2012-04-30, 18:41
Citat:
Ursprungligen postat av Sportacus
Gudars skymning. Huruvida nedladdning är stöld eller ej spelar väl ingen roll, det är ju fortfarande olagligt och upphovsmannan förtjänar väl för böveln att få betalt för vad h*n skapat? Att "kultur" ska vara gratis är rent skitsnack från folk som inte vill betala för sig.
Dom flesta som skapar nån form av "kultur" gör det säkerligen för kärleken till "kulturen" men att få betalt för det är ju helt klart en morot.
Dom flesta som skapar nån form av "kultur" gör det säkerligen för kärleken till "kulturen" men att få betalt för det är ju helt klart en morot.
Eftersom upphovsrätten möjliggör för upphovsrättsinnehavare att inskränka vad andra människor får göra med t.ex. sina datorer, inkräktar upphovsrätten på en mer grundläggande och viktigare äganderätt, som inkluderar rätten att förfoga över sin egendom som man vill (så länge det inte skadar någon).
Anta att du är musikskapare och ger ut skivor, och att jag äger en dator. Äganderätten ger att jag har rätt att göra vad jag vill med min dator så länge det inte skadar någon. Skadar det dig om jag använder min dator till att ladda ned och lyssna på olovligen nedladdade kopior av musik som du skapat? Nej. I jämförelse med vad för sorts tänkt alternativt scenario skulle det skada dig? Bara i jämförelse - möjligen, möjligen - med scenariot att jag betalar för din musik kan det rimligen anses "skada" dig att jag innehar och lyssnar på din musik utan att betala för den. Men varför jämföra just de två scenariorna? Jag kanske inte skulle ha köpt din musik även om detta hade varit det enda sättet för mig att få tag på den? Varför inte istället jämföra dessa två scenarior: scenario 1) jag varken lyssnar på eller betalar för din musik; scenario 2) jag lyssnar på din musik utan att betala för den. Vilket av dessa två scenarior är bäst? Är det inte bättre (eller åtminstone minst lika bra) att jag lyssnar på din musik än/som att jag inte gör det, när jag nu ändå inte i någotdera scenariot skulle betala för den? Självklart är det det! Du förlorar inget på det, jag vinner på det. Det måste ju vara bättre än, eller i varje fall minst lika bra som, ett scenario som ingen av oss vinner på.
Att du inte kan tjäna pengar på din musik om jag laddar ned och lyssnar på den gratis är i och för sig inte sant (det finns andra sätt att tjäna pengar på sin musik än genom upphovsrätt), men även om det vore sant vore det inget jag kan klandras för, åtminstone inte om det är sant att jag inte skulle ha betalat för din musik även om det hade varit det enda sättet för mig att få tag på den. Däremot kan jag förstås sprida din musik vidare gratis, så att du kanske inte tjänar lika mycket pengar som du hade tänkt, såvida du inte kan använda någon upphovsrätt till att tvinga till dig pengar med. Men vad säger att den mängd pengar du kan tjäna när du får inskränka min äganderätt till min dator, d.v.s. bestämma till viss del hur jag får och inte får använda min dator, vad säger att den mängden pengar är den mängd pengar du har rätt att tjäna? Är det inte moraliskt rimligare att som en grund slå fast att du inte får inskränka min äganderätt till min dator? Om du sedan inte kan tjäna så mycket pengar på din musik utan att inskränka min äganderätt till min dator, på vilket sätt är det mitt problem? Det finns massor av människor som inte lyckas tjäna särskilt mycket pengar när de inte får inskränka andras äganderätt.
Med det sagt finns det å andra sidan en sak man skulle kunna göra så att kulturarbetare i den grad de förtjänar det kunde på ett mycket smidigare sätt tjäna pengar på att just inskränka andras äganderätt: nämligen genom att leva enbart på skattepengar som skattebetalarna betalar in till det allmänna! Naturligtvis måste då skatten höjas lite, men principiellt vore det inget nytt. Massor av statligt anställda människor i andra yrken än kulturyrken klarar sig redan idag utmärkt på en lön som bara kommer från skattepengar: poliser, läkare, vårdjobbare, städare, politiker, lärare, byråkrater, etc. Varför skulle inte också de kulturarbetare som inte hittar något sätt att försörja sig på den fria marknaden kunna klara sig utmärkt på lön från staten, som så många andra som arbetar?
"Men varför ska jag som knappt konsumerar någon kultur betala mer skatt för att sådana som konsumerar mycket mer kultur än jag ska slippa betala vad deras kulturkonsumtion kostar?" kanske någon frågar. Ja, det är väl som med så mycket annat: samhället som helhet vinner på att finansiera vissa verksamheter med skattepengar, även om det innebär att en del människor betalar för mer av det än de utnyttjar av det. Som trottoarer till exempel. Eller gymnasium, universitet och högskolor. Eller våra redan skattefinansierade symfoniorkestrar. Varför inte också låta all (annan) kultur betalas på samma sätt som allt det? Sossarnas folkhemstanke (om de nu har den kvar) är att ett stort antal för medborgarna värdefulla tjänster ska vara skattefinansierade så att alla har råd att avnjuta dem. Kulturskapande kan väl också få bli en av de tjänsterna? Piratkopiering av film, musik, spel etc kan ses som en snarlik lösning, som en bara mer anarkistisk variant av skattefinansiering av kultur och nöje. Att låta staten avlöna kulturarbetarna med skattemedel vore bara att gå vidare åt samma håll som sossarna och piraterna redan vandrat ett bra tag. Det vore inte princiellt något särskilt nytt, om man tänker efter.
