2012-03-08, 17:01
Medlem
Hej!

Nu är det så att beep-testet är på igen imorgon, fin som läraren är larmade hon oss knappt en vecka tidigare så jag fick träna i början av veckan och har tagit det lite lugnt idag.

Men jag undrar ifall det finns någon som har några sista minuten tips?
Jag vet att det finns olika varianter på beep-testet också, men generellt sett så har de testen jag tagit tidigare alltid varit väldigt utmattande. De flesta kom inte förbi nivå 6, jag och en annan tjej var kvar till strax under 9 - det värsta är ju att man inte få dricka vatten så man blir ohyggligt torr.

Mer än hälften av klassen var seriösa idrottare men kom inte heller speciellt långt, kanske till 12 - och då räknar man in att killarna har naturligt bättre kondition än tjejer (syreupptagningsförmåga).

Så finns det någon snäll som har lite tips om saker? Det jag har gjort tidigare är att jag inte har börjat jogga förrän det verkligen behövs och ingen högre fart förrän senare.

Desperat hjälp någon?
Citera
2012-03-08, 17:04
Medlem
SiSeniors avatar
Det är ingen långvarig konditionsutmaning och då finns det inte mycket du kan göra för att påverka dina resultat. Du är så uthållig som du är helt enkelt. Sköt kosten som vanligt idag och under morgondagen innan testet. Mer kan du egentligen inte göra.
Citera
2012-03-08, 17:06
Medlem
Venditas avatar
Hitta en rytm där du precis hinner till linjen innan pipet, spring inte före och "Vila", det är bevisat att du förlorar på att inte hålla rytmen.
Citera
2012-03-08, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vendita
Hitta en rytm där du precis hinner till linjen innan pipet, spring inte före och "Vila", det är bevisat att du förlorar på att inte hålla rytmen.

Som han säger. Försök få till det så att du passerar linjen precis och igen precis efter nästa startbeep så att du hela tiden har ett "flow" istället för att stanna upp hela tiden.
Citera
2012-03-08, 17:10
Medlem
kommunistturkens avatar
Under testet, undvik mycket start och stop, som någon sa innan, hitta en naturlig rytm. Själv brukar jag gärna se till att jag har gott om plats för att kunna ta ut längre svängar, liksom båga runt för att inte stanna å tappa fart, känner personligen att jag sparar mycket kraft på det och resultatet blir avsevärt bättre.

Lycka till!
Citera
2012-03-08, 18:30
Medlem
Gäller bara att hålla rytmen
Citera
2012-03-08, 18:48
Bannlyst
Som folk säger, håll en rytm.

Precis när du kommer till linjen, gör en U-sväng istället för att stanna och sedan starta igen. Det tar väldigt mycket energi.

Och det viktigaste, ge fan inte upp tills du inte kan andas. Bit bara ihop, det är endast ett test och efter det kan du vila hur mycket du vill
Citera
2012-04-24, 13:05
Medlem
Hur skulle ni lägga upp Beep-anpassad konditionsträning på träningscykel? Har sedan tidigare mätt en sträcka på tjugo meter och laddat hem en mp3 med testet, men mina benhinnor pallar inte det. Blir tvungen att lägga åtminstone en del av träningen på cykel
Citera
2012-04-24, 14:02
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel21
Hur skulle ni lägga upp Beep-anpassad konditionsträning på träningscykel? Har sedan tidigare mätt en sträcka på tjugo meter och laddat hem en mp3 med testet, men mina benhinnor pallar inte det. Blir tvungen att lägga åtminstone en del av träningen på cykel

Satsa på att lägga in så mycket som möjligt av högpulsträningen på cykeln isåfall. Intervaller och tröskelpass är det du kommer ha mest nytta av, även om det ger otroligt mycket bättre effekt träna löpning om man ska löpa..
Citera
2012-04-24, 14:56
Medlem
Låter bra . Intervaller har jag redan sysslat med på cykel och då har jag vilat i 30 sek för att sedan ge allt nästa 30, kört i 20 minuter . Ska jag fortsätta så eller kanske ta kortare pauser?

Tröskelpass har jag aldrig testat förut. Hur snabbt ska man stegra intensiteten?
Citera
2012-04-24, 15:13
Medlem
Framtidsatlets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daniel21
Låter bra . Intervaller har jag redan sysslat med på cykel och då har jag vilat i 30 sek för att sedan ge allt nästa 30, kört i 20 minuter . Ska jag fortsätta så eller kanske ta kortare pauser?

Tröskelpass har jag aldrig testat förut. Hur snabbt ska man stegra intensiteten?

Intervallerna bör vara mycket längre än så. Ligg på 80-90% av maxpuls i kanske 3-6 min på varje intervall istället, vila 60-90s och kör 4-8 st.

Tröskelpass går ut på att ligga precis under/på mjölksyratröskeln, när man pratar löpning brukar det vara precis under/på tävlingsfart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in