2012-03-06, 03:06
Medlem
enlevandemans avatar
I rymden finns det såklart ingen atmosfär, inget syre och det finns ingen tyngdkraft. Däremot massa vakuum och andra gaser som till sin del bidrar till tryck. Låt oss nu säga att man är en odödlig individ och hoppar ut från ett rymdskepp eller vad fan som helst som befinner sig i rymden. Åt vilket håll dras man åt och varför?

Okej om man dras till närmaste stora stjärna eller planet (av dess dragningskraft), men om man bortser från detta. Är man helt stillastående då? Eller dras man helt enkelt åt något håll tills man kommer till närmaste svarta hål? Kan man påverka sin färd på något sätt? Tacksam för svar.
Citera
2012-03-06, 03:13
Medlem
Du vill veta om man dras mot något, och vi ska bortse från planeter och stjärnor, men inte svarta hål???

Vad pratar du om?
Citera
2012-03-06, 03:15
Medlem
Komigen det finns för många trådar om det redan, sök min vän.
Citera
2012-03-06, 03:47
Medlem
fredricoeees avatar
Jag tror att om du hoppar ur från rymdraketen eller vad det nu är, så kommer du bara falla rakt ner i samma hastighet hela tiden, eftersom att det inte finns någon motkraft. Däremot om du typ klättrar ur raketen och liksom sakta släpper taget så kan det nog vara möjligt att stå helt stilla.

Så tror iaf jag att det funkar, rätta mig om jag har fel
Citera
2012-03-06, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredricoeee
Jag tror att om du hoppar ur från rymdraketen eller vad det nu är, så kommer du bara falla rakt ner i samma hastighet hela tiden, eftersom att det inte finns någon motkraft. Däremot om du typ klättrar ur raketen och liksom sakta släpper taget så kan det nog vara möjligt att stå helt stilla.

Så tror iaf jag att det funkar, rätta mig om jag har fel

Falla ner? Min vän du tror visst att i universum finns upp och ner?
Citera
2012-03-06, 03:55
Medlem
fredricoeees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzl2
Falla ner? Min vän du tror visst att i universum finns upp och ner?

Och ursäkta mig, du färdas i samma riktning... förstår du vad jag menar nu?
Citera
2012-03-06, 04:11
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
I rymden finns det såklart ingen atmosfär, inget syre och det finns ingen tyngdkraft. Däremot massa vakuum och andra gaser som till sin del bidrar till tryck. Låt oss nu säga att man är en odödlig individ och hoppar ut från ett rymdskepp eller vad fan som helst som befinner sig i rymden. Åt vilket håll dras man åt och varför?

Okej om man dras till närmaste stora stjärna eller planet (av dess dragningskraft), men om man bortser från detta. Är man helt stillastående då? Eller dras man helt enkelt åt något håll tills man kommer till närmaste svarta hål? Kan man påverka sin färd på något sätt? Tacksam för svar.
Du kommer fortsätta med den fart du har tills du blir uppfångad av en planet eller stjärna. Det är ju inte så att rymdskeppet du åkte i var stillastående när de släppte av dig. Att vara stillastående är ett begrepp som måste ha en relation till något annat och om du är stillastående (egentligen i samma fart som) gentemot en stjärna så har du en hastighet gentemot en annan stjärna.
När du sitter vid din dator färdas ju jorden runt solen, och solen runt galaxen etc.

När man svävar där i rymden så är det svårt att göra något åt situationen. Det enda som hjälper dig då är att utnyttja en av Newtons lagar som säger (ungefär)att varje kraft påverkas av en likadan kraft i motsatt riktning. Det innebär att om du till exempel har en skiftnyckel på dig och slänger iväg åt något håll så kommer du påverkas av samma kraft fast åt motsatta hållet. Om du vill hem till jorden så slänger du alltså skiftnyckeln ifrån jorden. Då kommer du få en liten push mot jorden. Problemet är då bara att du kanske redan färdas i några kilometer per sekund från jorden och då spelar den lilla kraften liten roll. Dessutom så väger du ju lite mer än en skiftnyckel och kraften fördelas på alla kilon så skiftnyckeln verkar få mycket mer kraft i och med att den har mindre massa. På samma sätt fungerar rekylen från en pistol. Detta är samma kraft som gör att en skridskoåkare åker bakåt om den trycker ifrån med händerna mot sargen.
Citera
2012-03-06, 04:20
Medlem
Du kommer att "dras" åt något håll. Antingen så kommer du dras mot någon himlakropp pga gravitations krafter eller så kommer du "tryckas" ifrån solen pga att ljuspartiklarna kommer att accelera dig(så här som nya segelrymdskeppen fungerar)
Citera
2012-03-06, 04:32
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzl2
Man drar sig sakta men säkert till den kvinnliga organet, det är så livet uppstod.

