2012-03-20, 10:41
Medlem
det normala är trots allt att folk har aktiebolag dit alla intäkter går och lön tas bara ut i den takt som behov finnes för (under gränsen för statlig inkomst skatt). Aktiebolaget blir som en stor spargris, är tanken, från vilken man sedan kan plocka ut pengar när behov uppstår.

Detta är alltså inte olagligt förstås. Man måste betala bolagsskatt för de pengar som inte görs av med (vinsten, förenklat) samt att man måste betala skatt och sociala när man väl tar ut lön.

Här öppnar då enskilda firman upp för mycket mer "intressanta" upplägg.

Det är för mig helt omöjligt att förstå hur sjukhus kan anlita enskilda firmor som leverantörer. Jag kan förstå om det rör sig om att person X hyrs in och person X har en enskild firma. Men när person Z, Å, F, K, P - och så vidare... hyrs in av person X enskilda firma då fins det anledning att rygga tillbaks. En enskild firma är trots allt en privatperson, samma org-nummer, och varför skulle någon välja att använda detta för storskalig leverans av bemanningstjänster - om inte för att hamna så långt under radarn som möjligt.

Här vill jag förstås understryka att jag uttrycker mig i generella termer och inte har någon insyn i hur exempelvis ML eller ÅV bedriver sin verksamhet och varför.
Citera
2012-03-20, 10:53
Medlem
Flashback borde omedelbart skicka en golfare till den lokala golfklubben för att snappa upp saftigt knivhuggsskvaller.
Citera
2012-03-20, 11:21
Medlem
Flisan007s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Lite OT, men kaffebryggare och timer? Är det inte svårt att starta en brand med en kaffebryggare? Ok, kaffet kan torrkoka bort och kannan bli överhettad, men brand...?
Ingen bodde väl i huset, så då kan ju inte kaffebryggaren "glömmas" på.
Citera
2012-03-20, 11:27
Medlem
constants avatar
Ann Helena Rudberg har en blogg, i vilken hon skriver:
"Magnus Lundberg säger att han inte kan bli straffad ifall det skulle vara så att han har tänt på (bensin på sexton ställen runt huset) för han har köpt huset."
Hon verkar skapligt insatt, men det framgår inte varifrån hon fått den av mig fetade uppgiften. Från häktningsförhandlingen kanske?
Citera
2012-03-20, 11:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av constant
"Magnus Lundberg säger att han inte kan bli straffad ifall det skulle vara så att han har tänt på (bensin på sexton ställen runt huset) för han har köpt huset."
Hon verkar skapligt insatt, men det framgår inte varifrån hon fått den av mig fetade uppgiften. Från häktningsförhandlingen kanske?

hehe, Ann Helena Rudberg är också ngt galen, avdankad DN-reporter som tycker synd om sig själv och skriver flummiga new age analyser om aktuella frågor på sin progg, klart att hon också ska ha en bi-roll i denna kändis-soppa
Citera
2012-03-20, 11:40
Medlem
Flisan007s avatar
Det fanns en annan intressant sammanställning av deras husaffärer på den bloggen:
http://annhelenarudberg1.blogspot.se/2012/03/stackars-robinson-asa.html
Citera
2012-03-20, 11:42
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Vet vi? Hur då? Den uppgiften finns väl knappast i tråden...?

Källa?

ML blev gripen i deras gamla villa när han var på altanen med dottern och Åsa på övervåningen. Inte i Scheins villa om det var det du menade.

Citat:
Ursprungligen postat av constant

Det är Eva Fischer som säger det där om 16 ställen i en tidningsartikel.
Citera
2012-03-20, 11:53
Medlem
ua571cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
ML blev gripen i deras gamla villa när han var på altanen med dottern och Åsa på övervåningen. Inte i Scheins villa om det var det du menade.

Nä, det var inte det.

Citat:
ML och Dr.Å var inte längre sambos när branden skedde.

Citat:
Ja vi vet att Åsa sagt det till polisen men precis som polisen konstaterade så fanns han ändå i villan när dom grep honom.

"Vi vet"? Jag visste inte. Undanhåller ni i tråden information för mig? Eller har jag läst någonting slarvigt. Det känns som det var ny info för mig.

Som sagt: Källa???
Citera
2012-03-20, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flisan007
Ingen bodde väl i huset, så då kan ju inte kaffebryggaren "glömmas" på.
Det är inte nödvändigt att polisen tror att branden hade naturliga orsaker. Så länge ingen person kan knytas till kaffekokaren och mordbranden, så går mordbrännaren säker. (grannarna till mordbrandplatsen har dock utsatts för stor risk)
Citera
2012-03-20, 12:26
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Lite OT, men kaffebryggare och timer? Är det inte svårt att starta en brand med en kaffebryggare? Ok, kaffet kan torrkoka bort och kannan bli överhettad, men brand...?
Framför allt är det skitdåligt om man inte vill att det ska se ut som en mordbrand med fördröjning. Man kan inte räkna med att kaffekannan och timern brinner upp så fullständigt att de inte kan identifieras.
Citera
2012-03-20, 13:04
Medlem
Parzivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man kan inte räkna med att kaffekannan och timern brinner upp så fullständigt att de inte kan identifieras.

Vi har nog hamnat lite OT. Jag håller helt med, det blir väldigt starka indikationer på planerat mordbrand som kriminalteknikerna med stor sannolikhet kan identifiera. Däremot lämnar tillvägagångssättet större utrymme för andra gärningsmän eftersom det inte går att visa exakt när anordningen installerades. Hursomhelst, sådana finurligheter hade MGM i detta fall ingen tanke på, det var mer pang på rödbetan som gällde.
Citera
2012-03-20, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ua571c
Nä, det var inte det.

"Vi vet"? Jag visste inte. Undanhåller ni i tråden information för mig? Eller har jag läst någonting slarvigt. Det känns som det var ny info för mig.

Som sagt: Källa???

Trodde det redan framkommit i tråden. Men Magnus var anhållen i sin frånvaro och efterlyst. Det man gjorde från polisen sida var att skicka en patrull från Örebropolisen till hans folkbokföringsadress där han inte fanns. Då kontaktade man Åsa som sa att hon och Magnus inte var sambo. Men efter lite kartläggning så insåg polisen att Magnus trots allt fanns hos Åsa och åkte hem till henne och där fanns Magnus mycket riktigt. När man gjorde husrannsakan så ansåg inte Åsa att polisen hade rätt att ta hennes saker eftersom dom inte var sambo utan polisen hade bara rätt att ta Magnus saker. Det struntade polisen i och tog även hennes dator, mobil och jag tror dom t o m tog skrivaren (men det kan ha varit felaktig uppgift). Trots att dom inte var sambo. Det är det som Åsa hakar upp sig på. Att dom tog hennes saker fast Magnus inte bodde där. Hon är ju inte misstänkt för något brott, hon hade ju alibi och därför borde inte polisen ha rätt att ta hennes grejer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in