Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Han mördades förmodligen för att han försökte västernisera Egypten och för att han gjorde ett fredsavtal med Israel.
"Al Gamaa al-Islamiyya accused Sadat of apostasy and condemned him for the peace treaty he’d signed with Israel."
Är vad jag skrev, så nej jag menade inte Qaddafi.
I left Egypt in the late 1960s, by which time the Muslim Brotherhood had almost disappeared, many members having gone into hiding or fled the country because of the Nasser regime's systematic attempt to eradicate the group. In the late 1960s hardly anyone in such cities as Cairo and Alexandria wore hijab.
These leaders, as many contemporary western thinkers believe today, argued that veiling had a direct tie to the inequality of gender roles in the Muslim family system. The veil had mostly disappeared from women’s fashions by the early 1950s
Myt att hijaben nästan försvann?
Jag vet att det det står så på Wikipedia, däremot speglar inte det dåtidens verklighet och Egyptierna, var det sällsynt med hijab? Tja, en aning i storstäderna och på lyxiga ställen där de rika familjerna anpassade sig till den västerländska idealen. Frågan är om dessa människor representerar majoriteten av Egyptierna... Är det Cairo och Alexandria som representerar majoritet av egyptierna?
Nehe, med tanke på att det var en röd tråd i mina inlägg där jag tog upp Mubarak & Qadaffi verkar det har blivit ett missförstånd här från din sida. Du börjar med att hänvisa till dokumentären i fråga, under den tiden var det vanligt med hijab förutom på lyxiga ställen/välfungerande (som inte på något sätt representerade majoriteten av kvinnorna i Egypten), som du kanske kan gissa med tanke på vart de flesta bodde. Det var under Mubaraks regim som frågan om att förbjuda Hijab blev ett hett ämne, och han gjorde allt för att stoppa de islamiska krafterna, därav mina kommentarer om Mubarak och hans meningsfränder. Jag förutsatte att du visste något om ämnet. Något annat som är skevt är att du tror att MB är de enda muslimska krafterna i Egypten och ingen annan har funnits där...? Egypten har alltid varit en stor symbol i muslimernas historia - Al Azhar och resten kan du googla själv, det är du bra på.
Citat:
Vem vet var du är ute och cyklar. Jag har försökt vara tydlig med vad jag menar men uppenbarligen räcker det inte. Du associerar hejvilt och jag vet inte ens längre vad du snackar om. Dels har jag förklarat att oändlig tid inte är något jag är beredd att diskutera då evighet är ett omöjligt koncept att hantera. Jag har även förklarat att sakers normaltillstånd verkar vara rörelse då vi inte känner till något annat tillstånd utom vid absoluta nollpunkten och alltså inte nödvändigtvis behöver någon ursprunglig knuff för att starta i den mån vi kan över huvud taget veta något om vad som fanns innan Big bang, vilket jag också varit tydlig med att vi inte kan veta något säkert om tillstånden innan. Är det något av detta du bestrider? Är det någon annan rörelse du menar att jag har adresserat?
OK, du var inte beredd på att diskutera Aristoteles uppfattningar men ändå kände du behovet av att säga att rörelse alltid funnits? Det var ganska tydligt att detta indikerar innan BB, med tanke på att du även förutsatte i teorin att universum kunde ha funnits innan BB. Dessa inlägg, visar, precis jag jag har påstått hela tiden att du ville försvara att rörelse alltid funnits? Ifall du hävdar att det inte är korrekt, varför gick du in och tog upp den delen av inlägget? Tja, du skrev att 'oändligheter' är en omöjlig koncept att hantera senare i inlägget, när du inte kunde försvara Aristoteles uppfattning (något som du frivilligt begav dig in i och stod upp för...). Jag vet inte varför du pratar om att vi inte vet, det var tydliga ord; har materia/rörelse alltid funnits? Med alltid syftar man på innan BB, eftersom BB är en början på tidsrum och således ingen definition av evigheten.
Citat:
Inte min grej.
Sure... Jag försöker inte vara otrevlig, men kommer du med provocerande inlägg kommer jag reagera.
Citat:
Nej, muslimmedia med tanke på din inställning till sionister och olika relaterade epitet till alla som tycker annat än vad du gör och din inställning gentemot väst och din uppenbara partiska mentalitet där alla andra är duperade men att du besitter sanningen. Det vanliga alltså.
Alla som har en negativ inställning till sionister är muslimer...? Kom igen för fan, det finns flertals judar som är emot deras ideologi och handlingar. De påverkar även västvärlden med sina perversa tankar, alltså är inte denna inställningen något specifikt för muslimer. Tja, när jag är självsäker angående sanningen kommer jag med källa, något som du har fått... Så, nog besitter jag sanningen i detta fallet.
