2012-04-15, 11:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xacuti
Min fetstil.
Bevis så som tex?

Jag har följt och läst hela tråden, och min väldigt okvalificerade gissning är att Dr.Brasa faktiskt har en chans till friande dom.. Tyvärr!

Inte sjutton häktar man någon bara för att man har köpt 20 flaskor tändvätska. Självklart måste polisen ha mer bevis.
Citera
2012-04-15, 12:25
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugohundratolv
Inte sjutton häktar man någon bara för att man har köpt 20 flaskor tändvätska. Självklart måste polisen ha mer bevis.
Om 20 flaskor tändvätska av samma märke har anträffats på brottsplatsen så - JO! Då räcker det definitivt för häktning, kanske till och med fällande dom.
Citera
2012-04-15, 12:34
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerk
Tänk om Mållgan tände på?
Och så är vi där igen, där folk tror att det går att skylla på vad som helst och att en åklagare måste motbevisa minsta lilla invändning från den tilltalade.

Jo, jag känner till fallet med "Mållgan". Nu friades inte den åtalade i det fallet pga av att domstolen fann hans berättelse trovärdig (En norsktalande Mållgan som körde bilen) utan det faktum att det inte fanns ett jota som band mannen till förarplatsen. Efterföljande polis hade inte sett honom köra bilen och det hade gått så lång tid mellan att bilen stannade och hittades att en förare mycket väl hade kunnat lämna platsen.
Citera
2012-04-15, 12:38
Medlem
Citat:

Ok då förstår jag. Tänkte att du kanske visste om något mera...skall bli mkt intressant när fup släpps. Jag undrar verkligen hur Brasan betett sig i förhören!

Du har lyckats bra med din tråd! Fair Play...
Citera
2012-04-15, 13:33
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NowhereToGo
Var förhållandet på nedgång redan innan brasan?

Dr Brasa har ju en tendens att lämna gravida sambos/fruar ;-)
Dr Åsna fick smaka på samma medicin som DrBrasas ex

Jag känner inte paret och den här uppgiften kommer inte från mig.

1. Samma användare som fått höra från polishåll om tändvätskan en månad innan den uppgiften kom ut i media postade på tråden att polisen visste att samboparets förhållande redan var "emotionellt" över. Posten ligger kvar.

2. En sen natt för ca två veckor sedan postade någon att Dr Brasa skulle haft en annons ute på en kontaktsite av en art där det var lite mer "rakt på sak" som gällde. Posten raderades inom någon minut.

Om 2. stämmer kan det finnas spår i ML:s dator som polisen hittat, därav 1.

Dråsa kan ha hittat uppgifterna i datorn, något sms eller helt enkelt kommit på Dr Brasa när han vänstrade. Om denna teori stämmer så förklarar det mycket om Dråsas prat om att han köper sitt drömboende där han ska bo osv... Hon var redan ute ur ekvationen. Och när allt kommer omkring tycker jag att ett havererat förhållande är en betydligt rimligare förklaring till att förvägra henne att stå med på köpekontraktet än att hon var en A-kändis. Att Dråsa tycker att en laddsladd är viktigare än att träffa sitt enda barns far och livspartner tyder väl också på att denna uppgift bör tas på allvar.

(Jag skäms lite över den här posten efter gårdagens diskussion om Littorinaffären, men uppgiften fanns i tråden långt innan han kom upp på tapeten.)

Någon på tråden som vet mer? Går det att hitta Dr Brasas annons? Om Polisen kunde borde vi inte vara sämre?
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-04-15 kl. 14:01.
Citera
2012-04-15, 13:45
Medlem
Brutes avatar
Citat:

Ja, den lilla indicien att hans nyinköpta villa med tillhörande bygglovsavslag har brunnit upp, är ju en annan del som bidrar.

Vad jag vill ha sagt är att en mystisk brand där det kan finnas ekonomiska motiv, i kombination med dokumenterat och erkänt inköp av stora mängder tändvätska i nära anslutning mycket väl kan vara tillräcklig grund för häktning.

//Brute
Citera
2012-04-15, 13:45
Medlem
Fula Gubbens avatar
En del glada hobbyjurister här tycks bortse från den omfattande motiv-bilden som ligger Dr Brasa i fatet. Jämförelser med t ex Gryningspyromanen är ganska meningslösa.

Vem hade något att vinna på mordbranden? Dr Brasa, 2 gånger om t o m.

Vad vet vi om Dr Brasa? Ja, bl a att han tänt eldar förr när det gäller att komma ur knepiga situationer. Samt att en inhandlade en absurd mängd tändvätska kort före Schein-branden.

Vad mer behöver man veta? Ett satellitfoto där han står och tuttar på med ett maniskt leende? Ett raderat SMS till Åsa-Gåsa som säger 'Tänt vare här :-) Puss <3' ?

Finns väl någon viss teknisk möjlighet att Dr Brasa frias från mordbranden, liksom ju faktiskt Joy Rahman gjorde. I slutändan visste varenda kotte att vederbörande var skyldig likafullt.

- F.G
Citera
2012-04-15, 13:54
Medlem
jamenvaddårås avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag känner inte paret och den här uppgiften kommer inte från mig.

1. Samma användare som fått höra från polishåll om Tändvätskan en månad innan den uppgiften kom ut i media postade på tråden att polisen visste att samboparets förhållande redan var "emotionellt" över. Posten ligger kvar.

2. En sen natt för ca två veckor sedan postade någon att Dr Brasa skulle haft en annons ute på en kontaktsite av en art där det var lite mer "rakt på sak" som gällde. Posten raderades inom någon minut.

