2012-06-19, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
..dessvärre verkar dessa bilder inte heller ens läckt till åklagare eller domstol då de vare sig redovisats i Fup eller inför sittande rätt..
Det skulle ju isåfall innebära att åklagaren skulle sitta på ett enda tekniskt bevis och inte bara bygga sitt åtal på en lång, svajig indiciekedja som inte kommer att hålla för en fällande dom.

Åtminstone inte i en hovrätt. Men framtiden har svaret.

För du kan väl inte mena filmmaterialet från Biltema på inköpet av tändvätska?
Det har ju varit känt länge både från förhör av kassörska och som bild/videomateriel, men att köpa tändvätska, vare sig i små eller stora mängder, är ju ännu inte olagligt.

Hade det funnits bilder/videoupptagning "på plats" på riktigt från när ML tuttat på Harrys hus hade det ju kunnat styrka åklagarens indiciekedja men det handlar det ju inte om överhuvudtaget, såvitt jag kan förstå.

Antistalk, jag vill verkligen veta hur Du tänker när Du säger att det inte håller för en fällande dom, åtminståne i en hovrätt och vad det är Du kallar svajig indiciekedja
Vad ser Du inte i filmen som vi andra ser?

Det jag ser är en man med keps, ganska omständig, tar på sig handskar, upp och ner med varorna, glömt pengarna, en kassör som makulerar ett köp och lämnar fingeravtryck på varorna för att lägga undan dem, sen kommer mannen med kepsen tillbaka och köper varorna. Fortfarande med handskar på sig. Jag ser två vita dunkar, en pulka och en tändvätska och att det bökas med en kasse i varuvagnen, antagligen läggs en tändvätska på bandet och kassören slår ggr 10. Så gör jag med när jag handlar många coca cola (light), jag lägger en på bandet och resten får hänga med i varuvagnen till parkeringen. Jag vet inte hur jag skulle göra med tändvätska då jag inte har behov av 10 flaskor och kommer inte få det heller.

Det jag hör åklagaren säga är att L*ndberg erkänt att det var han som köpte dessa varor, jag kommer inte ihåg om han satte på sig handskar, kanske för att frös tror jag eller för att varorna var kladdiga. Sak samma. Han hade svarta handskar som åklasgaren sa bevisar att det var planerat. L*ndberg medger köpet och att han är mannen i keps. Inga av kontant varorna finns i Hemmesta trots att polisen letat. Med två specialtränade hundar, med spetskompetens på att lokalisera brännbart. Allt som var köpt kontant fanns på brandplatsen. Två vita dunkar, 10 tändvätska och pulkan.

Om L*ndberg medger att det är han på filmen, påstår Du Antistalk att han är en lögnare?
Citera
2012-06-19, 21:49
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Du, förbryllad blir man inte över att se sig själv på en övervakningsfilm - utföra ett VANLIGT inköp, förbryllad blir man när man vet att man står med byxorna nere och inte vet hur man ska få på sig dom igen, och att man inte ens har livrem eller hängsle kvar - för dom rök ihop med lögnen
Och har man dessutom kalla fötter ...

Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Tack för källkritiken till Bengrot som i 15 st (?) olika inlägg bett att få se på bild/film.
16 st (!) var det.
Citera
2012-06-19, 21:59
Medlem
habets avatar
Citat:
Det skulle ju isåfall innebära att åklagaren skulle sitta på ett enda tekniskt bevis och inte bara bygga sitt åtal på en lång, svajig indiciekedja som inte kommer att hålla för en fällande dom.

Jag är verkligen ingen expert men jag kan konstatera att väldigt många här på tråden har visat på att det finns oändliga exempel på där personer dömts på mindre indicier än i detta fall (det gäller förmodligen de flesta). Nä, åklagaren har nog både mormors raggsockor och moonboots (och då snackar vi NASAboots) på i det här fallet.
Citera
2012-06-19, 22:14
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Grov kanske, mordbrand räknas det som om så huset står mitt ute i skogen i Långviksmon.

