2012-03-02, 17:58
Medlem
Me4Victorys avatar
Jag har försökt mig på denna uppgift men får tydligen fel enligt facit

Antag att man ska skicka en fil på 20 kbit från A till B. Filen delas upp i 20 lika stora paket och till varje paket fogas en header på 20 bytes. Avståndet mellan A och B är 200 km och signalernas utbredningshastighet är 200 000 km/s. Länken klarar av 10 Mbps.

Antag att man först använder stop-and-wait för att skicka filen. Hur lång tid tar det om inga paketförluster inträffar? Vi antar att ACK-paketen är mycket små det vill säga vi sätter deras transmissionstid till 0.

Min uträkning:

1 paket = (20kbit/20)+20=1020bites

d trans=1020/10 000 000=0,000102
d prop=200/200 000=0,001

d trans + 2*d prob=tiden att sända ett paket och få tillbaka ett ack=0,002102s
0,002102*20=0,042s=totala tiden att skicka hela paketet.
Detta blir alltså mitt svar.

men enligt min lärare blir alltså uträkningen:
Paketstorleken blir 1000 + 8*20 = 1160 bitar
dtrans = 1160/10 000 000 = 116 mikrosekunder
dprop =200 / 2000 = 1000 mikrosekunder
Tiden att sända ett paket + få tillbaka ack = dtrans + 2*dprop = 1232 s
20 paket ska skickas vilket tar 20*1232 s = 24,64 ms

Varför tar han 8*20? behöver man 8 headers på varje paket?
dtrans + 2*dprop kan väl knappast bli 1232, han måste ju ha blandat ihop dessa två, men som sagt. 8*20 verkar ju vara ett väldigt konstigt tal ifall det nu helt plötsligt är ett misstag. gör han eller jag fel?
Senast redigerad av Me4Victory 2012-03-02 kl. 18:00.
Citera
2012-03-02, 18:00
Medlem
Tittar lite hastigt bara, men är det inte ett slarvfel som beror på att 1b=1byte=8bit?
Citera
2012-03-02, 18:02
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Tittar lite hastigt bara, men är det inte ett slarvfel som beror på att 1b=1byte=8bit?
kanske det kan vara, vad är det för skillnad på byte och bit egentligen?
Citera
2012-03-02, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
Varför tar han 8*20? behöver man 8 headers på varje paket?
Headern är 20 bytes, inte 20 bits. 1 byte = 8 bits.
Citera
2012-03-02, 18:11
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manne1973
Headern är 20 bytes, inte 20 bits. 1 byte = 8 bits.
ok men när han räknar ut totala tiden sen så måste han ju ha blandat ihop dprop och dtrans eller?
Citera
2012-03-02, 18:23
Medlem
Citat:
kanske det kan vara, vad är det för skillnad på byte och bit egentligen?
Du behöver tydligen lära dig litet grundläggande datorteknik.

Signalerna i en dator utgörs av spänningar som växlar mellan låg spänning (0 volt) och hög spänning (ofta 5 volt). Man brukar beteckna låg spänning med en nolla och hög spänning med en etta. Detta är vad som kallas en bit.

För 30 år sedan (oj vad gammal jag är) hade man oftast 8 parallella ledningar. Då skickades 8 bitar parallellt. Detta fick namnet byte. (På franska säger man dock oktet eftersom fransmän ogärna uttalar ord på engelska och orden bit och byte skulle utläsas likadant på franska.)

Ungefär vart tionde år har antalet bitar som vanligtvis används parallellt fördubblats: 16, 32, 64. Numera är 64-bitars datorer vanliga.

Även 4 parallella bitar har ett namn: nibble (alt. nybble).
Citera
2012-03-02, 18:24
Medlem
Citat:
ok men när han räknar ut totala tiden sen så måste han ju ha blandat ihop dprop och dtrans eller?
Antingen han eller du. Jag vet inte vad dprop och dtrans innebär.
Citera
2012-03-02, 18:26
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Du behöver tydligen lära dig litet grundläggande datorteknik.

Signalerna i en dator utgörs av spänningar som växlar mellan låg spänning (0 volt) och hög spänning (ofta 5 volt). Man brukar beteckna låg spänning med en nolla och hög spänning med en etta. Detta är vad som kallas en bit.

