2005-02-05, 20:12
Medlem
Deannas avatar
Då jag var yngre skulle jag aboslut valt krogen.. Idag känner jag mig obekväm på krogen, jag dricker hellre något hemma och umgås med vänner genom att dricka något gott och diskutera.
Citera
2005-02-05, 21:10
Medlem
Jag har aldrig gått på krogen själv och kommer antagligen inte göra så heller. Det är hela stämning med förfest, gemensamt snack o dans som gör krogbesök roliga. Om jag hade varit översocial och bara hade kunnat gå fram till vilken okänd brud som helst så hade jag kanske övervägt ett ensamt krogbesök.
Bättre då att sitta hemma och dricka lite och lyssna på sin favoritmusik.
Citera
2005-02-05, 22:24
Medlem
Azraels avatar
Krogen vill man ju undvika till varje pris oavsett om man är ensam eller i grupp. När jag tänker efter så är det egentligen ännu sämre att gå på krogen i grupp än ensam.

Hemma kan jag välja musik, underhållning, umgänge samt dricka rikliga mängder av min favoritsprit. På krogen är det ett jävla väsen, en massa idioter och dyr sprit.
Citera
2005-02-05, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Hemma kan jag välja musik, underhållning, umgänge samt dricka rikliga mängder av min favoritsprit. På krogen är det ett jävla väsen, en massa idioter och dyr sprit.

Dagens sanning. Själv förstår jag inte tjusningen med att "gå ut". Visst kan man med sin bästa polare gå på puben och ta sig en öl efter att man handlat nåt i stan för njutningens skull eller medans man väntar på tåget hem - men jag hatar att supa "ute" - bara fullt med drägg överallt. Usch och tvi.
Citera
2005-02-06, 01:58
Medlem
greger45s avatar
Går sällan på krogen helt själv. Men är man några stycken så går jag helst på krogen. Men man ska inte glömma typ fredagsgroggen som jag gjärna avnjuter framför tven efter en lång veckas jobb. Helst själv. Bara sitta och njuta.
Citera
2005-02-06, 03:54
Medlem
muffes avatar
det här är ju ett typiskt "sverige problem" egentligen..

det finns barer man kan sitta och hänga på, träffa likartade individer som bara är ute för att liksom gå ut istället för att sitta hemma som annars på veckodagarnas kvällar/nätter (om man nu gör det)

i t.ex usa storbrittanien irland osv är ju pubkulturen hur stor som helst, men i sverige tycker jag det är väldigt torftigt på den punkten.. det är mest klubbar och "party" som gäller.. tråkigt men sant

på en bar/pub kan man hitta någon gelik och sedan dra en klubbrunda efter några rundor i baren.. visst finns det pubbar i sverige men det är få som är något värt att nämna (kanske inte i stockholm & götet), och dem som finns brukar oftast bara ta in under 23 års ålder
Citera
2005-02-06, 10:30
Medlem
Visionaires avatar
Håller med ovanstående skribent. I Sverige finns inte mycket till pubkultur vilket gör att jag hellre sitter hemma och berusar mig på egen hand än går ut på krogen i min ensamhet. Jag uppskattar inte att gå på lokal där det är helt omöjligt att inleda en konversation med någon utan megafon. I England har det aldrig varit några problem att gå ut på en pub själv och komma i slang med någon/några som är där i samma ärende. Jag tror inte att det beror på att svenskar är så jävla tillknäppta som det ibland påstås utan att det istället är pga att det inte finns en pubar i någon större utsträckning där vanligt folk kan dricka sig lagomt berusad och även träffa nya människor.

Om jag hade några flyktiga bekanta på krogen (sådana som man bara känner just när man är full och endast på krogen) och kände för att vara social så skulle jag inte tveka att kröka till på egen hand för att sedan gå vidare. Nu när jag inte varit på krogen på länge och således inte ens har några sådana krog-vänner så anammar jag hellre kröka-själv-principen.
Citera
2005-02-06, 13:59
Bannlyst
Definiton av kröka?
Om man går ut och tar en öl eller tar ett glas whiskey hemma är det helt klart en naturlig sak, som många gör.

