Citat:
Ursprungligen postat av asdyao
Väldigt ofta i vardagen har jag som så många andra säkert har, små dispyter och gräl om hur saker faktiskt var, vare sig det var vad som sades för 5 sekunder sedan eller vad som hände för 10 år sedan.
Jag har alltid trott att jag har bra minne och jag har alltid varit den som kom ihåg hur det var (väldigt detaljrikt), det känns som att andra i mitt umgänge har väldigt dåligt minne jämfört med mig.
Men sen ibland får man höra att minnet bara är färgat, och hjärnan får en att minnas det man vill. Det jag vill mest i livet är att ha rätt.
Kan det vara så att min hjärna hittar på minnen och att andra människor helt enkelt inte har hjärnor som hittar på egna minnen i samma utsträckning vilket gör att jag får en illusion av ett bra minne?
Kort sagt, kan jag överhuvudtaget lita på min egen hjärna?
varje gång man tänker på ett minne man tar ur långtidsminnet så skrivs det om i hjärnan, samtidigt som du hittar på detaljer som du inte riktigt kan komma ihåg.
det fungerar ungefär som viskleken man lekte på dagis, där den första viskade "fiskgratäng" och den sista fick viskat till sig "kiss i säng".
om du har ett väldigt bra barndomsminne som du ofta tänker på, så kommer det minnet bli mer och mer förskönat för varje gång du tänker på det. därför att varje gång du tänker på det så associerar du minnet som bra, därför fyller du ut bortglömda detaljer med bra saker som gör dig glad, glada känslor osv.
"det var bättre förr". NEJ, det var bara så länge sedan det hände så att minnena har repeterats så många gånger att de dåliga minnena som man inte vill komma ihåg sorterats bort, och de bra minnena har förskönats gång på gång.
samma sak gäller för vittnen. deras hjärnor kan lägga till minnen om händelser, personer, utseenden mm som inte är sanna därför att dom blir så pressade av polisen och rättsväsendet att komma ihåg något. om dom blir pressade att komma ihåg ett utseende så kommer dom försöka komma ihåg, gå igenom minnena gång på gång på gång, varje gång så ändras minnet och till sist så har kampen om att komma ihåg ett utseende gjort att vittnets hjärna hittat på ett eget utseende.