Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-03-06, 02:44
  #1
Medlem
Jag införskaffade mig en ny Crucial M4 SSD 128GB disk i förra veckan. Funkar kanonbra förutom några små saker.

Jag har högfrekventa ljud från hårddisken under belastning. Vid dessa ljud så droppar prestandan kraftigt.

När jag kör disken på dom Gråa SATA platserna på moderkortet (Det är alltså 6gb INTEL z68 platsen) så står det i början när man startar datorn att ingen hårddisk hittades (Men jag kommer in i operativsystemet och allt funkar klockrent). Då får jag följande resultat:

Här har ni en bild

Som ni ser är det väääldigt upp och ner i prestandan, och vid varje dipp så tjuter hårddisken högfrekvent (den låter även högfrekvent annars, men ändrar tonart vid dipparna). Observera att det är enbart vid belastning som disken tjuter, inte om jag bara sitter och surfar eller liknande. När jag kopplat disken till denna port så får jag ett högre max och min värde på överföringshastigheten än jag får på marvelporten, men svajigare resultat

Om jag däremot kopplar in mig på Marvelporten som är avsedd för systemdisk (såvitt jag kan utläsa ur mobo manualen där det står följande: The sata6G_E1/E2 connectors are for data drives only) så droppar prestandan ytterligare vilket jag tycker är konstigt då dessa portar är avsedda för datadiskar eller systemdiskar. Se bif screen

Här är en bild till

Jag får ju uppenbarligen en stabilare men långsammare prestanda på marvelportarna än vad jag får på intelportarna, så frågan är varför det skiljer sig så mycket då båda är 6gb portar

Jag börjar med att meddela vad jag gjort.
Jag har uppdaterat firmwaren till den nyast 0309
Jag har ställt in BIOS till optimala inställningar + AHCI läge på disken
Jag har testat både INTEL Z68 Seriel ATA 6.0 GB platserna på moderkortet och jag har testat MARVEL 6,0 gb platserna.
Jag har uppdaterat drivrutinerna för mobo (laddat hem nyaste revisionen från deras hemsida)
Jag har kopplat bort allt annat (kringutrusning).

Jag har en schysst datorkonfig i övrigt. En ny Core I5 2500 3,3Ghz quad core med 8GB Ram minnen av svhysstare modell. Ett Asus P8z68-v PRO Gen3 mobo och ett 650watts nätagg av bättre kvalité.

Är det fel på disken när den låter så och dippar så väldigt i prestanda?

Edit: Självklart använder jag mig av 6gb/s SATA kablar också
__________________
Senast redigerad av potatismoose82 2012-03-06 kl. 02:47.
Citera
2012-03-06, 03:05
  #2
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Att det låter kan det omöjligt vara SSD-disk. Enda anledning det finns inga mekaniska rörelse-delar i den. En SSD har NAND-flash (i storsett usb-varianter) därav finns det ingen chans att det skulle låta. Tycker du ska öppna låda och hör efter något annat än SSD

Till den andra fel. IOm du har sagt att du har provat koppla in i det gråa(sata-port) vilket är 6GB/s och får meddelande (ingen hårddisk hittas) beror på att du inte har lagt i ACHI. Nej jag har läst att du har ändrat i BIOS men du har ändrat fel. Om du har ett s.k UEFI bios : gå in i advance >>> SATA-Config>>>sedan SATA6_1 (beroende vilken port du har kopplat till) och ändra den till ACHI, alltså G-SATA port måste ändras till ACHI och inte blåa-portar. Och Nej marvell är inte avsedd endast till system. Allt beror på vilken Sata-kabel samt hur stark port (dvs 6GB vs 3GB/s port) man använder.

En sak till kolla om Achi är aktiverad i win7 (förmodar du använder den ) Testa detta :http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=86403

Ps. Glömde HDD-Tune är fan ett låg botten-märke produkt. Undvik skiten för benchmark:a SSD. Här får du lite bättre tools http://www.overclock.net/t/754763/as...nchmark-thread
__________________
Senast redigerad av Nemesis(SM) 2012-03-06 kl. 03:08.
Citera
2012-03-06, 03:14
  #3
Medlem
Jag kan garantera att det är SSD disken som låter, för när jag uppdaterade firmwaren så flyttade jag disken till min bärbara dator, uppdaterade disken och sedan satt jag och slösurfade lite. Passade då på att flytta över filer till disken och då lät den likadant.... i en Helt annan dator. Jag vet hur en SSD disk fungerar och jag har aldrig hört någon låta så tidigare, så jag tycker det är lika märkligt som du.