Jag är inte lika övertygad. "Han" var bevisligen in i rummen och pyntade med diesel innan, och han visste om att ingen bodde i huset. Om det då fortfarande kommer att lagföras som en mordbrand, ser jag det som ett angeläget ärende att föra upp till HD.

Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
65 mil med bil är inte mycket att köra för många som kommer från de nordliga länen.

Nej är man uppväxt med att transportera sig 5-10 mil enkel väg, efter att diskoteket stänkt en lördagsnatt, bara för att köpa en hamburgare, är den sträckan ingenting.
Jag åker ofta mer än 100 mil i sträck. Helt uppriktigt. Ibland betydligt längre än så. Därför är jag övertygad om att HerrBrasa med lätthet har kunnat fylla bilen med några extradunkar och utfört den manövern utan större hinder, för att vid en senare förfrågan kunnat hävda att han varit ensam hemma den aktuella natten.

Han kan som andra utväg ha utnyttjat tillfället, när han var där en längre tid i andra ärenden, som någon sa, och då smugit iväg någon timme i skydd av "nattimmen".
Han är en jägare han utför de här sk*t-jobben själv.

Citat:
Ursprungligen postat av DrNemo
Stockholm-Umeå med Malmö Aviation går flera gånger om dagen (från Bromma) och tar ca en timme (enligt både tidtabell och egen erfarenhet), och sista turen är uppe i Umeå 21:45 på kvällen. Några riktigt tidiga morgonavgångar verkar inte finnas i den nuvarande tidtabellen.

Men bil och flyg är inte de enda alternativen, det går nattåg också,
Så om man bortser från eventuellt alibi så kan han ha tagit kvällsflyg alternativt nattåg upp, och i detta scenario kan han ha blivit mött vid stationen/flygplatsen av någon bekant som haft allt som behövts för anläggandet av bilbranden ordnat i förväg.
Men troligaste scenariot om han nu själv gjorde det är nog ändå att han tog bilen upp, för att slippa ta hjälp av andra personer.

Ja, du landade rätt till slut ;-) Att han skulle ha registrerat sig på flyg eller tåg för en snabbvisit i Vännäs kan man t.o.m. utesluta. Han må vara helt blind inom de digitala områdena som kameror och Gps:ar m.m. Man kan ifrågasätta mycket av hans handlande, och det strömmar inte över hos honom men nog flyter det lite vatten i ån ändå.

Citat:
..

För du kan väl inte mena filmmaterialet från Biltema på inköpet av tändvätska?
Det har ju varit känt länge både från förhör av kassörska och som bild/videomateriel, men att köpa tändvätska, vare sig i små eller stora mängder, är ju ännu inte olagligt.

Nej, där har du nog rätt, men har du någon teori till vem som lånade bilen under dessa kritiska timmar den aktuella brandnatten? Han har ju själv förklarat att han använde bilen, med Gps:en, både före som efter tidpunkten för brottet.
Senast redigerad av wilmerxy 2012-06-19 kl. 22:20.
Citera
2012-06-19, 22:25
Medlem
habets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wilmerxy
Jag är inte lika övertygad. "Han" var bevisligen in i rummen och pyntade med diesel innan, och han visste om att ingen bodde i huset. Om det då fortfarande kommer att lagföras som en mordbrand, ser jag det som ett angeläget ärende att föra upp till HD.

Jag är som sagt ingen expert men visst är det så att det räcker med att tända på ett hus för att det skall räknas som mordbrand, det behöver alltså inte vara någon i huset. Någon juridikkunnig får gärna bistå mig här, eller rätta mig om det är så.
Citera
2012-06-19, 22:27
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Jag är som sagt ingen expert men visst är det så att det räcker med att tända på ett hus för att det skall räknas som mordbrand, det behöver alltså inte vara någon i huset. Någon juridikkunnig får gärna bistå mig här, eller rätta mig om det är så.
Detta har diskuterats förut, men här kommer det igen.

