2012-03-07, 21:10
Medlem
xlntons avatar
Hej har en fråga om nån som läser detta har varit med
om att pengar har blivit utbetald till dig redan 5dagar efter
du ringt till försäkringsbolaget utan en mer ingående utredning?

Jag var med om en misshandel förra året och ringde idag,
berättade vad som hade hänt, hon tolkade det och sa att jag inte
behövde skicka några papper och att jag skulle få ut 10000kr minus självrisk på 1500kr,
blev svårt chockad att det kunde gå så fort!

Samtidigt som jag är inte förstår mig på att hon kan betala ut pengar direkt som tar upp till 5 bankdagar.

trodde inte på det och gör det fortfarande inte,
därav om nån varit med om det eller förstår lite mer än vad jag gör,
kanske skulle kunna förklara!

Mvh Xlnton!
Citera
2012-03-07, 21:34
Medlem
norinco45acps avatar
Min dotters glasögon gick sönder igår. Ringde till försäkringsbolaget som utan att knussla betalade ut värdet av nya minus självrisk. Ingen fråga om att få se ens en bild på dom gamla.
Citera
2012-03-07, 22:36
Medlem
xlntons avatar
Tack för det svaret vet inte varför jag är orolig att jag inte ska få några pengar men det är första gången och trodde det skulle ta månader att få utt pengar pga utredningar och diverse.
Citera
2012-03-08, 07:57
Medlem
Fler bolag börjar jobba med direktskadereglering, dvs de försöker lösa det mesta per telefon direkt. Poängteras bör att om regleraren misstänkt att något av det du berättade verkade konstigt alt. om du hade haft många anmälda skador sen tidigare hade hen begärt in underlag.
Citera
2012-03-08, 12:05
Medlem
Tjejen bröt foten och jag fick uppdraget att ringa hennes försäkringsbolag.

Uppgav vad som hänt och hur länge hon var sjukskriven osv. Till slut sa tanten "Jaha, då sätts det in 8000kr på hennes konto imorgon.". Jag undrade vart jag skulle skicka läkarintyget men det behövdes inte enligt tanten första gången.

Bra en-gångs-grej om man behöver pengar akut någon gång i livet? För jag kan inte tänka mig att det funkar mer än en gång var 15:e år eller så.
Citera
2012-03-08, 12:08
Medlem
xlntons avatar
4.6 Skaderegleringsprocessen

Vi har tidigare beskrivit den samlade process en skadelidande måste genomgå efter t ex ett överfall, från polisanmälan till utbetalning av ersättning från ett försäkringsbolag och/eller Brottsoffermyndigheten. Vi skall nu beskriva den process som följer efter anmälan till försäkringsbolaget. Undantag från denna process är Folksams direktskadereglering där ersättning i de flesta fallen kan lämnas redan efter ett samtal.

Hittade nu efter att sökt på Google nu är jag lättad!
Tack för hjälpen du fick mig att söka på det rätta
Citera
2012-03-08, 12:11
Medlem
xlntons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Tjejen bröt foten och jag fick uppdraget att ringa hennes försäkringsbolag.

Uppgav vad som hänt och hur länge hon var sjukskriven osv. Till slut sa tanten "Jaha, då sätts det in 8000kr på hennes konto imorgon.". Jag undrade vart jag skulle skicka läkarintyget men det behövdes inte enligt tanten första gången.

Bra en-gångs-grej om man behöver pengar akut någon gång i livet? För jag kan inte tänka mig att det funkar mer än en gång var 15:e år eller så.
Ja så är det nog blev bara så förvånad att det gick så fort förväntade mig iallafall 2 månader!
Citera
2012-03-08, 12:51
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Det är naturligtvis försäkringsbedrägeri även om det inte uppmärksammas. Precis på samma sätt som vilket som helst annat brott. Vi vet ju alla vem som i slutänden får betala för bolagets ökade kostnader.
Citera
2012-03-10, 09:45
Medlem
i1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xlnton
Hej har en fråga om nån som läser detta har varit med
om att pengar har blivit utbetald till dig redan 5dagar efter
du ringt till försäkringsbolaget utan en mer ingående utredning?

Jag var med om en misshandel förra året och ringde idag,
berättade vad som hade hänt, hon tolkade det och sa att jag inte
behövde skicka några papper och att jag skulle få ut 10000kr minus självrisk på 1500kr,
blev svårt chockad att det kunde gå så fort!

Samtidigt som jag är inte förstår mig på att hon kan betala ut pengar direkt som tar upp till 5 bankdagar.

trodde inte på det och gör det fortfarande inte,
därav om nån varit med om det eller förstår lite mer än vad jag gör,
kanske skulle kunna förklara!

Mvh Xlnton!

Citat:
Ursprungligen postat av norinco45acp
Min dotters glasögon gick sönder igår. Ringde till försäkringsbolaget som utan att knussla betalade ut värdet av nya minus självrisk. Ingen fråga om att få se ens en bild på dom gamla.

Samma sak gällde mig för bilen.

Ett samtal och de bad mig att lämna bilen på vagnskade delen hos Volkswagen.
2 veckor senare kommer ett brev och de har satt in värdet av bilen minus självrisk på mitt bankkonto.

Kan tilläggas att det var Folksam bilen var försäkrad hos.

Edit: "på mitt bankkonto.."
Citera
2013-12-05, 20:20
Medlem
jcarlbergs avatar
Samma här, TVn gick sönder.

Ringde och några dagar senare fick vi in 10 000kr minus 1 500kr.
Citera
2014-08-29, 00:11
Medlem
Jag har Hemförsäkring Stor.

Några månader sen min gamla iMac gick sönder, så ringde jag Folksam och fick ersättningen.

Nu har mobilen pajat och jag har tappat den 1 gång och därför har jag ingen garanti från Apple eller Tre.

Frågan är, kommer jag att få ersättning om jag ringer Folksam, eller har de utbytesenheter? I fall jag får ersättning, kommer jag att ha nån problem i framtiden? Jag menar, kommer Folksam att vara misstänksam nästa gång jag ringer dem för att anmäla nån skada?
Citera
2014-08-29, 09:01
Medlem
BalleAnkas avatar
Japp, det har funkat även hos Trygg-Hansa. Gällde bl a en mindre vattenskada och en stulen cykel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in