2012-03-02, 04:14
Medlem
BengtZzs avatar
Varför räknar man egentligen sannolikhetslära och statistik till matematiken? Det har ju mycket mer med fysik att göra, tror jag. Då fysik beskriver verkligheten men matematik snarare beskriver hur tal beter sig.

Vad är historien bakom detta? Har det bara blivit så eller har man bra anledningar till att lägga detta under matematiken?

Mvh
Citera
2012-03-02, 05:49
Medlem
Unisertits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BengtZz
Varför räknar man egentligen sannolikhetslära och statistik till matematiken? Det har ju mycket mer med fysik att göra, tror jag. Då fysik beskriver verkligheten men matematik snarare beskriver hur tal beter sig.

Vad är historien bakom detta? Har det bara blivit så eller har man bra anledningar till att lägga detta under matematiken?

Mvh
Det här är vad fysik är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fysik
Det är är vad matematik är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Matematik
Citera
2012-03-02, 11:12
Medlem
Wavelets avatar
Hör integralkalkyl till matematiken eller fysiken? Hör addition till matematiken eller fysiken? Nästan all matematik, hur abstrakt den är var, har kunnats tillämpa på riktiga problem. Statistik kan användas både i och utanför fysiken (ekonomi), så det är mest korrekt att säga att statistik är ett matematiskt verktyg som kan användas i fysiken.
Citera
2012-03-02, 11:46
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wavelet
Hör integralkalkyl till matematiken eller fysiken? Hör addition till matematiken eller fysiken?
Matematik, matematik. Eftersom det inte har någonting alls med verkligheten att göra, dock råkar det vara så att i princip alla vetenskaper som existerar använder matematik.

Citat:
Nästan all matematik, hur abstrakt den är var, har kunnats tillämpa på riktiga problem.
Jag vet, men det har inget med diskussionen att göra.

Citat:
Statistik kan användas både i och utanför fysiken (ekonomi), så det är mest korrekt att säga att statistik är ett matematiskt verktyg som kan användas i fysiken.
Varför? Statistiken studerar ju hur verkligheten beter sig. Det gör inte matematik.

Varför är då sannolikhetslära och statistik inom matematiken? Jag menar, beviset för sannolikhetslära ligger ju i experimenten. Allt annat i matematik bevisar man utifrån axoim och definitioner inte hur verkligheten beter sig.
Citera
2012-03-02, 12:04
Medlem
Bara för att det är tillämpad matematik betyder inte att det är fysik.
Citera
2012-03-02, 12:06
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bretteur
Bara för att det är tillämpad matematik betyder inte att det är fysik.
Ja, men det svarar inte på frågan.
Citera
2012-03-02, 12:13
Medlem
sp3tts avatar
Citat:
Jag menar, beviset för sannolikhetslära ligger ju i experimenten.
Nejdå, man bygger upp det från måtteori.
Citera
2012-03-02, 12:14
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sp3tt
Nejdå, man bygger upp det från måtteori.
Ok ok! Då förklarar det saken. Äntligen ett vettigt inlägg.
Citera
2012-03-02, 14:20
Medlem
Wavelets avatar
Citat:
Matematik, matematik. Eftersom det inte har någonting alls med verkligheten att göra, dock råkar det vara så att i princip alla vetenskaper som existerar använder matematik.

Jag tänkte på sannolikhetsfördelningar som ett matematiskt verktyg precis som de två ovan nämnda, jag förstår att du inte håller med om du ser statistik som upprepade experiment eller något liknande.
Citera
2012-03-02, 14:25
Medlem
Citat:

Mvh

Du borde tänka lite på din avatar innan du slänger ur dig sånna här påståenden.

Mattematik är rent teoretiskt och behöver ett ämne för att kunna användas.
Citera
2012-03-02, 14:56
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Du borde tänka lite på din avatar innan du slänger ur dig sånna här påståenden.
Nej det är en vettig fråga. Jag har inte påstått något.

Citat:
Ursprungligen postat av rasputinspolare
Mattematik är rent teoretiskt och behöver ett ämne för att kunna användas.
Du stavar dessutom fel.

Nej det behöver inget ämne för att användas.
Senast redigerad av BengtZz 2012-03-02 kl. 15:00.
Citera
2012-03-02, 14:57
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Jag tänkte på sannolikhetsfördelningar som ett matematiskt verktyg precis som de två ovan nämnda, jag förstår att du inte håller med om du ser statistik som upprepade experiment eller något liknande.
Ja men det måste ju inte användas som ett verktyg. Matematiken är sin egen och kan användas för sig självt. Man måste inte alltid tillämpa den, men man kan, om man vill.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in