• 1
  • 2
2012-03-10, 21:42
Medlem
ankan666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
När det har exploderat så har folk svetsat i fälgarna!!
Inte så fiffigt när det är tryck i hjulet överhuvudtaget.
aha, svetsat i fälgarna med däcken på?? oooookej, ja man lär så länge man lever.
Citera
2012-03-11, 04:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankan666
aha, svetsat i fälgarna med däcken på?? oooookej, ja man lär så länge man lever.
Ja svetsa och svetsa han som dog för något år sen skulle hjälpa en kund att fixa en buckla i en plåtfälg och värmde lite försiktigt på fälgen för att plåten skulle bli mjukare,genial snabb ide som inte visade sig vara så lyckad en duktig mekaniker för övrigt och snäll.
Citera
2012-03-11, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glutti
Ska ju ersätta reservhjul, och det som gäller på dem är väl max 70. Bör alltså inte köra på skum mer än nödvändigt.

Väldigt intressant och informativt inlägg, tack för att du delar med dig av dina kunskaper.
Punkaspray kan fungera utmärkt att köra på flera tusen mil bara man följer instruktionerna på burken.
Nu vet jag inte exakt vad som står men i det stora hela så ska man:
1 Tömma ur all luft ur däcket.
2 Plocka bort spiken/stenen eller vad det nu är som orsakat punkan om det går.
3 Fylla däcket med punkasprayen tills den är tom.
4 Pumpa däcket till önskvärt lufttryck.
5 Köra långsamt, ca 50km/h i några kilometer så att skummet fördelas över hela ytan inuti däcket.

När man gjort det så är det faktiskt stor chans att däcket håller trycket hur länge som helst, och man kan ligga i 200km/h med däcket om man nu känner för det. Det kommer inte att explodera. Det värsta som kan hända är att man fortfarande har en pyspunka. Men har man sjysst däckmönster så är det värt att chansa, kostar bara runt 70 spänn för en punkaspray.
Många som misslyckas med punkaspray har ofta inte läst instruktionerna på burken.
Citera
2012-03-12, 05:26
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Oktor
Väldigt intressant och informativt inlägg, tack för att du delar med dig av dina kunskaper.
Punkaspray kan fungera utmärkt att köra på flera tusen mil bara man följer instruktionerna på burken.
5 Köra långsamt, ca 50km/h i några kilometer så att skummet fördelas över hela ytan inuti däcket.

När man gjort det så är det faktiskt stor chans att däcket håller trycket hur länge som helst, och man kan ligga i 200km/h med däcket om man nu känner för det. Det kommer inte att explodera. Det värsta som kan hända är att man fortfarande har en pyspunka. Men har man sjysst däckmönster så är det värt att chansa, kostar bara runt 70 spänn för en punkaspray.
Många som misslyckas med punkaspray har ofta inte läst instruktionerna på burken.
Japp helt rätt.

Har nämligen egen praktisk erfarenhet av däckskum då det efter ett verkstadsbesök satt en popnit i ena däcket så det lät som jag körde omkring med ett vinterhjul på sommaren.

Ur med popniten och så fylla på med däckskummet enligt instruktionerna på burken och det höll sen tills däcket var utslitet och även om en Fiat Punto 75Hk inte kan köra i 200 så nog går den upp till 170 iaf
Citera
2012-03-12, 05:56
Medlem
actionbents avatar
Så mycket skum är det inte frågan om utan en vätska man trycker in i däcket. Som tränger ut och sätter igen minder hål och lägger sig som en hinna med tiden på insidan av däcket. Däckskum är en tjock korv som man lägger in i däcket innan man krängde på det på fälgen, används nog bara inom rally.
Citera
2012-03-12, 07:46
Medlem
Jag kör för närvarande med punkteringsspray i ett av vinterdäcken. Var på verkstad och försökte få det lagat men det var pyspunga även efter det. Det läcker vid fälgkanten p.g.a. rost och där täppte däcksmummet till så däcket håller nu trycket. Däremot är det obalans i däcket så jag inte kan/vill köra över 95 km/h.
Citera
2012-03-12, 15:36
Medlem
Gluttis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Oktor

En kollega gjorde precis det du sa. Det började läcka ur däcket efter 15 minuter.
Tack för att du uppskattade informationen.
Citera
2012-03-12, 21:04
Medlem
Ja som sagt Glutti, ibland fungerar det och ibland inte. Synd att det inte fungerade för din kollega.
Själv har jag använt mig av punkaspray vid 3-4 olika tillfällen och det har fungerat alla gånger. Oavsett så är det iallafall värt en chansning tycker jag med tanke på att en punkaspray bara brukar kosta runt 70kr på macken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in