2012-03-07, 02:58
Medlem
Zeromatics avatar
Jag köpte en burk jalapenos som hade bäst före-datum typ 2012-08-nånting. Bra, tänkte jag, eftersom att jag inte använder dem allt för ofta.

Men efter att ha öppnat burken och sedan låtit den stå i kylen en vecka eller två, så var det dags för jalapenos till maten igen. När jag öppnade burken så hördes ett "swusch!", följt av att vit gas(?) uppenbarade sig i burken. Nån sekund senare skummade hela burken över och vätska rann ut över bordet.

Har de helt enkelt jäst där i burken, eller vad är det frågan om? Varför beter sig just jalapenos på det här viset?
Citera
2012-03-08, 19:02
Medlem
Jomazis avatar
Det verkar inte bättre. Jag hade låtit bli att smaka på möget, bland annat botulism trivs i anaeroba, icke-sura miljöer.
Citera
2012-03-08, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jomazi
Det verkar inte bättre. Jag hade låtit bli att smaka på möget, bland annat botulism trivs i anaeroba, icke-sura miljöer.
Är det verkligen en icke-sur miljö? tänkte med tanke på att den jäst borde det väl finnas en rätt stor mängd koldioxid löst som löst sig (då det bubblade upp så kraftigt).
Sedan har jag inte så bra koll på matkemi men konserveringsmedel är väl överlag sura?
Citera
2012-03-08, 22:53
Medlem
BrainDisorders avatar
Lider med dig, jalapenos som är så gott.

Hade själv en burk som stod hur länge som helst, hade ätit upp allihopa i stort sett så det var bara ättiksyran eller vafan dom ligger i som var kvar, så stoppade ner lite egenodlade chilifrukter där i. Det blev fint, men dom få jalapenos som var kvar blev dock rätt skumma när man åt dom några månader senare. Smakade väldigt surt och beskt.
Citera
2012-03-09, 11:59
Medlem
Jomazis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shmuunk
Är det verkligen en icke-sur miljö? tänkte med tanke på att den jäst borde det väl finnas en rätt stor mängd koldioxid löst som löst sig (då det bubblade upp så kraftigt).
Sedan har jag inte så bra koll på matkemi men konserveringsmedel är väl överlag sura?

CO2 har ett ganska högt pKa. Om jalapenosarna ligger i ättikslake så lär dock inte clostridium botulinum trivas. Dock kan det vara andra illbattingar i farten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in