2012-03-06, 02:19
Medlem
I Nordea har jag bostadslån, jag förvaltar min tjänstepension där samt pensionssparar en tusenlapp i månaden privat i en blandning fonder som jag har fått hjälp av min "banktant" att välja.

Jag har även ett konto hos Avanza där jag sparar långsiktigt i fonder och aktier.

Efter ett par möten med min personliga banktant så har jag nu ett fullkomligt förakt mot banker och deras metoder. Tanten hatar att jag inte har alla pengar i Nordea. Fastän jag har sagt till henne att jag bara är intresserad av att ha lån och pension hos dem frågar hon alltid om jag har andra banker och hur mycket pengar jag har där. Hon vill inte att jag ska amortera mina lån utan placera pengarna i Nordeas dyra fonder istället, och hon svarar undvikande när jag tar upp indexfonder och andra billiga alternativ till Nordeas fonder. Banken är inte minsta intresserad av att hjälpa mig som kund, de vill bara att man ska skuldsätta sig och pumpa in pengar i banken genom räntor och avgifter.

Jag är på den nivån nu att jag fortfarande inte är helt 100 på privatekonomi (och inte särskilt intresserad heller), och därför gärna tar emot rådgivning, men tillräckligt smart för att jag nu har insett vilka svin bankerna är. Därför funderar jag på om det är vettigt att flytta även pensionen till Avanza eller annan bank där man har möjligheten att spara pengar utan att avgifter äter upp en stor del av kapitalet.

Ett exempel är en pensionsfond som en tidigare arbetare satte upp åt alla sina anställda (som inte går att ändra). Jag slutade jobba där 2005. Fonden är Nordea Stratega 50, vilken har ökat ca 11% sen dess. Dock har mina pengars värde i den fonden knappt rört sig alls, och när jag kollar på historiken dras det en jävla massa avgifter varje månad, tro fan att det inte händer något.

Någon som kan rekommendera Avanza för sin pension? Något annat alternativ?
Citera
2012-03-06, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Randolph77
I Nordea har jag bostadslån, jag förvaltar min tjänstepension där samt pensionssparar en tusenlapp i månaden privat i en blandning fonder som jag har fått hjälp av min "banktant" att välja.

Jag har även ett konto hos Avanza där jag sparar långsiktigt i fonder och aktier.

Efter ett par möten med min personliga banktant så har jag nu ett fullkomligt förakt mot banker och deras metoder. Tanten hatar att jag inte har alla pengar i Nordea. Fastän jag har sagt till henne att jag bara är intresserad av att ha lån och pension hos dem frågar hon alltid om jag har andra banker och hur mycket pengar jag har där. Hon vill inte att jag ska amortera mina lån utan placera pengarna i Nordeas dyra fonder istället, och hon svarar undvikande när jag tar upp indexfonder och andra billiga alternativ till Nordeas fonder. Banken är inte minsta intresserad av att hjälpa mig som kund, de vill bara att man ska skuldsätta sig och pumpa in pengar i banken genom räntor och avgifter.

Jag är på den nivån nu att jag fortfarande inte är helt 100 på privatekonomi (och inte särskilt intresserad heller), och därför gärna tar emot rådgivning, men tillräckligt smart för att jag nu har insett vilka svin bankerna är. Därför funderar jag på om det är vettigt att flytta även pensionen till Avanza eller annan bank där man har möjligheten att spara pengar utan att avgifter äter upp en stor del av kapitalet.

Ett exempel är en pensionsfond som en tidigare arbetare satte upp åt alla sina anställda (som inte går att ändra). Jag slutade jobba där 2005. Fonden är Nordea Stratega 50, vilken har ökat ca 11% sen dess. Dock har mina pengars värde i den fonden knappt rört sig alls, och när jag kollar på historiken dras det en jävla massa avgifter varje månad, tro fan att det inte händer något.

Någon som kan rekommendera Avanza för sin pension? Något annat alternativ?

du kan utgå från alla alla råd som din "banktant" är dåliga för dej men bra för banken. hon är bara en försäljare vilket tyvärr inte alla bankkunder inser.

11% ökning i en fond på 7 år låter normalt. fonder är ofta ett dyrt sparande hur fina prospekt som banken än visar upp.

jag skulle rekommendera dej att göra så här:

skippa allt sparande inkl. pensionssparandet
amortera max på bolånen tills dessa är borta
därefter börjar du med någon form av sparande igen ( men inte pensionssparande )

Nordea är kanske den sämsta banken, byt till en annan bank så snart du kan...
Citera
2012-03-06, 09:00
Medlem
xertions avatar
Haha, jag ringde min bank häromdagen för att prata om räntan på mitt bolån och se om det finns möjligheter att sänka den ytterligare. Hennes idé var att jag skulle låna 100.000 SEK till för att komma upp i en viss nivå så att jag får -0,1% lägre ränta på mitt bolån.

Alltså. Om jag hade 4,2% ränta på bolånet som var 900.000 SEK = 37.800 SEK om året, så föreslog hon istället att jag skulle ha 4,1% ränta på ett lån som var 1.000.000 SEK = 41.000 SEK om året.

Hon lade fram det som ett fantastiskt förslag för att jag då skulle få lägre ränta, men även 100.000 SEK som jag kunde spendera/konsumera

Jag skrattade henne i örat och lade på telefonen.
Citera
2012-03-06, 17:53
Medlem
storm79s avatar
Varför inte extraamortera de där 100 000 på en gång?

Och 0.1% på 1 000 000 blir 1000 kr om året. dvs lite mindre än 85kr i månaden. Känns som mycket jobb för vad man hade i veckopeng när man var 10...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in