2012-03-04, 15:25
Medlem
UnEasys avatar
Har en inglasad balkong som jag tänkte klinkra nu till våren. Men frågan är om man fryser tassarna av sig utan golvvärme där. Solen träffar sällan golvet där så dennes hjälp kan man inte räkna med. Hur har ni gjort? Är ni nöjda?
Citera
2012-03-04, 15:27
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Jag hade nog inte gjort det, finns nog liten risk att fogarna spricker i den kylan. Lägg något trägolv istället.
Citera
2012-03-04, 15:32
Medlem
UnEasys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
Jag hade nog inte gjort det, finns nog liten risk att fogarna spricker i den kylan. Lägg något trägolv istället.

Trägolvet riskerar nog bra mycket mer än fogarna. Varmt, kallt, varmt, kallt, fuktigt, torrt, fuktigt, torrt. Inte drömmen för trämaterial direkt.

Klinker blir det! Men det är som sagt golvvärmen jag funderar över.
Citera
2012-03-04, 15:35
Medlem
fr3aksh0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnEasy
Trägolvet riskerar nog bra mycket mer än fogarna. Varmt, kallt, varmt, kallt, fuktigt, torrt, fuktigt, torrt. Inte drömmen för trämaterial direkt.

Klinker blir det! Men det är som sagt golvvärmen jag funderar över.
Ska jag vara ärlig så tror jag trägolv passar bättre. Men om du nu ska ha klinkers där ute så se till att ha golvvärme, om du inte vill lägga om fogarna stup i kvarten?
Citera
2012-03-04, 15:41
Moderator
Arne.Ankas avatar
Undvik klinkers, kommer bli kallt som satan att gå på.
Citera
2012-03-04, 17:21
Medlem
UnEasys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr3aksh0w
Ska jag vara ärlig så tror jag trägolv passar bättre. Men om du nu ska ha klinkers där ute så se till att ha golvvärme, om du inte vill lägga om fogarna stup i kvarten?

Än om jag har golvvärme lär jag inte bränna med den när det är -35 grader ute. Då måste jag hitta något bättre jobb som betalar bättre.
Finns speciell epoxifog som man brukar använda i simbassänger och på andra konstiga ställen. Den tål en hel del rörelse om man vill gardera upp.
Var inne på trä ett tag men allt slår sig ju. Så vill jag slippa massa klapper måste jag försegla varenda bräda i betongen känns det som. Har inte mer än ~30mm höjd att jobba på så att lägg nå reglar eller liknande kommer jag inte ha plats för.
Citera
2012-03-04, 17:35
Moderator
Arne.Ankas avatar
Finns olika varianter av plastmattor du kan köra på.
Citera
2012-03-04, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnEasy
Jag har ett trägolv som låg på balkongen redan när jag flyttade in för snart tio år sedan. Det är inte förstört på något som helst vis, trots att det har varit utsatt för snö, mm, under alla dessa år. Det är förmodligen välimpregnerat. Jag kan gå på det även nu när temperaturen ligger runt 0° utan att frysa fötterna av mig. Det är möjligt att du kanske måste skaffa rätt typ av trä för att golvet ska klara det, men det går i alla fall. De borde kunna ge dig råd på ett varuhus för trädgårdsutrustning.
Citera
2012-03-04, 18:57
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf T
Jag har ett trägolv som låg på balkongen redan när jag flyttade in för snart tio år sedan. Det är inte förstört på något som helst vis, trots att det har varit utsatt för snö, mm, under alla dessa år. Det är förmodligen välimpregnerat. Jag kan gå på det även nu när temperaturen ligger runt 0° utan att frysa fötterna av mig. Det är möjligt att du kanske måste skaffa rätt typ av trä för att golvet ska klara det, men det går i alla fall. De borde kunna ge dig råd på ett varuhus för trädgårdsutrustning.

Jag tycker också att trä passar bättre. Jag har trall på min balkong som i och för sig låg där när jag flyttade in, men som är superenkel att lägga. Den är fortfarande snygg trots att den har legat i ett gäng år i alla typer av väder. Jag oljar den varje vår, men det är så långt det går med underhållet.
Citera
2012-03-04, 22:13
Medlem
TeEsErs avatar
Det är inga problem att lägga klinker på en balkong, fungerar utmärkt. Har aldrig hört talas om någon som har golvvärme på en balkong, måste kosta en förmögenhet att dra igång den.

Personligen föredrar jag trä. La i höstas trätrall på en kompis balkong. Det gick lite överstyr till slut. Det blev en svindyr trall av lärk och små LED-lampor i kanten.
Citera
2012-03-09, 13:45
Medlem
Bemwindos avatar
Klinker blir ju rätt kallt men det kan du ju lösa genom att ha en liten matta eller något där du har fötterna. Ser helt klart snyggast ut med klinker.

En billigare lösning jag funderar på för att snygga upp min balkong hemma är ; http://www.jula.se/tradgard/dorrmattor-och-golvsystem/golvplatta/

Kanske vore något för dig?
Senast redigerad av Bemwindo 2012-03-09 kl. 13:47.
Citera
2012-03-09, 16:57
Medlem
SparkMans avatar
Håller med föregående skribent. Klinker blir helt klart snyggast och kallt golv går att lösa med en snygg, varm matta (på ställen du tänkt ha fötterna).

Satte själv klinker på min balkong förra sommaren. Totala kostnaden slutade på 2-2,5k inklusive material och hyra av en betongslip (arbetet gjorde jag själv). Ytan är på dryga 4kvm. Både plattorna och fogen har klarat vintern (ner mot -25 grader som mest). Så jag ångrar mig inte en sekund.

Edit: Kan tillägga att jag inte har inglasad balkong.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in