2012-06-05, 00:29
Medlem
wilmerxys avatar
Jag har tidigare varit inne på, och övertygad om, att DrBrasa tände på Schein.huset av två anledningar:

1. Primärt för att kunna utföra sin ombyggnation trots avslag från byggnadsnämnden.
2. Och i andra hand, få ett bättre utgångsläge. Ett lägre pris, med försäkringsbolagets medverkan.

Nu har jag reviderat den teorin och känner mig mer övertygad om att virrpannan DrBrasa, som hela tiden håller sig uppdaterad om fastigheter han finner attraktiva hos mäklarna, snabbt vände fokus och inriktade sig på huset på Götavägen: Det var inget hus som skulle ingå i hans imperium, det var det hus han tänkte sig _istället för_ Schein-villan.
Men han ville av naturliga själ inte förlora sina, redan investerade, 1.9 miljoner.

Han hade undersökt det här huset och fann det attraktivt nog, med möjlighet till ombyggnation (hrmm)
Han såg alltså det här huset som ett fullgott alternativ.

När han nu fick det muntliga avslaget den 22/2 skred han till verket. Lämnar in bud på Götavägen och bränner i Keingestrand (eller hur det nu stavas).

Jag vet att planerna på att bränna Scheinvillanär ju planerade långt i förväg, med klotter och allt, men avslaget fick honom nog att lämna in intresseanmälan på den nya kåken med avsikt att göra den till deras _nya drömvilla_.
Citera
2012-06-05, 00:47
Medlem
wilmerxys avatar
Ytterligare en tanke jag haft:

Han köpte ju 2 dunkar á 20 liter.
Vi har hela tiden förutsatt att han skulle ha dem för branden. Har man hittat dem på brandplatsen?

Jag föreställer mig en möjlig plan till ett alibi.
-Han har en svart Volvo HXO eller vad det var för reg.nr, på reparation i Norrland.
-Han har pappas Toyota i Stockholm.
-Han har 40 (möjliga) extra litrar bränsle.
-Ha har en flygbiljett kl 8.50 den 24/2

Ifall han undviker att synas under eftermiddag och kvällen, tuttar på, och åker med pappas Toyota upp till Umeå. Med hjälp av extradunkarna kan han lätt ta sig dit utan att bli filmad vid någon bensinstation.

Vid en förfrågan från polisen kan han då lugnt säga att han varit i Norrland sedan den 23:e. valde att åka upp till Norrland tidigare, att han därför inte utnyttjade flygbiljetten. Det under förutsättning att polisen hade upptäckt att han hade en flygbiljett bokad i sitt namn.

Han har sedan -som han gjorde ändå -tagit Volvon ner.

Bara en tanke
Citera
2012-06-05, 00:51
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Jag har tidigare varit inne på, och övertygad om, att DrBrasa tände på Schein.huset av två anledningar:

1. Primärt för att kunna utföra sin ombyggnation trots avslag från byggnadsnämnden.
2. Och i andra hand, få ett bättre utgångsläge. Ett lägre pris, med försäkringsbolagets medverkan.
3. Man skulle kunna tänka sig alternativet renovering betald av försäkringsbolaget som ett alternativ i bakhuvudet på den mycket driftige (men trygge) norrländske mannen. Så hade han kunnat sälja nyrenoverat och börjat bebygga den tomma granntomten.

Citat:
Nu har jag reviderat den teorin och känner mig mer övertygad om att virrpannan DrBrasa, som hela tiden håller sig uppdaterad om fastigheter han finner attraktiva hos mäklarna, snabbt vände fokus och inriktade sig på huset på Götavägen: Det var inget hus som skulle ingå i hans imperium, det var det hus han tänkte sig _istället för_ Schein-villan.
Men han ville av naturliga själ inte förlora sina, redan investerade, 1.9 miljoner.

Han hade undersökt det här huset och fann det attraktivt nog, med möjlighet till ombyggnation (hrmm)
Han såg alltså det här huset som ett fullgott alternativ.