Citat:
Innan kriget 1948? Kanske för att araberna angrep judarna redan innan dess? Judarna blev utsatta för konstanta attacker även under den tiden. Även då var Filistéerna tydligen dåliga grannar.
Konstanta attacker fick sin början när tankarna bakom 'sionism' fick sin uppfostran, och ledde till konflikter mellan de två folken, annars har de varit bra grannar, 'konstant attack' är överdrivet, om de ville utrota judarna skulle Saladin gjort det för länge sen. Jag kallar det för orsaken>verkan snarare, vad kallar du det för? ''Islamisk terror''?
Citat:
Israeler.

På den punkten ja..
Citat:
Aha, därför man uttalade sig såhär?:
Samma dag deklarerade Azzam Pasha, ledare för Arabförbundet, "This will be a war of extermination and a momentous massacre which will be spoken of like the Mongolian massacres and the Crusades"
Sigh, vad är det med dig? Kan du inte göra nåt rätt?
http://en.wikipedia.org/wiki/Azzam_Pasha_quotation
An Egyptian writer in 1961 maintained that the quotation was "completely out of context". He wrote that "Azzam actually said that he feared that if the people of Palestine were to be forcibly and against all right dispossessed, a tragedy comparable to the Mongol invasions and the Crusades might not be avoidable. ... The reference to the Crusaders and the Mongols aptly describes the view of the foreign Zionist invaders shared by most Arabs."[2]
In 2010, doubt over the provenance of the quotation was voiced by Joffe and Romirowsky[3] and by Morris.[4]
The solution to the puzzle was reported on Wikipedia late in 2010 and from there "found [its] way into an article published by David Barnett and Efraim Karsh".[5][6] Azzam's words in fact come from a time seven months earlier, when he was interviewed by the Egyptian newspaper Akhbar el-Yom. In that interview he expressed a belief that Palestine would be overrun by a large number of Arab volunteers if the Jews continued in their intention to establish a state, and hoped that wouldn't happen, as it would lead to massive bloodshed.
At the time Azzam gave the interview, the United Nations UNSCOP commission had presented its report recommending that Palestine be partitioned into an Arab State, a Jewish State, and a special regime for Jerusalem. However, no decision had been made by the UN, and no Arab state had yet decided to intervene in Palestine with its regular armed forces.
[edit]Translation
According to Azzam's interviewer, he said:
"Personally I hope the Jews do not force us into this war because it will be a war of elimination and it will be a dangerous massacre which history will record similarly to the Mongol massacre or the wars of the Crusades."[7]
Azzam did not mention the regular Arab armies, but instead predicted Palestine would be entered by large numbers of Muslim volunteers from many countries.[7]
Azzam said that the fight would have three dimensions: faith, looting, and unstoppability, and argued that the Arabs knew how to carry on after a defeat, whereas, according to the interview, the Jews did not.[7]
He concluded,
"In the end I understand the consequence of this bloody war, I see in front of me its horrible battles, I can imagine its victims but I have a clear conscience since we were called to fight as defenders and not attackers."[7]
Though the oft-quoted statement by Azzam was misquoted and incorrectly dated, Efraim Karsh continues to view Azzam's corrected statement as a "genocidal threat". [8]
Azzam repeated his comparison of the Zionists to the Mongols and the Crusaders soon after the partition resolution had been passed. In early December he told a rally of students in Cairo that "The Arabs conquered the Tartars and the Crusaders and they are now ready to defeat the new enemy," echoing sentiments he had expressed to a journalist the previous day.[9]
Citat:
Du är alltså en jude säger du? Det låter långsökt, men ok.
Jag är halvjude (ashkenazi), den andra halvan är judisk också, med tanke på hur deras mönster ser ut i helhet, i beteende och typiska drag för de. Nej, inte arab. Jag baserar inte mina åsikter på rasen, eller folket. Rasmässigt är mitt folk inte de bästa människorna på jorden med tanke på deras beteende, men likaså finns det enormt många guldkorn bland de, även om de är minoritet.
Citat:
Jag anser att judarna har rätt till sin del av landet ja. Anser du att Israel bör utplånas? Har Israel något existensberättigande?
Jag anser det också, det är vad jag har sagt. De har rätt till marken som de ägde, men inte ett land som de snodde. Staten 'I$rael' som finns nu tillhör någon annan till stor del, och har inte rätt till existens.
Citat:
Vad är det med dig och instruktioner?
Varför inte sammanfatta vad det är du försöker argumentera för istället för att lösryckt ränna runt och sprida en massa nonsens? Du bör vara tydligare om du vill göra dig förstådd.
Mina instruktioner, för att visa vad mina inlägg handlade om, och hur 'mycket' dina svar berörde de.