Om man däremot går ut för sig själv, eller sitter hemma och super sig helt dyng, då är det frågan om att man är en alkoholist och därmed tragisk anser jag.
Citera
2005-02-06, 15:42
Medlem
Hagamannens avatar
Jag är i exakt samma sits som trådskaparen. Polarna är på annat håll med sina respektive och själv är jag nybliven singel. Skulle gärna gå ut och träffa lite damer, men är nyinflyttad i en storstad och känner inte allt för många. Dessutom skulle det kännas lite konstigt att själv stå och hänga i baren eller stuffa lös på ett dansgolv. Känns lite looser-aktigt. Dessutom är det svårt att lära känna nya människor i en storstad upplever jag. Jag körde en lådvinskväll med CS-source igår, var trevligt det med..
Citera
2005-02-06, 17:27
Medlem
beos avatar
Lagom alkisstämpel på att dricka själv, lite smuttande på whiskey för att det är gott kan möjligtvis vara ett undantag. Ensam med vinglas känns tyvärr BiB-alkokärring och ensam med sprit som ungkarlshotellpersonlighet.

Att gå ut själv känns asocialt och mobbat, trist men sant. Däremot kan jag tycka att det ibland kan vara kul att behöva vänta på den man stämt träff med på någon bar; omobbat eftersom vännen snart dyker upp och fritt eftersom man kan prata med vem som helst utan att vara klängig. Någon gång har det även hänt att vännerna gått hem halvsent och jag gått hem sent eftersom det känts värt att dansa lite lite till, men mellan två och fyra på natten har de flesta tappat bort varandra ändå och en ensam beo sticker inte ut som mobboffer som jag gjort på ett halvtomt stället några timmar tidigare.
Citera
2005-02-06, 20:41
Medlem
Sick_Boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beo
Lagom alkisstämpel på att dricka själv, lite smuttande på whiskey för att det är gott kan möjligtvis vara ett undantag. Ensam med vinglas känns tyvärr BiB-alkokärring och ensam med sprit som ungkarlshotellpersonlighet.

Visst, men jag gillar att dricka alkohol. Så bara för att mina polare lever Svenssonliv och inte gillar att gå på krogen så ska jag behöva bli nykterist? Näe, själv är bästa dräng... på krogen eller hemma. Hittade faktiskt en polare att gå ut med igår så då slipper man alkisstämpeln ett tag eftersom man inte krökade ensam.
Citera
2005-02-06, 23:18
Medlem
General Nogis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Visionaire
Håller med ovanstående skribent. I Sverige finns inte mycket till pubkultur vilket gör att jag hellre sitter hemma och berusar mig på egen hand än går ut på krogen i min ensamhet. Jag uppskattar inte att gå på lokal där det är helt omöjligt att inleda en konversation med någon utan megafon. I England har det aldrig varit några problem att gå ut på en pub själv och komma i slang med någon/några som är där i samma ärende. Jag tror inte att det beror på att svenskar är så jävla tillknäppta som det ibland påstås utan att det istället är pga att det inte finns en pubar i någon större utsträckning där vanligt folk kan dricka sig lagomt berusad och även träffa nya människor.

Om jag hade några flyktiga bekanta på krogen (sådana som man bara känner just när man är full och endast på krogen) och kände för att vara social så skulle jag inte tveka att kröka till på egen hand för att sedan gå vidare. Nu när jag inte varit på krogen på länge och således inte ens har några sådana krog-vänner så anammar jag hellre kröka-själv-principen.

Håller helt med Visionaire och Muffe. En god pubkultur (som, med vissa variationer, faktiskt kan hittas lite varstans i världen) medger en alkoholkonsumtion i symbios med såväl social gemyt som tillfällen att i en suggestiv omgivning njuta Bacchi nöjen.

Jag skulle välja att dricka hemma. "Jag har aldrig haft tråkigt i mitt eget sällskap" som korpral Jünger sa. Sen sparar du en massa pengar också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in