tittar på tex tjänstehund i FM. Brukshundsklubben anordnar utbildning för dig som vill bli hundförare i hemvärnet. Vill du bli hundförare på en flygbas eller liknande så ligger det ute tjänster att söka under den här GMU omgången man rekryterar till nu. Det finns tjänster på F21 där jag vet att det är brist på sökande! Då får du en hund tilldelad dig när du genomfört din GMU som du arbetar med och utbildar.

Du värkar veta en del så jag har lite frågor

1. Finns det olika GMU (vet att det står för grundläggande militär utbildning så är kanske en lite konstig fråga) utbildningar som man söker till eller är alla samma utbildning.

2. När jag gått klart de tre månaderna, söker jag då ett arbete eller tilldelas jag ett som de tror passar?

3. Vad finns det för olika hundförar jobb inom det militära, det verkar inte som att det är ett arbete som heter "hundförare" utan mer som att man jobbar tex på en flygbas och sedan söker en hund just där? är lite förvirrad :P

4. Hur går jag till väga för att bli hundförare, vad ska jag inrikta mig på? är det svårt att bli?
Senast redigerad av Bossebus92 2012-03-09 kl. 12:09.
Citera
2012-03-09, 12:09
Medlem
popeondopes avatar
Du bör definitivt söka till MP om du inte kommer in på PHS direkt. MP är en hel polisutbildning samt en militär utbildning. Du får ett år på dig att testa yrket, lära dig mycket av vad du kommer behöva kunna senare. Lumpen eller vad det nu heter är en riktig upplevelse även om MP utbildningen är ganska jobbig.

När jag var där hade dem två platser som MP hundförare och ett tiotal sökande. Vissa år har dem inga, vissa har dem ett par stycken. Det stora problemet är att du måste skriva på ett flera år långt kontrakt med försvaret där det ingår att åka till Afghanistan som bomb patrull. Du ska alltså gå före trupperna i Afghanistan och se om din hund kan hitta en mina innan den spränger dig i bitar.

Vad är du mest intresserad av polis eller hundförare?
Citera
2012-03-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebus92

1. Finns det olika GMU (vet att det står för grundläggande militär utbildning så är kanske en lite konstig fråga) utbildningar som man söker till eller är alla samma utbildning.

2. När jag gått klart de tre månaderna, söker jag då ett arbete eller tilldelas jag ett som de tror passar?

3. Vad finns det för olika hundförar jobb inom det militära, det verkar inte som att det är ett arbete som heter "hundförare" utan mer som att man jobbar tex på en flygbas och sedan söker en hund just där? är lite förvirrad :P

4. Hur går jag till väga för att bli hundförare, vad ska jag inrikta mig på? är det svårt att bli?

1. GMU ska se likadan ut oavsett vart du genomför den, det är ju en grundläggande utbildning. Det du gör när du antagningsprövar är att välja en GMU på den ort du senare vill fortsätta att jobba. Alltså, klarar du GMU med godkända betyg så har du ett jobb där efteråt.

2. Du får gå på en arbetsintervju där du gjort din GMU alt. om du vill söka dig mot ett annat förband (dock så kan du bara söka vakansplatserna där) och börjar sedan jobba där.

3. Den jägartjänst man kan söka till nu är väl bland annat flygbasjägare inför omgång 4/5 och de använder sig utav hund.

4. Flygbasjägare och MP bland annat.
Citera
2012-03-09, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Du bör definitivt söka till MP om du inte kommer in på PHS direkt. MP är en hel polisutbildning samt en militär utbildning. Du får ett år på dig att testa yrket, lära dig mycket av vad du kommer behöva kunna senare. Lumpen eller vad det nu heter är en riktig upplevelse även om MP utbildningen är ganska jobbig.

När jag var där hade dem två platser som MP hundförare och ett tiotal sökande. Vissa år har dem inga, vissa har dem ett par stycken. Det stora problemet är att du måste skriva på ett flera år långt kontrakt med försvaret där det ingår att åka till Afghanistan som bomb patrull. Du ska alltså gå före trupperna i Afghanistan och se om din hund kan hitta en mina innan den spränger dig i bitar.

Vad är du mest intresserad av polis eller hundförare?

Det låter jätte bra har hela mitt liv sett fram i mot att göra lumpen och så ändrades den med att man är tvungen att göra två års utlandstjänst men jag har fått ett helt annat persbektiv på det hela nu och ser det inte som något dåligt, även att jag dock vill leva och bo i sverige :P

Är det svårt att bli MP?

Hundförare helt klart! Anledningen till att jag helst vill bli hundförare inom polisen är eftersom jag fått för mig att det kommer vara mer konflikter med vapen i det militära och att jag helst arbetar och bor i sverige
Citera
2012-03-09, 15:53
Medlem
De andra alternativen är väl flygbassäk eller säkerhetskompani sjö? Man kan ju i alla fall få en söt hatt. Vet inte hur det är organiserat nu, men om någon med full info skulle kunna fylla på om detta alternativ så skulle det ju också vara bra.
Citera
2012-03-09, 16:41
Medlem
popeondopes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meanmanturbo
De andra alternativen är väl flygbassäk eller säkerhetskompani sjö? Man kan ju i alla fall få en söt hatt. Vet inte hur det är organiserat nu, men om någon med full info skulle kunna fylla på om detta alternativ så skulle det ju också vara bra.
Säkbat kommer du inte in på om du inte redan har gjort en utbildning. En stor del av säkbat består av militäpoliser. Du kommer nog inte in med bara GMU.
Citera
2012-03-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Säkbat kommer du inte in på om du inte redan har gjort en utbildning. En stor del av säkbat består av militäpoliser. Du kommer nog inte in med bara GMU.

Aha, som sagt, bra att folk fyller på, försöker bara dra fram mer information åt OP.
Citera
2012-03-09, 17:03
Medlem
traedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bossebus92

1. Det är en och samma GMU över hela landet oberoende var du tjänstgör. Det är det som kommer efter GMU som är olika. Då får du söka en anställning inom Försvarsmakten som GSS/K (Gruppbefäl, soldat, sjöman / Kontinuerlig anställning) eller GSS/T (Tidvis anställning).

2. Du söker ett arbete men du kommer bli erbjuden den tjänsten som du har genomfört GMU emot. Den du väljer på mönstringen OM du har godkända resultat från GMU vill säga.

3. Det finns en del. Du har hundförare i Hemvärnet. hundförare på Flygbas, marinbas. MP har också hundförare och det är (som tidigare skribent skrivit) kanske inte ett dåligt alternativ om du är sugen på polisiär tjänst också. När den "civila" polisutbildningen blir akademiskt så kan alternativet vara att man kan skola om sig från militärpolis till polis men det är inget jag kan lova.

4. Du ska först och främst lära dig arbeta med hund generellt. Det är lydnad och hur man sköter en hund. Sen tillkommer träning i spår, ljud, vind, skydd och allt vad det finns. beroende på vad du väljer för inriktning med hund så jobbar man med olika saker beroende på uppgift. Blir du polis och hundförare så kommer mycket självförsvar in i bilden och hur man nyttjar hunden som ett verktyg i polisiärt arbete. Väljer du att bli mer inriktad mot Försvarsmakten så blir inriktningen att använda hunden som ett verktyg för att hitta människor och upptäcka faror m.m.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in