2012-03-08, 20:41
Medlem
HappyFish11s avatar
Undrar vad en "misskött kredit"-anmärkning innebär?

Är det ungefär som en anmärkning hos KFM eller är det värre?

Vad hindrar den en från att göra och vilka komplikationer tillkommer av den?
Citera
2012-03-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappyFish11

Läs här https://www.minuc.se/minUC/fragor--s...arkningar.html, exempelvis om "Varför har jag en misskött kredit?" och "Vad är en anmärkning?".
Såvitt jag förstår det så innebär en misskött kredit detsamma som en betalningsanmärkning, vilket innebär att du under 3 år får det väldigt svårt att ta lån eller handla något på kredit.

/Per
Citera
2012-03-08, 21:10
Medlem
I vissa sammanhang är det precis som en betalningsanmärkning och i vissa inte.
Uppgifter om misskötta krediter visas bara för banker och andra kreditgivare.
Det är alltså inget som syns för en hyresvärd eller telebolag, men du ska inte räkna med att bli beviljad något kreditkort eller banklån den närmsta tiden.
Citera
2012-03-08, 21:12
Medlem
Citat:

KFM utfärdar inga betalningsanmärkningar. Så fort du betalar av skulden till kronofogden så försvinner du därifrån.

UC sparar däremot denna information i 3 år och det är detta som kallas betalningsanmärkning.
Citera
2012-03-08, 21:25
Medlem
HappyFish11s avatar
Jag är för tillfället inte i behov av någon kredit eller banklån. Söker dock ny lägenhet så är ganska positivt överraskad om det nu inte visas för bostadsbolag.

Har det någon inverkan på beslut i fråga om csn? Går andra året på en tre-årig högskoleutbildning. Påverkar det csn:s beslut nästa gång jag ansöker om studiemedel?
Citera
2012-03-09, 09:16
Medlem
Citat:
Jag är för tillfället inte i behov av någon kredit eller banklån. Söker dock ny lägenhet så är ganska positivt överraskad om det nu inte visas för bostadsbolag.

Har det någon inverkan på beslut i fråga om csn? Går andra året på en tre-årig högskoleutbildning. Påverkar det csn:s beslut nästa gång jag ansöker om studiemedel?

När jag var yngre hade jag en handfull betalningsanmärkningar och ett ekonomiskt tänk som en 5 åring, trotts detta så har CSN aldrig nekat mig något, jag tror inte dom bryr sig om betalningsanmärkningar öht.
Citera
2012-03-09, 14:55
Medlem
Citat:

Det finns några olika benämningar på olika sorters anmärkningar.
Jag har själv haft en "missbruk av kontokortkredit" då jag enligt banken betalade kontokortkrediten Nordea VISA GOLD för sent.

Oavsett om de hade rätt eller fel ligger denna kvar 2 el. 3 år och fungerar ungefär som en betalningsnamärkning när man ska låna hos en bank och ev. även hos alla som tar UC men det vet jag inte.

En betalningsnmärkning kan man reagera på och bestrida. Frågan är om man kan det med dessa? Ingen verkar veta detta. Jag har suttit i långa diskussioner med UC och Datainspektionen för att försöka få mina kunskapshål täckta utan resultat.

Vad än värre är såg jag av misstag på en skärm på Nordea i förra veckan när jag var inne och avslutade mitt konto att det stod INKASSO på skärmen i en historik lista. De har alltså kvar min anmärkning fortfarande efter 9 år vilket tyder på brott mot Personuppgiftslagen. Detta ska jag också ta tag i snart.
Citera
2012-03-09, 14:57
Medlem
Citat:

CSN lånar ut utan hänsyn till kreditvärdighet generellt. Det är bara om man gjort något förseelse som har med CSN att göra som det påverkar.

Det kan mycket väl vara så att hyresvärdar inte bryr sig om missbruk av kredit, endast betalningsanmärkningar, jag tror att det är så.
Citera
2012-03-09, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilng
I vissa sammanhang är det precis som en betalningsanmärkning och i vissa inte.
Uppgifter om misskötta krediter visas bara för banker och andra kreditgivare.
Det är alltså inget som syns för en hyresvärd eller telebolag, men du ska inte räkna med att bli beviljad något kreditkort eller banklån den närmsta tiden.

Jag blev hösten 2006 beviljad bolån på 4,4 mkr när jag redan hade lån på 2,5 mkr trots missbruk av kontokortkredit så det är troligen inte lika allvarligt som betalningsnmärkning i de flesta fall.

Dock var det 2006 och mycket har ändrats och jag hade kanske tur
Citera
2012-03-10, 10:23
Medlem
Kompiiitens avatar
Kan bli svårt att låna pengar, men har du en bra kontakt med ditt lokala bankkontor så borde det inte vara ett problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in