2012-06-20, 01:45
Medlem
swimmingpools avatar
Jag är inte insatt i denna historia och undrar bara vad det handlar om. Hade han köpt en villa som han sen brände ner. Varför vill han göra det? Om han behöver pengar är det väl bara att sälja villan. Eller skulle han få det att se ut som någon annan bränt ner den och få ut försäkring på den?
Citera
2012-06-20, 07:48
Medlem
Vej ej om det varit uppe förut, bankmannen kanske nekade brasa lånet till Schein villan. Självklart tog inte bankmannen upp det, han har tagit tillräkligt med risker och kommer med största sanolikhet hamna i trubbel om alla bolag försätts i konkurs, jag tror att brasa kanske kan undvika en konkurs om han får en bra deal med försäkringbolaget och skattemyndigheterna.

Brasa hade inte tillräkligt med kapital och får ett nej av bankmannen och vet med sig själv att få lån från annan bank är omöjligt med hans struliga finanser. En liten brand kunde stoppa denna lilla affär, gick bra sist att stoppa tillbaka köpet av volvon.
Citera
2012-06-20, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Antistalk, jag vill verkligen veta hur Du tänker när Du säger att det inte håller för en fällande dom, åtminståne i en hovrätt och vad det är Du kallar svajig indiciekedja
Vad ser Du inte i filmen som vi andra ser?

Det jag ser är en man med keps, ganska omständig, tar på sig handskar, upp och ner med varorna, glömt pengarna, en kassör som makulerar ett köp och lämnar fingeravtryck på varorna för att lägga undan dem, sen kommer mannen med kepsen tillbaka och köper varorna. Fortfarande med handskar på sig. Jag ser två vita dunkar, en pulka och en tändvätska och att det bökas med en kasse i varuvagnen, antagligen läggs en tändvätska på bandet och kassören slår ggr 10. Så gör jag med när jag handlar många coca cola (light), jag lägger en på bandet och resten får hänga med i varuvagnen till parkeringen. Jag vet inte hur jag skulle göra med tändvätska då jag inte har behov av 10 flaskor och kommer inte få det heller.

Det jag hör åklagaren säga är att L*ndberg erkänt att det var han som köpte dessa varor, jag kommer inte ihåg om han satte på sig handskar, kanske för att frös tror jag eller för att varorna var kladdiga. Sak samma. Han hade svarta handskar som åklasgaren sa bevisar att det var planerat. L*ndberg medger köpet och att han är mannen i keps. Inga av kontant varorna finns i Hemmesta trots att polisen letat. Med två specialtränade hundar, med spetskompetens på att lokalisera brännbart. Allt som var köpt kontant fanns på brandplatsen. Två vita dunkar, 10 tändvätska och pulkan.

Om L*ndberg medger att det är han på filmen, påstår Du Antistalk att han är en lögnare?

Det står väl för alla klart sedan länge att ML köpt dessa varor på Biltema, vilket han själv intygat, vilket en kassörska där vittnat om, liksom en videofilm visat..

(Det var inte således inte så som många påstod tidigare i tråden gång på gång att han köpte x antal flaskor tändvätska på en mack i närheten av Harrys hus i sin egen bil med sitt eget kontokort och videofilmats.)

Det är åtminstone inte än olagligt att köpa tändvästska, inte ens större volymer och pulkor på Biltema, inte ens iförd handskar och keps.

Att sätta på sig handskar när man handskas med flaskor innehållande olja, tändvätska, fotogen eller liknande brukar jag själv göra, särskilt om jag är snyggklädd eller åker i en snygg bil..
De brukar ofta vara kladdiga.
Citera
2012-06-20, 08:21
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
Det står väl för alla klart sedan länge att ML köpt dessa varor på Biltema, vilket han själv intygat, vilket en kassörska där vittnat om, liksom en videofilm visat..

(Det var inte således inte så som många påstod tidigare i tråden gång på gång att han köpte x antal flaskor tändvätska på en mack i närheten av Harrys hus i sin egen bil med sitt eget kontokort och videofilmats.)

Det är åtminstone inte än olagligt att köpa tändvästska, inte ens större volymer och pulkor på Biltema, inte ens iförd handskar och keps.

Att sätta på sig handskar när man handskas med flaskor innehållande olja, tändvätska, fotogen eller liknande brukar jag själv göra, särskilt om jag är snyggklädd eller åker i en snygg bil..
Jag har aldrig varit med om att flaskor med tändvätska har varit kladdiga när man köper dem i butik.
Tvärtom. Sådana grejor brukar det vara rätt noga med att de inte läcker. Korkarna brukar sitta hårt åtskruvade. Tvivlar starkt på att biltema har läckande kladdiga flaskor med tändvätska i butiken.
Tvivlar också på att någon skulle köpa läckande kladdiga flaskor.
Tvivlar ännu mer på att någon skulle ta på sig sina vanliga skinnhandskar vid kassan när man ska hantera de läckande tändvätskeflaskor man just är på väg att köpa och betala fullt pris för.
Citera
2012-06-20, 08:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Jag har aldrig varit med om att flaskor med tändvätska har varit kladdiga när man köper dem i butik.
Tvärtom. Sådana grejor brukar det vara rätt noga med att de inte läcker. Korkarna brukar sitta hårt åtskruvade. Tvivlar starkt på att biltema har läckande kladdiga flaskor med tändvätska i butiken.
Tvivlar ännu mer på att någon skulle ta på sig sina vanliga skinnhandskar vid kassan när man ska hantera de läckande tändvätskeflaskor man just är på väg att köpa och betala fullt pris för.