För 30 år sedan (oj vad gammal jag är) hade man oftast 8 parallella ledningar. Då skickades 8 bitar parallellt. Detta fick namnet byte. (På franska säger man dock oktet eftersom fransmän ogärna uttalar ord på engelska och orden bit och byte skulle utläsas likadant på franska.)

Ungefär vart tionde år har antalet bitar som vanligtvis används parallellt fördubblats: 16, 32, 64. Numera är 64-bitars datorer vanliga.

Även 4 parallella bitar har ett namn: nibble (alt. nybble).
ok såg att du inte kunde, men dprop är tiden det tar för ett paket att gå från en sändare till destination och dtrans är tiden det tar att stoppa in själva paketet i sändaren typ
Senast redigerad av Me4Victory 2012-03-02 kl. 18:30.
Citera
2012-03-02, 18:38
Medlem
Citat:
ok såg att du inte kunde, men dprop är tiden det tar för ett paket att gå från en sändare till destination och dtrans är tiden det tar att stoppa in själva paketet i sändaren typ
Först måste jag säga att det är ganska fascinerande att du har en tenta i datorkommunikation utan att ha lyckats lära dig skillnaden på bit och byte. Det trodde jag alla med en gnutta intresse för datorer visste.

En bit är helt enkelt en binär siffra. Den kan vara en etta eller en nolla. En byte är åtta bit, och kan tex se ut så här: 00101101

Eftersom det är samma storhet kan man mäta samma saker med dem, men av konvention använder man dem till olika saker. Det är inte konstigare än att man mäter vissa saker i sekunder och vissa i dagar.

I kommunikationssammanhang pratar man normalt bara om bits när det handlar om kommunikation mellan datorer. Till exempel har normalt bredband hastigheten 10Mbit/s vilket är lika med ungefär 1,2Mb/s (Megabyte per sekund)

Informationsmängd mäter man nästan aldrig i bit utan nästan bara i byte. Att du pratar om en fil på 20kbit får mig att misstänka att du läst fel där.

I princip borde du kunna testa att göra om uträkningen med samma siffror, men dividera länkhastigheten med 8.
Citera
2012-03-02, 18:44
Medlem
Citat:
Okej. Hittade det här också.

Håller med om att läraren verkar ha blandat ihop tiderna.
Citera
2012-03-02, 18:50
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
Först måste jag säga att det är ganska fascinerande att du har en tenta i datorkommunikation utan att ha lyckats lära dig skillnaden på bit och byte. Det trodde jag alla med en gnutta intresse för datorer visste.

En bit är helt enkelt en binär siffra. Den kan vara en etta eller en nolla. En byte är åtta bit, och kan tex se ut så här: 00101101

Eftersom det är samma storhet kan man mäta samma saker med dem, men av konvention använder man dem till olika saker. Det är inte konstigare än att man mäter vissa saker i sekunder och vissa i dagar.

I kommunikationssammanhang pratar man normalt bara om bits när det handlar om kommunikation mellan datorer. Till exempel har normalt bredband hastigheten 10Mbit/s vilket är lika med ungefär 1,2Mb/s (Megabyte per sekund)

Informationsmängd mäter man nästan aldrig i bit utan nästan bara i byte. Att du pratar om en fil på 20kbit får mig att misstänka att du läst fel där.

I princip borde du kunna testa att göra om uträkningen med samma siffror, men dividera länkhastigheten med 8.
vet, är lite småpinsamt men nu vet jag ju det
saken är att nu när jag tar att ett paket är 1000+(8*20)=1160 så blir ju uträkning ändå likadant, då får jag samma dprop och samma dtrans som honom. men enligt honom så blir dtrans + 2dprop 1232mikrosekunder, vilket måste vara fel eftersom att dprop är 1000mikrosekunder(200/200 000).
förövrigt såg jag att han skrivit fel på en annan sak, "200/2000" har han skrivit när man ska ta 200km/200 000km/s........seriöst han måste ju ha skrivit fel, ser ingen logik i det.
Citera
2012-03-02, 18:51
Medlem
Me4Victorys avatar
Citat:
Okej. Hittade det här också.

Håller med om att läraren verkar ha blandat ihop tiderna.
får helt enkelt hoppas på att han gjort fel.....han har nog gjort det
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in