När han nu fick det muntliga avslaget den 22/2 skred han till verket. Lämnar in bud på Götavägen och bränner i Keingestrand (eller hur det nu stavas).

Jag vet att planerna på att bränna Scheinvillanär ju planerade långt i förväg, med klotter och allt, men avslaget fick honom nog att lämna in intresseanmälan på den nya kåken med avsikt att göra den till deras _nya drömvilla_.
Mycket troligt. Men det är inte uteslutet att han hade alla dessa (nu 4) potentiella bollar i luften samtidigt. Man kan ana en stegrad frenesi i hans handlande mot slutet. Virrpanna säger du, mani sade någon. Klart är att han gick över en ny gräns utan att fatta det i.o.m. att han satte eld på huset. Och Åsa ansåg inte heller att det var ett allvarligt brott förrän massmedia klargjort saken för henne. Den stegrade takten i agerandet kanske var något de utvecklade som ett samtrimmat sambomaskineri.

Det skulle vara förbannat intressant att få veta hur samtalet förlöpte när de fåfängligt satt och plitade ned det där dokumentet som skulle skydda deras tillgångar vid händelse av ett nederlag.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2012-06-05 kl. 00:54.
Citera
2012-06-05, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå
Japp, ser det nu. Den är skymd när man sitter med iPad.

Ok då är det s 145 i fup B med skissen på huset,
Resp s 146 i fup B med kalkylen,
Som jag svamlar om.

Diskussionen om denna skiss i fup a hittar man om man söker på "Sköld" i pdfen.

Börjar nog bli trött i huvudet.

Ah, sorry jag tittade på fel skiss, nu hittade jag den du menade. Ja vad är det där...Huset är från sidan med snedtak men jag kan inte ens i min vildaste fantasi förstå vad de där kubformade kladdet ska föreställa. Har faktiskt aldrig sett något sådant tidigare.
Citera
2012-06-05, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
FB inlägg 5235 sid 437

http://www.expressen.se/nyheter/sambon-om-gpsen-valdigt-obehagligt/

i artikeln ovan säger ML att han tror det var någon som väckte han, "Lasse" som brukar sköta detta men han var i Umeå. (Då borde mobilen ringt?)

Motsäger att mobilen inte var igång, kanske fanns fler mobilnummer.

Nog måste det kunna följas upp om tvättmaskinerna varit igång under natten via elförbrukning/datum.

Ang mobiltrafik mot master. Kollar man all ev mobiltrafik eller mot ett speciellt mobilnummer

Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Tack för svaret!! Man borde väl kunna tolka detta som att det var en man och inte en kvinna som vakten såg (eller tror sig såg)?

Om GPS:en i Dr Brasas bil har varit i närheten av Schein-villan när branden startade måste ju ändå Dr Brasa "veta" vem som har använt hans bil vid detta tillfälle och därmed varit på "brottsplatsen" om han själv hävdar att han inte har varit där (jag förstår att denna fråga är besvärande för Dr Brasa) .... Kan Dr Brasa inte säga något namn på vem som isf skulle ha lånat hans bil vid denna tidpunkt och heller inte anmält bilen som "stulen" vid detta tillfälle är han ju ganska inmålad ... det håller kanske inte rättsligt men det är ju uppenbart, han borde ju göra allt för att för att gärningsmannen åkte fast om han själv inte var anstiftare ....

Om det är på det viset att alla dessa indicier på Brasa inte räcker för att fälla honom är det faktiskt slöseri med skattepengar att hålla honom häktad.

Juridiken har blivit för oförutsägbar i Sverige om denna diskussion skall pågå in i absurdum.

Enligt min syn på saken är avsaknad av fingeravtryck lika graverande som fingeravtryck, det visar att det var planerat, och det vet alla som läst en deckare eller sett på TV att man skall akta sig för att lämna fingeravtryck. Måste en brottslig spotta eller blöda på plats för att bli fälld? Vad är det som gör att alla tycker det måste finnas DNA?

