2005-02-05, 21:11
Medlem
nachos avatar
Läste om det när jag läste om flodvågskatastrofen att det är känt att man kan känna skuldkänslor för att man överlevt fast nära och kära är döda. Jag förlorade två nära i en annan olycka. Och har känt det, "Det kunde lika bra vart jag och borde kanske ha vart". Nån som känner igen det?
Citera
2005-02-06, 11:46
Medlem
det är inte rationellt tänkande. det finns ingen mening med andras död, och det finns heller ingen mening med att just du överlevde. Vi kan inte styra över allt som händer du vet.

förresten vill du nog egentligen inte att du själv borde ha dött, isåfall har du en stark dödslängtan eller vill känna dig som nån slags martyr.
och om du hade dött hade någon annan dåre tänkt samma sak som du "åh, det borde varit jag" så, sluta skuldbelägga dig själv. om du inte var direkt inblandad i deras död, låt det vara och var glad att du lever.
Citera
2005-04-10, 14:11
Bannlyst
Nej så hade jag aldrig tänkt. Hade varit glad att jag klarade mig. Om jag vore troende så skulle det ju även vara ett tecken på att Gud behöver mig i livet On a mission from God typ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in