Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Genom att läsa den här tråden blir vi mer och mer allmänbildade. Låt oss för skojs skull studera förhållandet mellan kraftledningar och magnetfält.
Det är inte spänningen på kraftledningen som avgör magnetfältet utan strömstyrkan. En 220 kilovoltsledning kan således mycket väl omges med ett högre magnetfält än en 400 kilovoltsledning. Det är således Amperen och inte Volten som ger magnetfältet som jag antar att ska ligga inom något befintligt gränsvärde vid bostadshus. Det är till och med så att samma effekt genom ledningen ger ett högre magnetfält vid lägre spänning, då strömstyrkan måste öka för att effekten ska förbli oförändrad. Därför är vid samma effekt en 400 kV ledning att föredra framför en 220kV dito. Något svenska dåligt utbildade journalister naturligtvis inte ids sätta sig in i. Det är mycket avgörande också hur ledningarna sitter i en kraftledning för hur magnetfältet runt ledningen breder ut sig. Ledningar där kablarna sitter i en liksidig triangel omges av ett mindre magnetfält än ledningar där ledarna sitter tre på en rad, då den liksidiga triangeln hjälper till att 'släcka ut magnetfältet' tack vare symmetrin.
Danderyds kommun har således tittat på symmetri och effekt på ledningen när Miljönämnden tog fram sitt gränsvärde gissar jag.
Det har också nämnts tidigare i tråden att för den obebyggda tomten betalar man fastighetsskatt medan man för den bebyggda tomten betalar fastighetsavgift. Något som parterna satt och benade i under förhandlingen.
Se där, jag kunde till och med förbättra ett inlägg skrivet av Lodjuren.
Danderyds kommun har således tittat på symmetri och effekt på ledningen när Miljönämnden tog fram sitt gränsvärde gissar jag.
Det har också nämnts tidigare i tråden att för den obebyggda tomten betalar man fastighetsskatt medan man för den bebyggda tomten betalar fastighetsavgift. Något som parterna satt och benade i under förhandlingen.
Se där, jag kunde till och med förbättra ett inlägg skrivet av Lodjuren.
Spännande
information om magnetfält och symmetri mm. Angående Ankaret 4: om miljönämnden säger nej och om olika avgjorde bygglovsärenden hos miljödomstol och miljööverdomstol indikerar att man inte har så goda odds för att få ett bygglov godkänt, borde kanske EPF fokusera på att försöka få taxeringsvärdet och fastighetsskatten sänkt. Kan ju inte vara rimligt att betala 84 000 SEK/år i skatt för en tomt som inte får bebyggas med bostadshus. Tycker inte det verkar vara jätteklokt att fortsätta tvista med ML om tomten. Men i första hand får väl MN lämna besked, innan EPF kan avgöra hur hon ska gå vidare.Tänk om ML, innan branden, faktiskt hade upptäckt problematiken med bygglov och kraftledningen? Yeahkalkylen sprack ju i så fall betydligt värre än vad som framgick av det muntliga beskedet i bygglovsärendet för Scheinvillan, dagen innan branden.

Men nej, kan ML verkligen ha ha uppfattat detta? Jag tvekar. Fast kunde inte låta bli att delge er tanken när den nu flög in i huvudet.
Vare sig ML:s eller EPF:s värderingsintyg (ST:s punkt 3 ovan) kan väl vara så mycket värda nu?