Om vi driver den linjen har många dömda rätt till resning. Om domen inte grundade sig på DNA eller fingeravtryck.

Är det för att Brasa är läkare som det behövs mer bevisning än i andra brottmål?

När det finns ett samband mellan föremål som hittats på brottsplatsen och Brasas inköp på Biltema, måste det räcka om inte det finns en bättre förklaring än en folkbildningsbrasa långt tidigare i träsket. Av förhören framgår att det finns inga vettiga förklaringar till något, Brasa svarar inte på enkla frågor på ett sätt att frågorna kan anses besvarade.

Varför åkte Brasa till Albano mitt i natten när han har en bostad, har Brasa och Dråsa ingen tvättmaskin i hemmet i träskvillan? Är det logiskt att han först åker tunnelbana och sen tvättar, när han har bil och antagligen tvättmaskin hemma? Mitt i natten?

Vad tvättade han? Varför tvättade han? Har han tid att tvätta på nätterna?

Frikänns Brasa kommer det bli standard alibi att påstå att man var in tvättstugan.
Citera
2012-06-05, 01:07
Medlem
wilmerxys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-Watson
Google?

GOSA, MYSA, SKYDDA, ANSTÄNDIG och POKAL
Kudde, täcke, madrasskydd, penställ och glas

Tack! Det verkar som han förberedde sig tidigt för att ta in på hostel-häktet.
Citera
2012-06-05, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Han är så okänslig för grannar så att han glömde bort dem i hastigheten, tror jag. Han lät sig inte generas av den tjocka, stickiga rök som fick ett par stycken i omgivningen att ringa polisen och brandkåren i samband med träskbranden. Någon av dem nämnde i förbigående att den stora hunden var ett problem då den brukade springa lös. Magnus och Åsa skulle inte lägga två strån i kors för grannsämjans skull. De tänker inte på sånt och uppstår tvist är det de som är förorättade per automatik (det känns som att jag börjar känna dem).

Enligt, den visserligen grova, skissen skulle huset ha blivit ett monstrum. Den befintliga övervåningen hade höjts och den tillkommande byggts ännu högre och med ett högre tak än det ursprungliga.

Jag tror att han glömde bort grannarna helt enkelt. Han har ju så mycket att stå i.

Det har du naturligtvis helt rätt i. När polisen gör hembesök ber Magnus dom att dra åt helvete. När Åsa blir kallad på förhör efter anmälan om lösspringande hund så menar hon att det faktiskt inte finns tid för sånt trams. Telefonavlyssningen mellan Åsa och Magnus vittnar på att Åsa känner sig irriterad över att polisen vill förhöra henne om branden en dag när hon minsann hade tänkt arbeta. klart att grannarna i området var det sista paret tänkte på, om inte annat vittnar branden på det. Inte för att vi vet hur pass skyldiga dom är till den men bevisligen fälldes en del utlåtanden om branden av paret som kan ifrågasättas oavsett om de tänt på eller ej.
Citera
2012-06-05, 01:36
Medlem
Super-Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.J
Om det är på det viset att alla dessa indicier på Brasa inte räcker för att fälla honom är det faktiskt slöseri med skattepengar att hålla honom häktad.

Juridiken har blivit för oförutsägbar i Sverige om denna diskussion skall pågå in i absurdum.

Enligt min syn på saken är avsaknad av fingeravtryck lika graverande som fingeravtryck, det visar att det var planerat, och det vet alla som läst en deckare eller sett på TV att man skall akta sig för att lämna fingeravtryck. Måste en brottslig spotta eller blöda på plats för att bli fälld? Vad är det som gör att alla tycker det måste finnas DNA?

Om vi driver den linjen har många dömda rätt till resning. Om domen inte grundade sig på DNA eller fingeravtryck.

Är det för att Brasa är läkare som det behövs mer bevisning än i andra brottmål?