För övrigt så låter inte datorn så med vanliga diskar under samma belastning.

AHCI är aktiverat i windows, det gjorde jag samma dag som jag köpte disken.
__________________
Senast redigerad av potatismoose82 2012-03-06 kl. 03:19.
Citera
2012-03-06, 03:22
  #4
Medlem
Nu har jag laddat hem programmet och kört testet. Har inte det ljudet som jag hade under belastningen tidigare.

Har ingen aning om vad värdena står för så kan nån svara på om det är bra eller dåligt?!

Testresultat
Citera
2012-03-06, 03:26
  #5
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Ok mkt märkligt. Förresten har du kollat under Bios:et som jag skrev. Jag vet att jag hade problem (har en intel 120 samt en corsair 120) och ville inte köra dessa i raid. Efter benchmark fick jag mkt märklgia resultat då intel äre ett 2-år gammalt SSD medan corsair är nyligen kötp. Och i alla testar som ledde intel och jag fick en känsla av att corsair leverade inte som den ska, tills jag tog ett ordentligt titt i bioset och märkte att 6GB port var inte achi-aktiverad jämfört med 3GB-port.

Nu ska jag inte skrämma dig lr nåt men har inte crucial haft lite problem med sina kontroll-kort på SSD. Återigen inte vill skrämma men kan hända du har fått en måndags ex av dessa. Kolla med återförsäljare om du har garanti kvar. En SSD ska inte verkligen låta
Citera
2012-03-06, 03:31
  #6
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatismoose82
Nu har jag laddat hem programmet och kört testet. Har inte det ljudet som jag hade under belastningen tidigare.

Har ingen aning om vad värdena står för så kan nån svara på om det är bra eller dåligt?!

Testresultat
Lol det var fassiken ingen fel på din SSD om du tittar på högst upp i vänstra-hörnet så allting som det ska vara. "OK". Hade du "iaSTor=BAD" då kunde jag förstå att det achi var inte aktiverade i antigen win lr bios;et men 759 är ett utmärkt resultat.
Förresten testa HDD igen och sedan testa AS SSD. För du samma oljud när du kör HDD då är det nog programmet som fuckar men som sagt SSD ska inte låta. OCh nej det ser väldigt bra ut i resultat

Edit: Du kan vara lugnt, din SSD ligger bra till http://thessdreview.com/our-reviews/...initial-tests/ längre så ser du ett AS SSD test
__________________
Senast redigerad av Nemesis(SM) 2012-03-06 kl. 03:35.
Citera
2012-03-06, 03:41
  #7
Medlem
Nja det är inte programmet som fuckar upp disken, för samma typ utav ljud får jag när jag gör filöverföring i stora mängder (mer än 5gb åt gången), då disken måste jobba lite längre än bara ett par sekunder.

Jag kollade förövrigt i bios och det ser ut som att det är rätt aktiverat där.

Jag är väldigt fundersam över ljudet som den avger. Jo jag har ju garanti kvar (36 månaders och den vart köpt i onsdags)

Btw, Tack för all hjälp hittills. Only @ flashback får man svar mitt i natten :-D
Citera
2012-03-06, 03:53
  #8
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatismoose82
Nja det är inte programmet som fuckar upp disken, för samma typ utav ljud får jag när jag gör filöverföring i stora mängder (mer än 5gb åt gången), då disken måste jobba lite längre än bara ett par sekunder.

Jag kollade förövrigt i bios och det ser ut som att det är rätt aktiverat där.

Jag är väldigt fundersam över ljudet som den avger. Jo jag har ju garanti kvar (36 månaders och den vart köpt i onsdags)

Btw, Tack för all hjälp hittills. Only @ flashback får man svar mitt i natten :-D
Well det enda vettiga i ditt fall är gå tbx och be dem att testa SSD och se va de säger. Inte mer än rätt


hhehehe har lite lugnare på jobbat så här dags så vargoo
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback