2012-03-04, 23:02
Medlem
Synovialledens avatar
Tja. Är det någon som har hört om planerna om att smälla upp 2000 nya lägenheter vid Backa Plan på Hisingen, 5min med spårvagn till City? Ska tydligen bli en ny stadsdel sägs det med många bostadsrätter och ettor runt 30 000kr/kvm. Är det någon som har någon koll på vad man kan förvänta sig för prisutveckling dom kommande 10 åren?

Det ligger trots allt lite off eftersom det ligger på "fel" sida älven, men samtidigt är det nära till centrum. Det är ju inte det finaste stället att bo på, men det verkar som att projektet är högt politiskt prioriterat och att området ska snyggas upp rejält. Men det kanske bara är säljsnack?! Området kommer, som rubriken lyder, att kallas för kvillebäcken, och det är många stora företag som ska bygga där; NCC, Peab, HSB osv.
Citera
2012-03-04, 23:06
Moderator
Arne.Ankas avatar
och vilken djävla sten har du bott under? kvillebäcken är ingalunda nytt område, det har funnits i många år...priserna kommer inte bli låga om man går på vad de kostar på porslinsfabrikens gamla område osm ligger ett stenkast från backaplan.

http://www.peabbostad.se/Brf-Fajansen,-Porslinsfabriken.aspx
Citera
2012-03-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
och vilken djävla sten har du bott under?

Skulle just sagt det.
Detta är ju inte direkt något nytt. Dom har ju byggt där ett par år nu.
Citera
2012-03-04, 23:26
Medlem
Kvillebäcken är egentligen ingen stadsdel, den tillhör Lundby.
Citera
2012-03-04, 23:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flyxz
Dom har ju byggt där ett par år nu.
Lägg till ett par nollor så kommer du närmare sanningen kvillebäcken har funnits länge men tidigare har det mest varit industri/företag och butiker men många av dom har blivit utsparkade pga bostadsbyggande sen får vi ju inte glömma dom söta små a-lagarna som ibland ramlar ned i kvillebäcken(vattendraget alltså) varje sommar.
Citat:
Ursprungligen postat av lolzen
Kvillebäcken är egentligen ingen stadsdel, den tillhör Lundby.
Läs inte wikipedia
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-03-04 kl. 23:39.
Citera
2012-03-04, 23:39
Medlem
Citat:
Läs inte wikipedia

Det gjorde jag inte heller !
http://www.goteborg.se/wps/portal/!ut/p/c4/04_SB8K8xLLM9MSSzPy8xBz9CP0os3gjU-9AJyMvYwMDSycXA6MQFxNDPwtTIyNTU_2CbEdFAJt8Ozs!/?WCM_PORTLET=PC_7_25KQB2J3009BD02TD41N8522L0000000 _WCM&WCM_GLOBAL_CONTEXT=/wps/wcm/connect/goteborg.se/goteborg_se/politikoorganisation/organisation/stadsdelsforvaltningar/art_polorg_stadsdelsreformen
Citera
2012-03-04, 23:40
Moderator
Arne.Ankas avatar
stadsdelar och stadsdelsnämnder är inte samma sak.
Citera
2012-03-04, 23:46
Medlem
Citat:
stadsdelar och stadsdelsnämnder är inte samma sak.

"De tio stadsdelarna"
Kvillebäcken är ett primärområde till stadsdelen Lundby.
Citera
2012-03-04, 23:49
Moderator
Arne.Ankas avatar
Att politikerna ändrar vad det ska kallas betyder inte att folket, företagen eller att offentlig verksamhet följer efter...göteborg är på tok för stort för att bara ha 10 stadsdelar och primärområden blir bara grötigt och byråkratiskt.
Citera
2012-03-04, 23:51
Medlem
Citat:
Att politikerna ändrar vad det ska kallas betyder inte att folket, företagen eller många myndigheter följer efter...

Men det ger den rätta definitionen på vad en stadsdel är (Citera mig nästa gång).
Citera
2012-03-04, 23:59
Moderator
Arne.Ankas avatar
Nej det är inte den rätta definitionen, det är politikernas defintion som inte har någon som helst verklighetsförankring, den enda förankring det har är byråkratisk och nej, jag citerar inte inlägg ovanför mitt egna.

http://kvillebacken.se/ kallar det stadsdel också.
Citera
2012-03-05, 00:01
Medlem
Citat:
Nej det är inte den rätta definitionen, det är politikernas defintion som inte har någon som helst verklighetsförankring, den enda förankring det har är byråkratisk och nej, jag citerar inte inlägg ovanför mitt egna.

http://kvillebacken.se/ kallar det stadsdel också.

Det är Göteborgs stad som bestämmer om hur staden ska delas upp. Därför är deras definition den rätta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in