Citat:
I svensk lag nämns mordbrand i Brottsbalken, kapitel 13:

1 § Om någon anlägger brand, som innebär fara för annans liv eller hälsa eller för omfattande förstörelse av annans egendom, döms för mordbrand till fängelse, lägst två och högst åtta år.

Är brottet mindre allvarligt, döms till fängelse, lägst ett och högst tre år. Lag (1993:207).

2 § Är brott som avses i 1 § att anse som grovt, döms för grov mordbrand till fängelse på viss tid, lägst sex och högst arton år, eller på livstid.

Vid bedömande av om brottet är grovt ska särskilt beaktas om branden anlagts i tättbebyggt samhälle, där den lätt kunde sprida sig, eller annars inneburit fara för flera människor eller för egendom av särskild betydenhet. Lag (2009:396).

Mordbrand har således samma straffsats som allmänfarlig ödeläggelse. Mordbrand behöver inte inbegripa något mord. På grund av förekomsten av orddelen "mord-" i mordbrand uppstår det dock ibland förvirring om vad begreppet betyder.
Citera
2012-06-19, 23:16
Medlem
Om ML har åkt tur och retur Stockholm Vännäs med bil för att sätta igång bilbranden - varför har det inte framkommit några foton från hastighetsövervakningskamerorna? Jag har kanske missat eventuella bilder i FUP och denna tråd.
Citera
2012-06-19, 23:23
Medlem
Efter att ha läst i tråden om sannolikheten att han har flugit upp med grejor för att tända på bilen så är det omöjligt. Det går idag inte att få med sig farliga saker ombord inte ens i bagaget. Har sett att de röntgar allt bagage innan det lastas ombord. Sedan tror jag inte heller han har flugit upp därför att han då lämnar spår efter sig. Han har dessutom inte 100 procent kontroll.
Citera
2012-06-19, 23:32
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Televerket2
Om ML har åkt tur och retur Stockholm Vännäs med bil för att sätta igång bilbranden - varför har det inte framkommit några foton från hastighetsövervakningskamerorna? Jag har kanske missat eventuella bilder i FUP och denna tråd.
Varför skulle det finnas sådana bilder? Har han kört för fort och fått böter?
Citera
2012-06-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Varför skulle det finnas sådana bilder? Har han kört för fort och fått böter?

Tidigare i tråden antyddes att ML kört upp och ner över natten. Om så är fallet så borde han ha överskridit hastigheten titt som tätt och sannolikt fastnat på någon fartkamera. Då borde Dr L, hans bil, GPS:en finnas på ett foto. Även om han inte syns med ansikte i bilen så ser man i alla fall hans bil etc. Magkänslan säger mig att det är en outredd del av hela denna sörja.
Citera
2012-06-19, 23:50
Medlem
Dr-Watsons avatar
Citat:
Tidigare i tråden antyddes att ML kört upp och ner över natten. Om så är fallet så borde han ha överskridit hastigheten titt som tätt och sannolikt fastnat på någon fartkamera. Då borde Dr L, hans bil, GPS:en finnas på ett foto. Även om han inte syns med ansikte i bilen så ser man i alla fall hans bil etc. Magkänslan säger mig att det är en outredd del av hela denna sörja.
Det var bara gissningar att han skulle ha kört upp bara för att tutta på bilen. Han kan mycket väl ha kört upp till Umeå i lugn och ro i annat ärende, och passat på när han ändå var där att dra en sväng till Vännäs.
Jag tror det blir svårt att hitta något som binder honom till den branden, men motiv och förmodligen möjlighet hade han. Det har inte redovisats något alibi, så det är en öppen fråga.
Citera
2012-06-20, 00:04
Medlem
Citat:
I belastningsregisterutdraget som är daterat 2012-03-08 finns inget om hastighetsöverträdelse vid det för bilbranden aktuella datumet. Det finns däremot flera tidigare hastighetsöverträdelser och trafikförseelser.

http://www.2shared.com/complete/zSggC13w/BRU_Magnus_Drsa.html

Som Dr-Watson säger, han kan ha kört upp i lugn och ro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in