2013-08-23, 05:51
Medlem
Skrivelse till Skatteverket 2012-10-15.

Citera
2013-08-23, 11:34
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lo
Helvete vad illa hon skriver, L*uise H*lt!

Stavfelen kunde hon slippa med en rättstavningsfunktion i ordbehandlaren.

Med grammatiken är det värre, skrivstycket ger mig ett intryck av att vara författat av en oengagerad, slarvig och obildad person. Undrar hur hon uttrycker sig i en förhandling och vilket intryck hon då gör.

Sakinnehållet i inlagan har säkert Skatteverket pulvriserat för länge sedan så det släpper jag, men det gav mig ett par skratt. Vem tror de att de försöker lura? Ett par godtrogna källartroll?

Reservation: Jag har bara läst texten i spoilern, cdn.anonfiles.com tjatar om att jag ska ladda ner en .exe-fil och det vill jag inte göra.

Du frågar vilket intryck hon ger vid en förhandling. Om hon inte överträffar sig själv och fortsätter att bete sig likadant som vid den muntliga förberedelsen, så är väl din analys: Oengagerad, slarvig och obildad väldigt nära sanningen. Hon uppträder dessutom 'nervöst' också om den fåtöljdiagnosen excisterar och skrattar konstigt då hon inte förstår eller missuppfattar något. Hon inger inget större förtroende i mina ögon. Det bör tilläggas dock att jag å andra sidan varken är hundägare, mordbrännare eller psykopat.

Låt oss studera ett litet exempel på hennes så kallade 'språkbehandling':

Citat:
Personbilar (avsnitt 6)
Bilarna har köpts in för, och sedermera även bedrivits, uthyrningsverksamhet avseende varför ingående moms för rätteligen får göras avdrag för.

Kan någon vettig människa försöka uttyda vad hon egentligen vill säga här? Eller är det bara 'staplande av ord utan inbördes mening'? Att vara så dumdristig att försöka göra en satsanalys av denna enskilda mening är minst sagt vådligt då man då antagligen först måste sänka sig mentalt till Dyslexiombudets nivå, och detta är verkligen inte det enklaste.

Som den den dumdristige SuperTeflon jag i alla fall är antar jag utmaningen och beträder minerat område och försöker mig på att tolka syftet bakom det skrivna: (Satsanalysen hoppar jag dock då den blev mig allt för svår.)

Citat:
Förklaringsmodell (avsnitt 1)
Inlagan har författats för, och sedermera även använts, överdebitering avseende varför debiteringsbara övermomsade timmar för rätteligen kommer får debiteras för.

Citera
2013-08-23, 11:44
Medlem
Skidaddles avatar
Dom ser bilarna som momsbefriade eftersom dom hävdar att bilarna ingår i en affärsdrivande uthyrningsverksamhet. Men måste man inte samtidigt bevisa detta genom intäkter och utgifter? Vad finns det för bevis för att bilarna verkligen har hyrts ut och dragit in pengar? Förutom att ML brukar lämna sin bil med nycklarna i till folk han inte har en aning om vem dom är. Om dom hävdar affärsverksamhet måste ju detta rimligtvis behöva styrkas med kvitton och avtal om uthyrning. Eller?
Citera
2013-08-23, 11:54
Medlem
Lodjurens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Dom ser bilarna som momsbefriade eftersom dom hävdar att bilarna ingår i en affärsdrivande uthyrningsverksamhet. Men måste man inte samtidigt bevisa detta genom intäkter och utgifter? Vad finns det för bevis för att bilarna verkligen har hyrts ut och dragit in pengar? Förutom att ML brukar lämna sin bil med nycklarna i till folk han inte har en aning om vem dom är. Om dom hävdar affärsverksamhet måste ju detta rimligtvis behöva styrkas med kvitton och avtal om uthyrning. Eller?

Det finns flera problem angående den här påstådda biluthyrningen. Står en del om det i SV:s utredning 2012-10-23 (trådinlägg).

SV kommenterar detta bland annat på sidan 18-19:
Citat:
"Du har i erinran anför att du bedrivit urhyrningsveksamhet med personbilar. Det finns inga bokförda intäkter från en sådan verksamhet i din bokföring. Det finns inte heller några anteckningar som visar att en sådan verksamhet skulle vara planerad. Du har inte styrkt ditt påstående. Om du hade ansett att det förelåg en uthyrningsverksamhet som medförde en rätt till avdrag för ingående skatt torde du rimligen ha varit konsekvent och även redovisat utgående skatt vid försäljningen av bilarna. I förhör har Nisse och Peter uppgett att bilarna använts i din verksamhet, bl a av dig. Detta visar inte på en uthyrningsverksamhet. Vad du anfört medför ingen annan bedömning."
Citera
2013-08-23, 11:57
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:

Det krävs dessutom tillstånd för att bedriva biluthyrning och att bilarna är registrerade hos transportstyrelsen för denna verksamhet. Brasa uppfyller inte varken det ena eller det andra villkoret. Så försvaret i denna del kan sammanfattas med ett kärnfullt ord: FAIL!

