Citat:
Ursprungligen postat av Me4Victory
ok såg att du inte kunde, men dprop är tiden det tar för ett paket att gå från en sändare till destination och dtrans är tiden det tar att stoppa in själva paketet i sändaren typ
Först måste jag säga att det är ganska fascinerande att du har en tenta i datorkommunikation utan att ha lyckats lära dig skillnaden på bit och byte. Det trodde jag alla med en gnutta intresse för datorer visste.
En bit är helt enkelt en binär siffra. Den kan vara en etta eller en nolla. En byte är åtta bit, och kan tex se ut så här: 00101101
Eftersom det är samma storhet kan man mäta samma saker med dem, men av konvention använder man dem till olika saker. Det är inte konstigare än att man mäter vissa saker i sekunder och vissa i dagar.
I kommunikationssammanhang pratar man normalt bara om bits när det handlar om kommunikation mellan datorer. Till exempel har normalt bredband hastigheten 10Mbit/s vilket är lika med ungefär 1,2Mb/s (Megabyte per sekund)
Informationsmängd mäter man nästan aldrig i bit utan nästan bara i byte. Att du pratar om en fil på 20kbit får mig att misstänka att du läst fel där.
I princip borde du kunna testa att göra om uträkningen med samma siffror, men dividera länkhastigheten med 8.