När det finns ett samband mellan föremål som hittats på brottsplatsen och Brasas inköp på Biltema, måste det räcka om inte det finns en bättre förklaring än en folkbildningsbrasa långt tidigare i träsket. Av förhören framgår att det finns inga vettiga förklaringar till något, Brasa svarar inte på enkla frågor på ett sätt att frågorna kan anses besvarade.

Varför åkte Brasa till Albano mitt i natten när han har en bostad, har Brasa och Dråsa ingen tvättmaskin i hemmet i träskvillan? Är det logiskt att han först åker tunnelbana och sen tvättar, när han har bil och antagligen tvättmaskin hemma? Mitt i natten?

Vad tvättade han? Varför tvättade han? Har han tid att tvätta på nätterna?

Frikänns Brasa kommer det bli standard alibi att påstå att man var in tvättstugan.

Jag förstår inte varför du tror eller spekulerar om en friande dom? Drbrasa kommer att bli fälld i alla instanser!!! Den stora frågan är om han blir fälld för grov mordbrand eller medhjälp till den samma. Det krävs ingen särskild bevisning för honom det är så en rättstat måste fungera. Det är skillnad på att tro, "veta" och faktiskt bevisa. Det är 50-50% att han fälls för grovisen, men 100% att han blir fälld för medhjälp!
Citera
2012-06-05, 01:39
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Han är så okänslig för grannar så att han glömde bort dem i hastigheten, tror jag. Han lät sig inte generas av den tjocka, stickiga rök som fick ett par stycken i omgivningen att ringa polisen och brandkåren i samband med träskbranden. Någon av dem nämnde i förbigående att den stora hunden var ett problem då den brukade springa lös. Magnus och Åsa skulle inte lägga två strån i kors för grannsämjans skull. De tänker inte på sånt och uppstår tvist är det de som är förorättade per automatik (det känns som att jag börjar känna dem).

Enligt, den visserligen grova, skissen skulle huset ha blivit ett monstrum. Den befintliga övervåningen hade höjts och den tillkommande byggts ännu högre och med ett högre tak än det ursprungliga.

Jag tror att han glömde bort grannarna helt enkelt. Han har ju så mycket att stå i.
Som en sann psykopat! Fy fan vilket svin.

De verkar båda två ganska världsfrånvända och tycks bete sig som om lagar och regler inte gäller dem. Tänker på deras uttalande som gick i stil med "det är ju vårt hus, då är det inte mordbrand". Och om det är sant att Puma går utan koppel så är det en till sak där de tycks skita i lagar och förordningar. Enligt lagen om tillsyn över hundar och katter ska hundar hållas kopplade mellan 1 mars och 20 augusti. /Naturvårdsverket och det ska tydligen finnas en regel om koppling gällande Stockholms stad, där böterna ligger på 1000 kr.

Ang WilmerXY:s 2 långa fina inlägg ovan - mycket bra tes av vad som kan ha hänt, det tror jag också.

https://www.flashback.org/sp37709798

https://www.flashback.org/sp37710040
Senast redigerad av LuluBrooksie 2012-06-05 kl. 01:55. Anledning: tillägg
Citera
2012-06-05, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Super-Swede
Din analys är korrekt och jag med någon annan har påtalat samma sak tidigare i tråden. Indicierna mot brasa att han har anstiftat, förberätt, varit behjälplig (medhjälp) är glasklara och kommer att betraktas som bevis av domstolen i kommande rättegång(ar). Men stoppen vid Albano utesluter faktiskt inte att han lämnat över bilen till annan person som sedan åkt till huset och tänt på.

Jag är fullkomligt övertygad om att det är brasa som tänt - men att bevisa det blir svårt.

Förberedelse och medhjälpsbrotten har ändå samma straffvärde förutsatt att åklagaren åtalar för de brotten som alternativ - annars kan han bli frikänd.

