Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Det kan vara helt OK ändå, bara man bokför det korrekt och betalar in skatt och avgifter.

Absolut. Kvinnan man hoppar på i humleträdgården kan ju råkas samtycka också
Jag tror att Brasa kan se fram emot en rätt skön sköntaxering samt skattetillägg, givet bolagsformerna och alla tveksamma turer så borde dråsa också kunna åka på en rätt härlig smäll. Smällen kan nog - i förening med skadeståndet/regresskravet - leda till personlig konkurs. EBM borde nog ta ett snack med banktjänstemmanen som beviljar lån till människor med i princip obefintlig inkomst också, eller han kanske inte hade en aaaaaning om att det luktar fisk när någon kan betala räntor som överstiger de deklarerade inkomsterna.*
*Med reservation för att allting inte kommit i ljuset ännu.
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Har han hanterat sitt kort, sina kontantuttag och överföringar lika korkat innan som han gjorde vid tidpunkten för branden kommer Skatteverket att ha ett helt uppslagsverk med underlag helt gratis. Dessutom ska man komma ihåg att för beskattning gäller omvänt bevisrekvisit - dvs att du anses skyldig till dess att du bevisat motsatsen.
Skatteverket kan i lugn och ro räkna i stort sett alla kontantuttag som svart lön. Sedan undanhållna skatter och sociala avgifter på lönen. Sedan all moms - exempelvis moms på fakturerade intäkter - som inte redovisats. Lägg till det eventuella vinstskatter (i allmänhet sisådär 30% på vinsten) o.s.v. och så backar man det 7-10 år, lägger ihop allt i en stor hög, lägger på 40% och säger "vänligen betala, annars blir det Kronofogden". Minst 7-siffrigt belopp tror jag det blir. Kanske t.o.m. närmar sig 8 siffror...
Givet bolagsformer, bolagets överskott utgör lön, så tillkommer dessutom egenavgifter och inkomstskatt men han behöver inte betala vinstskatt. Varenda hundring i överskott medför sisådär 60kr i skatt. Inte det minsta skoj, handelsbolag gör att det inte blir så roligt för den andre bolagsmannen heller (vem det nu kan vara

) som kan ådra sig ett solidariskt betalningsansvar. Det verkar som att menederskan kan hamnat med röven i elden också. INte minst för bokföringsbrotten de tycks hjort sig skyldiga till. Inte ofta jag säger detta men EBM kan nog lyckas göra poäng.