2012-03-24, 10:40
Medlem
citizeninsanes avatar
Bravo TS.

Ett litet tips som jag själv har använt mig av flera gånger: Fråga alltid den du förhandlar med vilket mandat de har. Finns det någon med ett större mandat så är det så klart den personen du vill träffa i stället för att slösa tid på en underhuggare.

Vad då du gör är att på ett fint sätt ringa in motpartens förhandlingstak. Att hitta det taket är alltid målet med en förhandling.
Citera
2012-03-24, 10:53
Medlem
keranos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ClaytonKKK
Skriv gärna vilken bank du har. Annars kommer ju knappast bankerna gå i konkurs om folk byter till höger och vänster utan att veta vilken bank det rör sig om Gissar på Swedbank. De har väldigt dålig service!

Står ju Nordea i texten?
Citera
2012-03-24, 11:17
Medlem
Jag ger mig in i "diskussionen" från andra sidan då jag jobbar på en av storbankerna.
Så här ligger det till (fakta):
- Bankerna är privatägda (oftast) akteibolag som självklart vill tjäna pengar på sin verksamhet likt
vilken annan bransch som helst. Inget konstigt med det.
- Hos oss har vi ingen provision över huvudtaget, dvs för min del spelar det ingen roll om jag ger
3,50% i ränta eller 3,70%, jag har ingen personlig vinning av detta.
- Självklart vill banken att kunderna ska köpa så mycket produkter som möjligt eftersom det i sin tur
genererar intäkter till banken. Men för min del så är det ju väldigt bra om jag har kunder som är
och återkommer till mig och inte känner sig lurade och byter bank. Detta innebär att jag vill ju
ge råd och rekommendationer som gör att kunden tycker att det är bra och att villkoren är de
rätta. Detta innebär också att banken på sikt tjänar mer och har en nöjd kund.
Om man gjort detta på rätt sätt så återkommer kunderna och det ser jag som betyg på ett gott
jobb. Framförallt gäller detta de kunder som fått råd och när börsen sen faller med 50% men som
ändå känner att de fått rätt råd av mig, de vet om vad det innebär och förstår produkten de köpt.
- Det finns naturligtvis folk som är på fel plats inom denna bransch och lurar/vilseleder kunder
precis som inom alla branscher. Idioterna kommmer vi nog aldrig undan...
- Att som kund komma in och "kräva" en viss rännta eller vissa villkor tror jag inte riktigt är rätt
strategi. Var istället öppen, fråga vad som krävs och ta sen ställning till om det är ett bra
erbjudande eller ej. Är det inte det, tacka nej, svårare än så är det inte.
- Tycker du att den du träffar inte verkar kompetent eller ger ett bra intryck? Byt kontakt, be om en
ny.

Som sagt, detta är fakta av hur det ser ut. Hör gärna av er om ni har ytterligare frågor eller om något verkar oklart.
Citera
2012-03-24, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meatus
Då är jag rent allmänt nyfiken på vilken bank du jobbar på?

Jag jobbar på Handelsbanken. Där en privatrådgivare har runt 24 000 i månaden innan skatt och inga former av bonusar för något. Vårt "bonus-system" grundar sig i våran pension som vi får ta del av när vi är 58 fyllda. Bygger på att ALLA i hela organisationen får en exakt lika del av kakan om våran bank gått bättre än genomsnittet.

Självklart finns inga avgifter för något så trivialt som internetbank t.ex.
Citera
2012-03-24, 15:22
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av famdh
Handelsbanken har ju som sagt gratis internetbank. Men kortavgift på 250:- år. plus 15:- per överföring till andra banker.
Stämmer knappast. Var har du hört det?
Citera
2012-03-24, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Stämmer knappast. Var har du hört det?

Stämmer ej, dock KAN man lägga på en avgift om en icke-kund kommer in på kontoret och vill sätta in pengar till sigsjälv i en annan bank.
Citera
2012-03-24, 17:09
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbullen
Stämmer ej, dock KAN man lägga på en avgift om en icke-kund kommer in på kontoret och vill sätta in pengar till sigsjälv i en annan bank.
Okej, fast jag tror inte det var vad som åsyftades. För löpande betalningsuppdrag tar SHB ut 15 kr per överföring till andra banker, insåg jag nu.
Citera
2012-03-24, 19:19
Medlem
mythpimps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Okej, fast jag tror inte det var vad som åsyftades. För löpande betalningsuppdrag tar SHB ut 15 kr per överföring till andra banker, insåg jag nu.

Jupp, därför man lägger in dom manuellt varje månad = Gratis
Citera
2012-03-24, 22:29
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Du vet inte riktigt vad du pratar om va?

Vad syftar du på?
Citera
2012-03-24, 22:52
Medlem
DanteAlighieris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _slipknot1_
Vad syftar du på?

Provision
Citera
2012-03-24, 23:13
Medlem
_slipknot1_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Provision

Säljer de pensionsförsäkringar och fondförsäkringar har de provision.

http://www.svd.se/naringsliv/provisi...on_6704959.svd

Edit: De kan ha provision. Lär skilja från bank till bank och vem som säljer produkten.

Edit 2: Har bekanta som jobbat på bank och fått provision på att sälja fonder, det var några år sedan dock.
Senast redigerad av _slipknot1_ 2012-03-24 kl. 23:25.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in