Citat:
Ursprungligen postat av Super-Swede
Jag förstår inte varför du tror eller spekulerar om en friande dom? Drbrasa kommer att bli fälld i alla instanser!!! Den stora frågan är om han blir fälld för grov mordbrand eller medhjälp till den samma. Det krävs ingen särskild bevisning för honom det är så en rättstat måste fungera. Det är skillnad på att tro, "veta" och faktiskt bevisa. Det är 50-50% att han fälls för grovisen, men 100% att han blir fälld för medhjälp!

Jag tror själv inte på friande dom. Det har varit en del inlägg som ifrågasatt bevisningen. Jag kan ha missförstått tidigare inlägg från Dig.

Om han fälls för medhjälp, då är det bevisat att han var delaktig. Är det inte nödvändigt i så fall att få tag på gärningsmannen? Resonemanget kan inte bli att Brasa inte vet vem han hjälpte, eller vägra tala om detta. Vi får inte glömma ekonomiska anspråk från Eva Fischer och försäkringdbolaget. Det blir faktiskt intressant hur man löser skadeståndsanspråk från målsägare om man inte har en gärningsman.
Citera
2012-06-05, 02:37
Medlem
Jailniggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan.J
Jag tror själv inte på friande dom. Det har varit en del inlägg som ifrågasatt bevisningen. Jag kan ha missförstått tidigare inlägg från Dig.

Om han fälls för medhjälp, då är det bevisat att han var delaktig. Är det inte nödvändigt i så fall att få tag på gärningsmannen? Resonemanget kan inte bli att Brasa inte vet vem han hjälpte, eller vägra tala om detta. Vi får inte glömma ekonomiska anspråk från Eva Fischer och försäkringdbolaget. Det blir faktiskt intressant hur man löser skadeståndsanspråk från målsägare om man inte har en gärningsman.
Han kommer bli fälld som gärningsman, dvs mordbrand, och inte någon medhjälp då hans "medhjälp" får anses så stor att den konstituerar medgärningsmannaskap. Fast jag tror att domstolen kommer det anse utrett att det är Drbrasa som tänt på. Ensam.

Och det går alldeles utmärkt att fälla någon för medhjälp utan att ha en huvudgärningsman. Och det går alldeles utmärkt att döma att den som fälls för medhjälp ska betala skadestånd.

Var får du allt ifrån?
Citera
2012-06-05, 02:44
Medlem
Uphills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wilmerxy
Ytterligare en tanke jag haft:

Han köpte ju 2 dunkar á 20 liter.
Vi har hela tiden förutsatt att han skulle ha dem för branden. Har man hittat dem på brandplatsen?

Jag föreställer mig en möjlig plan till ett alibi.
-Han har en svart Volvo HXO eller vad det var för reg.nr, på reparation i Norrland.
-Han har pappas Toyota i Stockholm.
-Han har 40 (möjliga) extra litrar bränsle.
-Ha har en flygbiljett kl 8.50 den 24/2

Ifall han undviker att synas under eftermiddag och kvällen, tuttar på, och åker med pappas Toyota upp till Umeå. Med hjälp av extradunkarna kan han lätt ta sig dit utan att bli filmad vid någon bensinstation.

Vid en förfrågan från polisen kan han då lugnt säga att han varit i Norrland sedan den 23:e. valde att åka upp till Norrland tidigare, att han därför inte utnyttjade flygbiljetten. Det under förutsättning att polisen hade upptäckt att han hade en flygbiljett bokad i sitt namn.

Han har sedan -som han gjorde ändå -tagit Volvon ner.

Bara en tanke

Bra tanke!

Men det spretar lite grann.

Om DrBrasa inte skulle använda de 2x20 litrarna diesel till att tutta på den nyköpta villan, så återstod endast tio liter tändvätska (+ ett fempack tändare) att transportera till huset, dvs knappt tio kilo.

Varför köpte han då pulkan?
Det var ju för att 50 kg var för tungt att bära.

Brasa behövde pulkan för att tillbehören till mordbranden var för tunga att bära

Edit
För övrigt behövs en tratt för att tanka en bil med vattendunkar.
Köpte han någon tratt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in