KAN en flaska med tändvätska vara kladdig? Innehållet avdunstar väl fort om man spiller? Olja kan ju vara kladdig, men tändvätska ... men glöm inte att Brasan är en handlingens man som ogärna tänker efter före han agerar
Citera
2012-06-20, 08:50
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjursa
KAN en flaska med tändvätska vara kladdig? Innehållet avdunstar väl fort om man spiller? Olja kan ju vara kladdig, men tändvätska ... men glöm inte att Brasan är en handlingens man som ogärna tänker efter före han agerar
Har också grubblat på det. Fotogen och lampolja etc kanske kan bli kladdigt om man sölar. Men tändvätska är väl mer som sprit? Ska ta och göra lite tester i helgen. Är ju långhelg så grillen och tändvätskan kanske kommer till användning.
Citera
2012-06-20, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå

Nej, håller helt med! Får de ens ha läckande kladdiga flaskor med tändvätska i butiker, är inte det en brandfara??? Och tänk alla som tar med sig barn in i butiken, som vill ta på de lockande läckande kladdiga flaskorna för man vet ju hur barn är. Låter hälsosamt(!) och något som nog inte en butik vill råka ut för...
Citera
2012-06-20, 08:57
Medlem
Nej, tändvätska kladdar nog inte men är väl inte mindre brandfarlig för att det rinner ut och avdunstar. Kanske var därför han köpte så många flaskor, de var halvtomma när han köpte dem?!
Citera
2012-06-20, 09:06
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk

Är det någon som påstått att ML köpta olagliga varor på Biltema?

Grejen är den att samtliga varor han köpte hittades, men på olika platser. Det man hittade hemma i bostaden är väl inte så konstigt. Däremot det man där INTE hittade, så blir det konstigt och i slutändan olagligt. Tändvätskan och dunkarna hittades ju sedermera i ett sedan tidigare i tråden känt hus, som med hjälp av dess innehåll förändrades avsevärt, samt att pulkan återfanns strax bredvid.

Drbrasa har motivet och står för handlingen, tändvätskan och dunkarnas innehåll, står för medlen.

Motiv, handling och medel, det är den kombinationen som blir olaglig, och det med flera andra omständigheter, är det som åklagaren åtalat Drbrasa för.
Citera
2012-06-20, 09:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Jag är inte insatt i denna historia och undrar bara vad det handlar om. Hade han köpt en villa som han sen brände ner. Varför vill han göra det? Om han behöver pengar är det väl bara att sälja villan. Eller skulle han få det att se ut som någon annan bränt ner den och få ut försäkring på den?

ML hade skrivit på ett kontrakt för att köpa huset och en tomt för 19 miljoner kronor. Han ägde inte huset än utan hade bara betalat handpenningen på 1,9 miljoner kr. Resten skulle han betala vid ett senare tillfälle. Säljaren Eva Fscher, ägde alltså fortfarande huset. I kontraktet stod att om han drog sig ur köpet skulle han förlora de 1,9 miljoner kr de lagt ut. I kontraktet stod också att om något hände huset innan han betalat och tillträtt det så skulle husetköpet gå tillbaka och ML få tillbaka handpenningen.

ML hade planer på att bygga om huset. Ganska så stora planer. Planer som enligt honom skulle öka husets värde. Någon dag innan branden fick han via telefon veta av en tjänsteman att bygglovet inte skulle gå igenom. Plötsligt grusades alla planer. Om han upphävde köpet nu skulle han förlora 1,9 miljoner kr. Men om huset brann ner skulle följande 2 saker ända:

1) Husköpet skulle kunna hävas och han få tillbaka de 1,9 miljoner kr.
2) Eva Fischers försäkringsbolag skulle gå in och bygga upp ett nytt hus. Ett hus som han skulle ha möjlighet att påverka utseendet på om han fullfäljde köpet.

Någon dag senare brann huset.
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2012-06-20 kl. 09:15.
Citera
2012-06-20, 10:34
Medlem
hurriganes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekema
...
Kanske har han overflow i hjärnan för tillfället med rättegång och allt.
+1

Nåväl, det ser ut att ha uppstått en lucka i huvudstadens fastighetsbransch, med mera. Nån som känner sig manad/kallad att axla sig in och fram och få lite snurr på tillvaron i skaljacka -small, skostorlek 41-42?
Citera
2012-06-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
--
1) Är det någon som påstått att ML köpta olagliga varor på Biltema?
--
2) Däremot det man där INTE hittade, så blir det konstigt och i slutändan olagligt.

1) Åklagaren bygger i stort sett hela sitt åtal på det..

2) Att bli åtalad för ngt som inte hittats låter väl konstigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in