• 1
  • 2
2012-03-08, 23:19
Medlem
Christopher.s avatar
Ha ml och budget. Ha s f fasta avgifter som mjligt, dvs ingen avbetalning etc utan kp kontant eller lt det vara. Unna dig saker inom din budget. Man behver inte leva som en kyrkrtta, pengar r trots allt till att spenderas men spenderandet ska ske inom budgeten.
Citera
2012-03-09, 00:50
Medlem
storm79s avatar
Boende, mat, frskringar, ln, klder, nje.
Rkna ut en ungefrlig mnadskostnad fr ovanstende. Vad har du kvar? Flytta hlften av det till sparande p ett stt dr du inte kommer t det, tex kapitalfrskring dr du inte kommer t pengarna direkt iaf.

Efter ett par mnader har man vant sig vid att det finns lite mindre pengar att spendera och ndrar betendet, och efter nnu lite lngre blir det ett sjlvndaml att spara. Frsta gngen jag kom ver 100' p sparkontot var jag rtt lycklig...
Citera
2012-03-09, 08:51
Medlem
Jag r en hoppls "lev nu"-mnniska. Jag har inga extravaganta utgifter p ngot stt (ven om jag r lite vl frtjust i knark men det r en rtt liten post nd.) men jag har alltid bara haft strjobb bde svart och vitt men kan helt enkelt inte motivera mig till att ta fler arbetstimmar nr jag ser att jag kommer f ut s jag klarar mig fr mnaden. I mitt fall nr jag r sker p att lnen kommer landa p typ 7-8000. Vartenda arbetstimme efter det knns lite som att lngsamt sga av sig foten.

S d blir det oundvikligt att jag i 9 av 10 fall tar semester resten av mnaden istllet och r njd med livet fr stunden, s mycket sparande r det allts inte tal om
Citera
2012-03-12, 19:37
Medlem
TripleXLs avatar
- Inga jvla svenne banan thailand resor..
- Ingen tobak
- Alkohol inom kontrollerade former (inga krogbjudningar till otacksamma idioter)
- Funderar minst 3 veckor efter jag sett ngot som jag kan tnkas vilja ha - r det inom budget? behver jag verkligen detta ? efter 1 vecka med den nyinkpta varan, kommer den vara lika het d ? 9 fall av 10 r svaret NEJ
- Den viktigaste grundregeln fr all ekonomi enligt mig ... DU KAN ENBART VARA S RIK SOM NGON ANNAN R FATTIG ! ge fan i att ge bort dina pengar till giriga fretagare och krgare som vill vldta dig. Stt dig in i och ls p om din egen ekonomi istllet.
Senast redigerad av TripleXL 2012-03-12 kl. 19:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in