Nej 30 mg oxazepam motsvarar 3 mg diazepam. 7,5 mg zopiklon borde motsvara ca 40 – 50 mg oxazepam (jag vet att man inte kan jämföra det lol.) Varför det överhuvudtaget finns 5 mg´s oxazepam vet jag inte det kan knappt vara aktiv dos till en bäbis ens.
Nej, 30 mg oxazepam motsvarar verkligen inte 3mg diazepam. Enligt C. Heather Ashton som ses som den ledande experten i världen gällande bensodiazepinnedtrappning motsvarar 25-30mg oxazepam 10mg diazepam. Att du uppfattar effekten som annorlunda har ingenting med saken att göra. Nu snackar vi om hur potent själva substansen är och inte skillnader i hur olika individer uppfattar dess verkningar.
Eftersom zopiklon är en ren insomningstablett och mer hypnotisk går det inte att jämnföra den med vanliga benzos skulle jag vilja påstå. Väldigt inviduell effekt på z-analogerna då vissa kan bli rejält skeva på 7.5mg zopiklon och inte känna något alls på 30mg oxazepam, eller tvärt om..
Nitrazepam är den bensodiazepin som förskrivs som insomningstablett efter zopiklon (alternativt flunitrazepam).
Nitrazepam används även vid behandling av vissa former av epilepsi.
Varunamn för ämnet är Apodorm, Mogadon och Nitrazepam Recip.
Halveringstiden:
Nitrazepam har en lång halveringstid, mellan 20 och 30 timmar.
(20-30 = Läkemedelsboken 2009–2010. 25= FASS.)
Ger oftast kvardröjande dåsighet dagen efter intag. En minskning av REM-sömnen kan uppkomma. De kvardröjande effekterna kan också påverka motorik och kognitiva funktioner. Standarddos är 5 mg en halvtimme före sängående.
(Nitrazepam halveringstid = 20-25-30 tim)
__________________
Senast redigerad av Charoite 2012-04-08 kl. 04:59.