Om jag dessutom inte missuppfattat det hela från SVs skrivelse så har momsen dragits av vid inköp, men inte redovisats vid försäljning, vilket skulle varit fallet vid korrekt bokföring om det var aktuellt att kunna dra av momsen på de aktuella bilarna (vilket det uppenbarligen aldrig har varit). Detta brukar i folkmun kallas momsbedrägerier, då hela momsen stannar hos i detta fall Brasa. Så hur än den kortväxte skojaren med de lustiga glasögonen vänder sig så står han där med rumpan bar och tummen i brevlådan.

Edit: Lodjuren hann före och uttrycker det hela tydligare, men jag anar att vi delar synen på det hela.
Senast redigerad av SuperTeflon 2013-08-23 kl. 11:59.
Citera
2013-08-23, 11:58
Medlem
Skidaddles avatar
Ja, han är hal som en ål och flitig som en bäver. Eller som Ove Sundbergs elaka storebror. Jag säger det fortfarande, hans linje är sinnessjuk och hela hans beteende bara andas psykopati. Han kommer aldrig någonsin att lära sig, och han kommer att fortsätta på den inslagna linjen till döddagar. Fängelsestraff för såna typer har ingen som helst inverkan, det enda det handlar om är förvaring så att man kan skydda dom från resten av samhället för en tid. Jag undrar vad det ska bli av honom efter tiden i fängelse.
Citera
2013-08-23, 12:15
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ja, han är hal som en ål och flitig som en bäver. Eller som Ove Sundbergs elaka storebror. Jag säger det fortfarande, hans linje är sinnessjuk och hela hans beteende bara andas psykopati. Han kommer aldrig någonsin att lära sig, och han kommer att fortsätta på den inslagna linjen till döddagar. Fängelsestraff för såna typer har ingen som helst inverkan, det enda det handlar om är förvaring så att man kan skydda dom från resten av samhället för en tid. Jag undrar vad det ska bli av honom efter tiden i fängelse.

Upprinnelsen till 'biluthyrningsidén' är troligtvis affärsupplägget (vi kallar för: ) 'Con-Leasing' där Dr Brasa 'hyrde ut' bilar kontant till kriminella, skuldsatta personer som inte kunde stå som ägare på bilarna själva då de trodde att Kronofogden skulle mäta ut bilarna om de ägde dem. Brasa tog hyran kontant i handen. Det var dessa ljusskygga transaktioner som finns dokumenterade här i tråden som antagligen var upprinnelsen till den självsuggererade missuppfattningen att han verkligen hållit på med biluthyrning. Dock bokfördes ingenting av denna verksamhet.

Det är lite paradoxalt att dessa kriminella personer skulle kunnat, helt lagligt, leasa bilarna från Brasas företag med 'kontrakt kvitto und alles' utan att frukta att Kronofogden skulle mäta ut dem. Leasade bilar är nämligen en skuld och inte en tillgång och Kronofogden mäter inte ut skulder. En snygg vändning som Brasa självklart råkade missa i ivern att klösa åt sig så mycket kolsvarta pengar som möjligt.
Citera
2013-08-23, 12:33
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:

Han fortsätter som förut, säkert som amen i kyrkan. Dock måste han gå via ett källartroll och dennes enskilda firma, så länge näringsförbudet gäller. Men näringsförbudet kommer han att kringgå direkt. I brist på källartroll kanske via en ny sambo. Det finns många korkade kvinnor med allt för hög självuppfattning och uppblåsta bröst som kommer att köa för att folkbilda den grovt kriminelle Brasa när han muckar. Kanske han sadlar om helt och hållet och väljer en kort mörk kvinna med latrintömmartendenser den här gången?

På Storboda har han också knutit nya sköna kontakter med kreativa människor och detta kanske pekar med en stukad tumme in i vad framtiden kommer att innehålla för Brasa. Umgänget med kriminella var ju redan etablerat redan innan han fick studera fångvården från insidan.

Min gissning är att han också kommer att få närstudera ljusa, moderna materialval* utvalda av Kriminalvården återigen i framtiden.

*Företrädelsevis billig vit latexfärg på betong (yttervägg) eller gipsskiva (innervägg).
Citera
2013-08-23, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snedbankskalle
T 2855-11, tvist fordran utebliven hyra, sammanställning inför huvudförhandling den 27 aug.

Citat:

Citat:
T 2855-11, tvist fordran utebliven hyra, sammanställning inför huvudförhandling den 27 aug.

Citat:

Oj vad trött man blir. Men en sak är säker samtliga sakribenter av inlagor ha läst våra juridiska diskussioner i flashbacktråden, och anpassat inlagorna till den juridik vi lär ut.

Det är särskilt intressant att se de nerprutade yrkandena, från ombudet med språksvårigheter.
Citera
2013-08-23, 20:36
Medlem
Cousin Cocaines avatar
Döda länkar raderade.

/Moderator
Citera
2013-08-23, 23:37
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
T 5631-12, sammanställning inför huvudförhandling den 4 sept.

Citat:

Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Oj vad trött man blir.

Jafyförihelvete! Nu är tydligen semestern slut och man ska tebaks till arbetet - med att följa DrBrasas vidare bravader.

Något säger mig att vi kommer att få en slitsam höst.
Citera
2013-08-26, 19:59
Medlem
Jag kan bidra med en uppgift till tråden. L*ndberg ville helst slippa infinna sig i Umeå i morgon, men det satte domstolen P för: http://minfil.org/9bU2c3b2b1/Bil82.pdf
Men eftersom L*ndbergs ombud plötsligt ska på begravning är förhandlingen inställd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in