Citat:
Att hävda att ni kopierar för att priserna är för höga är ju ett fantastiskt löjligt argument! Det råder ju fri prissättning!
Nej, det gör det inte. Det finns bland annat redan arbetsrätt, konsumenträtt, bostadsreglering, kartellförbud, deklarationsplikt, skatteplikt, tullavgifter, moms, m.m., som redan idag gör att prissättningen är mer eller mindre ofri på en massa områden. Det är i själva verket extremt sällsynt med helt fri prissättning bland laglydiga medborgare och laglydiga företag.
Och även om totalt fri prissättning rådde idag, hade det fortfarande varit sant att äganderätten inte ska behöva ge vika för någon upphovsrätt. Och att säga att det innebär ofri prissättning att vägra låta någon upphovsrätt inkräkta på äganderätten vore inte övertygande.
Citat:
Är ni inte villiga att betala det begärda priset så får ni väl låta bli, svårare är det inte. Ni som vurmar för den personliga friheten och integriteten, ni kan ju göra ett aktivt val och strunta i att köpa "kulturen" eller så får ni acceptera att ni begår ett brott och kan komma att straffas.
Visst kan man strunta i att konsumera "kulturen" om man inte vill betala för den, men ännu bättre är om vi skrotar upphovsrätten eftersom upphovsrätten möjliggör en massa oförsvarliga intrång på den mer grundläggande äganderätten, intrång på massor av människors äganderätt till sina datorer, ipods, mobiler etc genom att förvägra dem deras rätt att använda dessa apparater på de sätt de vill och som inte skadar någon. Ingen ska bestämma hur jag ska få organisera materien i min dator! Det är ju min dator, min materia!
Citat:
Om nu halva internet skulle stängas ner skulle väl inte det vara hela världen,
Det skulle det faktiskt mycket väl kunna visa sig vara. Hela världen alltså. Hela världen kan faktiskt gå under om några årtionden - till exempel i ett globalt kärnvapenkrig eller liknande, om internet får strypas så som det lätt kan strypas om upphovsrätt får väga tungt vid lagstiftandet om hur internet får användas. Internet, i egenskap av demokrati-, freds- och brobyggande instrument, kan visa sig vara det bästa sättet att förhindra ett mänsklighetsutplånande världskrig. Tänk bara på vad internet betydde för den arabiska våren!
Citat:
det finns ju för fanken en riktig värld där ute. Mig veterligen klarade sig mina föräldrar perfekt utan internet, dom hade ju knappt tv när dom var i min ålder. Ni som tror att jorden kommer gå under om dylik lag går igenom, ni kanske borde stänga av burken ett tag och göra nåt annat, bygg en koja, åk och fiska, svetsa en lådbil?
Allt det där har vi ju möjlighet till även om vi också har hela internet kvar. Vi har då bara mer valfrihet. Det är inget fel på valfrihet, det gäller bara att utnyttja den klokt! Visst behöver vi inte en bråkdel av all den kolossala mängd film, musik och spel som finns på internet nu, men det är ju inte den delen av internet som makthavarna nu verkar vara på väg att strypa, det är ju just de livsviktiga demokrati-, freds- och brobyggande delarna de verkar vara på väg att strypa. Om det är deras avsikt vet jag inte, men i så fall maskerar de den avsikten skickligt med förevändningar om att de måste bekämpa brott på internet och därför "filtrera" (censurera) mer och mer av vad folk gör på internet.
Citat:
I nuläget laddar jag också ner och skäms som en hund varje gång jag gör det, i alla fall när jag laddar ner nåt jag vet jag tycker är bra. Skulle risken att åka dit öka skulle jag sluta. Så innan nån påpekar det, kasta sten i glashus är min favoritsport.
Om man laddar ned tusentals filmer och låtar i månaden, inte fanjunkarn skulle man ha köpt ens en tiondel av allt det om det enda sättet att få tag på det hade varit att köpa det! Det mesta som folk laddar ned gratis olagligt skulle de helt säkert inte ha köpt om det enda sättet att få tag på det hade varit att köpa det. I de fallen förlorar inte skaparen av det nedladdade materialet någonting alls på att man laddar ned gratis. Då finns ingen anledning att skämmas för att man laddar ned!
Och i de fall då du laddar ned något som du tror att du skulle ha betalat för om det enda sättet för dig att få tag på det hade varit att betala för det, använd då de pengar, som du sparar genom att ladda ned gratis, till någon riktigt bra världsförbättring, som räddar liv i något u-land eller något annat bra. Där gör nog pengarna mer nytta än i någon upphovsmans ägo.