Om 2. stämmer kan det finnas spår i ML:s dator som polisen hittat, därav 1.

Dråsa kan ha hittat uppgifterna i datorn, något sms eller helt enkelt kommit på Dr Brasa när han vänstrade. Om denna teori stämmer så förklarar det mycket om Dråsas prat om att han köper sitt drömboende där han ska bo osv... Hon var redan ute ur ekvationen. Och när allt kommer omkring tycker jag att ett havererat förhållande är en betydligt rimligare förklatring till att förvägra henne att stå med på köpekontraktet än att hon var en A-kändis. Att Dråsa tycker att en laddsladd är viktigare än att träffa sitt enda barns far och livspartner tyder väl också på att denna uppgift bör tas på allvar.

(Jag skäms lite över den här posten efter gårdagens diskussion om Littorinaffären, men uppgiften fanns i tråden långt innan han kom upp på tapeten.)

Någon på tråden som vet mer? Går det att hitta Dr Brasas annons? Om Polisen kunde borde vi inte vara sämre?
Den här teorin är inte dum alls.
Att hon tagit 20000 bilder på ungen tycker jag tyder på att hon är fixerad vid dottern på ett onormalt sätt. Och sen har vi hunden som ska med överallt.
Det kanske inte fanns så mycket tid och intresse kvar för dr brasa.
Inte den första kvinnan i världshistorien som tappar intresset för karlen när hon fått barn.
Den här resan hem till mamma kanske inte alls var planerad. Hon kanske drog efter ett gräl.
Dråsa säger: Nu tar jag ungen och åker hem till mamma.
Då tar dr brasa och eldar upp huset.
Citera
2012-04-15, 14:02
Medlem
Fula Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jamenvaddårå

...för att fira sin nyvunna frihet!

Fullt möjligt att den misslyckade Schein-investeringen löpt parallellt med en sönderfallande relation, vilket kanske skulle förklara Åsa-Gåsas kylslagna kommentarer i början av affären. Problemet för henne är, i så fall, att relationen inte hann ta officiellt slut innan Dr Brasa blev berömd pyroman, och hon blir därför automatiskt insyltad så som varande partner både i sängen och i business. Aj aj aj! Hade det bara hunnit gå 1-2 månader från att de separerade tills dess att Dr Brasa lät sin Zippo-tändare tala så hade Åsa-Gåsa sannolikt varit höjd över alla misstankar. Istället sitter hon med ena foten kvar i kvicksanden...

Allt spekulation givetvis. Det är därför vi är här.
Citera
2012-04-15, 14:04
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Den här resan hem till mamma kanske inte alls var planerad. Hon kanske drog efter ett gräl.
En inte helt otänkbar tanke!

Trots vad folk här än skriver om Dr Brasa, han är faktiskt inte helt dum i huvudet. Hans agerande tyder ju verkligen på ett impulsivt handlande, kanske till och med under inflytande av alkohol och ilska. Kanske är det så enkelt och det skulle förklara hans otroligt dåliga planering av branden.
Citera
2012-04-15, 14:15
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Den här teorin är inte dum alls.
Att hon tagit 20000 bilder på ungen tycker jag tyder på att hon är fixerad vid dottern på ett onormalt sätt. Och sen har vi hunden som ska med överallt.
Det kanske inte fanns så mycket tid och intresse kvar för dr brasa.
Inte den första kvinnan i världshistorien som tappar intresset för karlen när hon fått barn.

Tror att den på senare tid allt mer rudimentära mamabloggen som Dråsa skrev före branden bör ge bränsle till den här teorin också. Det var väl inte lika kul att blogga längre då den perfekta familjelyckan bara var en urgröpt mediefasad.
Senast redigerad av SuperTeflon 2012-04-15 kl. 14:59.
Citera
2012-04-15, 14:30
Medlem
Yoga-Millans avatar
Det är väl bara en märklig slump att det finns en till i ÅV`s liv som råkar ut för bränder och dessutom har fantastiska upplägg för fastighetsaffärer, för ”såna” finns väl i var och varannan stuga – eller?
Har DrBrasa och ÅV hållhakar på varandra, och kan man ha fått lite inside information gällande upplägg av fastighetsaffärer, bränder och försäkringar från den gamle ”vännen”

Tittade i Sveriges befolkning 1980 och 1990
1980 finns ÅV hela familj på samma adress där hennes mamma i dag bor. Och dit hennes pappa senare flyttade igen, men
1990 finns ÅV boendes på Vallgatan 22 i Sundsvall med sin Pappa, han står fortfarande som gift, men uppenbart separerad då modern och sonen finns kvar på den förra (och nuvarande) adressen. Inget konstigt så långt.
Men det märkliga är att i hushållet bor förutom ÅV och hennes pappa ytterligare en MAN ! (L*rs B*n*y V*km*n) När man googlar honom finns han som delägare i ett omtalat fastighetsbolag som förutom allt annat ”råkar” ut för bränder. Fastighetsbolag som för övrigt består av en total koncernhärva som är stört omöjlig att följa.
Sambo/kulbo

http://dagbladet.se/nyheter/timra/1.1295283-hyreshuset-brann-ner-till-grunden
http://dagbladet.se/nyheter/timra/1.156591-flerfamiljshuset-gick-inte-att-radda
http://st.nu/medelpad/timra/1.2719824-hyresvarden-kan-inte-nas-av-boende-i-vivstavarv

Det finns en gammal flashbacktråd här om bolaget på https://www.flashback.org/t717037p4
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in