Citat:
Ursprungligen postat av Lekatt
FB inlägg 5235 sid 437
http://www.expressen.se/nyheter/sambon-om-gpsen-valdigt-obehagligt/
i artikeln ovan säger ML att han tror det var någon som väckte han, "Lasse" som brukar sköta detta men han var i Umeå. (Då borde mobilen ringt?)
Motsäger att mobilen inte var igång, kanske fanns fler mobilnummer.
Nog måste det kunna följas upp om
tvättmaskinerna varit igång under natten via elförbrukning/datum.
Ang mobiltrafik mot master. Kollar man all ev mobiltrafik eller mot ett speciellt mobilnummer
Citat:
Ursprungligen postat av couguar
Tack för svaret!! Man borde väl kunna tolka detta som att det var en man och inte en kvinna som vakten såg (eller tror sig såg)?
Om GPS:en i Dr Brasas bil har varit i närheten av Schein-villan när branden startade måste ju ändå Dr Brasa "veta" vem som har använt hans bil vid detta tillfälle och därmed varit på "brottsplatsen" om han själv hävdar att han inte har varit där (jag förstår att denna fråga är besvärande för Dr Brasa) .... Kan Dr Brasa inte säga något namn på vem som isf skulle ha lånat hans bil vid denna tidpunkt och heller inte anmält bilen som "stulen" vid detta tillfälle är han ju ganska inmålad ... det håller kanske inte rättsligt men det är ju uppenbart, han borde ju göra allt för att för att gärningsmannen åkte fast om han själv inte var anstiftare ....
Om det är på det viset att alla dessa indicier på Brasa inte räcker för att fälla honom är det faktiskt slöseri med skattepengar att hålla honom häktad.
Juridiken har blivit för oförutsägbar i Sverige om denna diskussion skall pågå in i absurdum.
Enligt min syn på saken är avsaknad av fingeravtryck lika graverande som fingeravtryck, det visar att det var planerat, och det vet alla som läst en deckare eller sett på TV att man skall akta sig för att lämna fingeravtryck. Måste en brottslig spotta eller blöda på plats för att bli fälld? Vad är det som gör att alla tycker det måste finnas DNA?
Om vi driver den linjen har många dömda rätt till resning. Om domen inte grundade sig på DNA eller fingeravtryck.
Är det för att Brasa är läkare som det behövs mer bevisning än i andra brottmål?
När det finns ett samband mellan föremål som hittats på brottsplatsen och Brasas inköp på Biltema, måste det räcka om inte det finns en bättre förklaring än en folkbildningsbrasa långt tidigare i träsket. Av förhören framgår att det finns inga vettiga förklaringar till något, Brasa svarar inte på enkla frågor på ett sätt att frågorna kan anses besvarade.
Varför åkte Brasa till Albano mitt i natten när han har en bostad, har Brasa och Dråsa ingen tvättmaskin i hemmet i träskvillan? Är det logiskt att han först åker tunnelbana och sen tvättar, när han har bil och antagligen tvättmaskin hemma? Mitt i natten?
Vad tvättade han? Varför tvättade han? Har han tid att tvätta på nätterna?
Frikänns Brasa kommer det bli standard alibi att påstå att man var in tvättstugan.