• 1
  • 2
2012-03-08, 23:19
Medlem
Christopher.s avatar
Ha mål och budget. Ha så få fasta avgifter som möjligt, dvs ingen avbetalning etc utan köp kontant eller låt det vara. Unna dig saker inom din budget. Man behöver inte leva som en kyrkråtta, pengar är trots allt till att spenderas men spenderandet ska ske inom budgeten.
Citera
2012-03-09, 00:50
Medlem
storm79s avatar
Boende, mat, försäkringar, lån, kläder, nöje.
Räkna ut en ungefärlig månadskostnad för ovanstående. Vad har du kvar? Flytta hälften av det till sparande på ett sätt där du inte kommer åt det, tex kapitalförsäkring där du inte kommer åt pengarna direkt iaf.

Efter ett par månader har man vant sig vid att det finns lite mindre pengar att spendera och ändrar betendet, och efter ännu lite längre blir det ett självändamål att spara. Första gången jag kom över 100' på sparkontot var jag rätt lycklig...
Citera
2012-03-09, 08:51
Medlem
Jag är en hopplös "lev nu"-människa. Jag har inga extravaganta utgifter på något sätt (även om jag är lite väl förtjust i knark men det är en rätt liten post ändå.) men jag har alltid bara haft ströjobb både svart och vitt men kan helt enkelt inte motivera mig till att ta fler arbetstimmar när jag ser att jag kommer få ut så jag klarar mig för månaden. I mitt fall när jag är säker på att lönen kommer landa på typ 7-8000. Vartenda arbetstimme efter det känns lite som att långsamt såga av sig foten.

Så då blir det oundvikligt att jag i 9 av 10 fall tar semester resten av månaden istället och är nöjd med livet för stunden, så mycket sparande är det alltså inte tal om
Citera
2012-03-12, 19:37
Medlem
TripleXLs avatar
- Inga jävla svenne banan thailand resor..
- Ingen tobak
- Alkohol inom kontrollerade former (inga krogbjudningar till otacksamma idioter)
- Funderar minst 3 veckor efter jag sett något som jag kan tänkas vilja ha - är det inom budget? behöver jag verkligen detta ? efter 1 vecka med den nyinköpta varan, kommer den vara lika het då ? 9 fall av 10 är svaret NEJ
- Den viktigaste grundregeln för all ekonomi enligt mig ... DU KAN ENBART VARA SÅ RIK SOM NÅGON ANNAN ÄR FATTIG ! ge fan i att ge bort dina pengar till giriga företagare och krögare som vill våldta dig. Sätt dig in i och läs på om din egen ekonomi istället.
Senast redigerad av TripleXL 2012-03-12 kl. 19:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in