Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-07, 21:01
  #1
Medlem
Hej, jag har en stationär HP dator med Windows Vista som fått en bsod. (blue screen of death eller blå skärm) (Länk till mer specifik dator: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/d...t=3911078#N975) I meddelandet som jag får står det följande: STOP: c000021a {Fatal System Error}
The initial session process or system process terminated unexpectedly with a status of 0x00000000 (0xc0000001 0x0010040c).
The system has been shut down.

Collecting data for crash dump ...
Initializing disk for crash dump ...
Beginning dump of physical memory.
Dumping pysical memory to disk: 90



Sen startar datorn om.
Jag stoppade då i mina tre återställnings skivor jag skapade då min dator fortfarande fungerade och valde att göra en total rensning och få datorn med fabriksinställningar. Detta hjälpte inte utan jag fortsatte få bsod vid uppstart innan jag ens hunnit ställa in någonting alls utan det var första starten som den fick bsod. Jag laddade då ner Linux på min andra dator och förde över på en skiva och installerade det på datorn med bsod. Det fungerade utan problem och då stoppade jag i mina skivor i datorn igen. (Anledningen till detta var ifall datorn kände igen vissa filer och kopierade inte över dem ifrån skivan men att det var dem som det var fel på och de skapade bsod. Därför installerade jag Linux Ubuntu så den rensade hela hårddisken och skaffade ett nytt operativ system så jag kunde börja helt nytt.) Detta hjälpte dock inte iallafall utan efter systemåterställningen till fabriksinställningar så kom bsod igen med samma fel meddelande. Jag har försökt googla problemet men har inte kunnat hitta något som fungerar eller som jag förstår.

Vad kan jag göra för att fixa detta?
Någon som vet vad som orsakar detta och hur man löser det?

Med vänliga hälsningar Ludwig Johnson
Citera
2012-03-07, 21:23
  #2
Medlem
kimdah2002s avatar
Sätter 10 kr på ett rootkit virus... Starta i felsäkert läge och kör Stinger och/eller Sophos Anti-Rootkit o checka så du inte fått in någon pest i din dator.
Citera
2012-03-07, 21:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Sätter 10 kr på ett rootkit virus... Starta i felsäkert läge och kör Stinger och/eller Sophos Anti-Rootkit o checka så du inte fått in någon pest i din dator.

Kan du förklara hur man gör detta?
Jag har aldrig haft detta problem så vet inte hur dessa saker fungerar...
Citera
2012-03-07, 21:39
  #4
Medlem
kimdah2002s avatar
På en annan dator (förslagsvis den du kör på nu)
Ladda hem stinger från http://us.mcafee.com/virusInfo/default.asp?id=stinger
Ladda hem sophos anti root kit http://www.sophos.com/en-us/products...i-rootkit.aspx
Lägg dom på ett usb-minne

Starta datorn som strular och tryck F8 under uppstarten (innan windowsloggan visas) välj felsäkert läge
sätt i usb minnet och kör Stinger först och sedan sophos (för att vara på den säkra sidan)
Boota om och starta i normalläget och se om dina bsod har försvunnit
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback