2012-03-08, 10:17
Medlem
Hej!

Jag tänkte höra vad ni anser är en musikgenre? Vad är det som utgör en musikgenre? Är det bara soundet eller vad mer?

Idag kan jag tycka att det är väldigt svårt att sätta fingret på vilken genre vissa låtar tillhör. Dagens sörja som går på radio är ju en blandning av pop/hiophop/house whatever.. Eller är det en nya genrer som har "skapats"?
Citera
2012-03-08, 10:47
Medlem
De spelar nästan enbart Pop på radion.

Ifrån wikipedia

"Populärmusik är alltså så skilda artister och grupper som till exempel Michael Jackson, ABBA, Alphaville, Beatles, Johnny Cash, Bing Crosby, Madonna och Elvis Presley."
Citera
2012-03-08, 10:59
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stincee
Hej!

Jag tänkte höra vad ni anser är en musikgenre? Vad är det som utgör en musikgenre? Är det bara soundet eller vad mer?

Idag kan jag tycka att det är väldigt svårt att sätta fingret på vilken genre vissa låtar tillhör. Dagens sörja som går på radio är ju en blandning av pop/hiophop/house whatever.. Eller är det en nya genrer som har "skapats"?

Difficult and interesting question.

If you where to invent a new music genre it should atleast be notably different from what allready excists somehow. Most "new" genres are usually crossovers between allready excisting genres or subgenres containing further develpement of stuff that's allready out there. But I've noticed that those differences are becomming more and more subtle.

Coining a new music genre or sub genre often rely on wether people pick up on it or not. The notable difference from already excisting genres can be both rythmic (like when reggea or 2step came along), instrumental (like folkrock, combinig fuzzy guitars with fiddles etc) or soundwise (like death core versus death metal).

To sum it up. Coining or inventing a whole new genre doesn't happen very often, but new subgenres are created all the time. Some of them stays and some fade back to obscurity again. And you must obviously pay very close attention to whatever's going on to stay updated.
Citera
2012-03-08, 11:28
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guldtian
De spelar nästan enbart Pop på radion.

Ifrån wikipedia

"Populärmusik är alltså så skilda artister och grupper som till exempel Michael Jackson, ABBA, Alphaville, Beatles, Johnny Cash, Bing Crosby, Madonna och Elvis Presley."

Populärmusik är här alltså motsats till konstmusik/klassisk musik?
Man ska nog låta bli att förväxla popmusik och populärmusik.

Inom klassisk musik bygger genrer ganska enkelt på framförandet: kammarmusik, konsertmusik, orkestermusik etc.

Inom populärmusik tycker jag det handlar mycket om vad grunden är. Rock har en viss attityd, dansmusik ämnar att få folk att dansa, popmusik spelar gärna på ett bredare känslospektrum.

Resten handlar bara om hur man paketerar musiken, och då finns det nog lika många uttryck som det finns personligheter.
Senast redigerad av SarangHae 2012-03-08 kl. 11:33.
Citera
2012-03-08, 11:43
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SarangHae
Populärmusik är här alltså motsats till konstmusik/klassisk musik?
Man ska nog låta bli att förväxla popmusik och populärmusik.

Inom klassisk musik bygger genrer ganska enkelt på framförandet: kammarmusik, konsertmusik, orkestermusik etc.

Inom populärmusik tycker jag det handlar mycket om vad grunden är. Rock har en viss attityd, dansmusik ämnar att få folk att dansa, popmusik spelar gärna på ett bredare känslospektrum.

Resten handlar bara om hur man paketerar musiken, och då finns det nog lika många uttryck som det finns personligheter.

Good points being made here. And I've noticed that a lot of young musicians take pride in belonging to extremly obscure subgenres for some reason.
Citera
2012-03-08, 11:52
Medlem
SarangHaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaryBell
Good points being made here. And I've noticed that a lot of young musicians take pride in belonging to extremly obscure subgenres for some reason.

Jag tror det bara handlar om att generation Y är så otroligt självcentrerade, och älskar att framhäva sin egenart. Men jag tycker ändå det är bättre att populärmusik är identitetslöst. Det sägs att under 80-talet var man antingen synthare eller hårdrockare, samt att tidiga 70 talet kryddades av politiska vänstervindar. Jag tycker bara det är positivt att idag är någon emo, en annan är hiphopare, någon shufflar i korridoren, istället för att alla följer samma exempel. Men ibland blir det lite fånigt också.

EDIT: Djävlar så off topic det blev
Citera
2012-03-08, 12:01
Medlem
captain-ahabs avatar
jag säger som Duke Elington - Det finns två genrer - Bra Musik och Inte Fullt Så Bra Musik ...
Citera
2012-03-09, 15:36
Medlem
Genren beror delvis på låtens hastighet.

House (ca 128 bpm)

Hands Up (ca 135-145 bpm)
Citera
2012-03-09, 17:36
Medlem
MaryBells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibbelito
Genren beror delvis på låtens hastighet.

House (ca 128 bpm)

Hands Up (ca 135-145 bpm)

Sure, but this principle does not apply to black metal or kraut folk
Citera
2012-03-20, 16:29
Medlem
Är det någon som vet en bra dokumentär eller pod som reder ut de mest förekommande musikgenrerna? Såväl svenska som på engelska går bra.
Citera
2012-03-20, 18:17
Medlem
Kingen_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av captain-ahab
jag säger som Duke Elington - Det finns två genrer - Bra Musik och Inte Fullt Så Bra Musik ...
Precis vad jag tänkte skriva och hävdar hela tiden. Finns det nåt värre än människor som säger saker som: "Jag tycker bara om hårdrock för jag är hårdrockare."? Inskränkta stackare som, vad jag hävdar, är totalt ointresserade av musik egentligen. Ofta är det 45-åringar i jeansväst och ormskinnshatt som säger så. Patetiskt. Sen gillar samma person pudel-pop från 80-talet bara för att dom hade spandex och gitarrsolon...

Bra musik är bra musik oavsett vilen etikett som nån bestämmer att den ska ha.
Citera
2012-03-20, 19:19
Medlem
ischs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kingen_king
Precis vad jag tänkte skriva och hävdar hela tiden. Finns det nåt värre än människor som säger saker som: "Jag tycker bara om hårdrock för jag är hårdrockare."? Inskränkta stackare som, vad jag hävdar, är totalt ointresserade av musik egentligen. Ofta är det 45-åringar i jeansväst och ormskinnshatt som säger så. Patetiskt. Sen gillar samma person pudel-pop från 80-talet bara för att dom hade spandex och gitarrsolon...

Bra musik är bra musik oavsett vilen etikett som nån bestämmer att den ska ha.

Iofs halvt ironiskt att slänga ur sig en sådan pass inskränkt kommentar om hårdrockare i samma mening som du kritiserar folk som är inskränkta..

Bara för att man inte är bred i sitt musiklyssnade betyder det inte att man inte har ett stort musikaliskt intresse. Själv har jag med åren blivit allt mer grund i mitt lyssnade (alla album får inte längre samma chans efter en spelning etc). Överlag tycker jag enstaka band säger mer om en persons musikaliska profil än vilka genren som dessa band klassas som.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in