Vad bra du kunde komma med seriösa svar. Har du inget vettigt att säga så stick från tråden. Sedan kan du gärna försöka leta upp en tråd med samma frågeställning som mig. Hej då.

https://www.flashback.org/t570513 denna tråd t. ex. har inte samma frågeställning som jag har om du nu trodde du hade hittat något.

Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Du vill veta om man dras mot något, och vi ska bortse från planeter och stjärnor, men inte svarta hål???

Vad pratar du om?

Det jag undrar är om man dras till något håll eller om man helt enkelt kan stå still på den plats man steg ur eftersom det inte finns upp och ner i universum. Stjärnor, planeter och svarta hål kan bidra till att man kan bli insugen av dessa.

Men om man bortser från dessa dammsugare så undrar jag om man faktiskt kan stå still eller om man helt enkelt dras åt något specifikt håll. Och om man nu kan påverka sin "färd" genom att "simma" skulle också vara intressant att veta. Jag och farsgubben satt och snackade om detta en en tråkig kväll för någon dag sedan och vi kom inte fram till någon rimlig förklaring trots vi är rätt smarta.

Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden

Ett mycket välkvalificerat svar måste jag säga. Det betyder alltså att man själv kan påverka (även om det är ytterst lite) sin färdriktning i rymden.

I rymden är man ju också viktlös. Om vi säger att jag blir teleporterad stillastående i rymden, då måste jag ju nästan vara helt stillastående om jag nu inte rör mig någonstans eller blir träffad av något.
Senast redigerad av enlevandeman 2012-03-06 kl. 04:42.
Citera
2012-03-06, 04:42
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Men om man bortser från dessa dammsugare så undrar jag om man faktiskt kan stå still eller om man helt enkelt dras åt något specifikt håll. Och om man nu kan påverka sin "färd" genom att "simma" skulle också vara intressant att veta. Jag och farsgubben satt och snackade om detta en en tråkig kväll för någon dag sedan och vi kom inte fram till någon rimlig förklaring trots vi är rätt smarta.
För att du ska komma någonstans genom att simma så måste det finnas någon materia som du simmar i. Och i rymden finns det bara några enstaka atomer per kvadratmeter så det blir inte mycket till motstånd. När du simmar i vatten så skjuter du bort vatten i en riktning för att komma framåt i motsatt riktning. Det fungerar alltså på liknande sätt som jag beskrev i min post ovanför.
Citera
2012-03-06, 04:42
Medlem
DrDownss avatar
Univerum expanderar, så du kommer sakta men säkert röra dig bort från alla objekt i universum enligt din modell. Alltså om du inte ligger i omloppsbana kring jorden/solen etc.
Gravitationen som du utsätts för är väldigt låg om du befinner dig ute i universum och du kommer röra dig i samma vektor och samma hastighet som när du lämnade din farkost. Såvida du inte parkerade precis utanför ett svart hål, då kommer du sugas in i det.
Citera
2012-03-06, 07:07
Medlem
UAAs avatar
I rymden så är hastighet endast något relativt till en annan kropp. Den närmsta kroppen är rymdraketen. Den tryckte du ut dig ifrån, så redan där så har du en hastighet från raketen, men den hastigheten kommer sakta sakta sjunka iom att ni har en dragningskraft mot varandra.

Men raketen har väldig låg massa, så du kommer troligast istället att börja påverkas av en starkare gravitationsbrunn, troligtvis från en närliggande galax eller stjärna. Denna kroppen kommer, men otroligt svagt börja dra dig mot sig.

Denna förklaring förutsätter att raketen inte var i omloppsbana, och att rummet skapat av universums expansion är försumbart i situationen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in